Melatonin – sve što trebate znati i kako uzimati “hormon sna”

Dobar san ključan je za bolje funkcioniranje organizma i zdravlje, ali i za bolje raspoloženje te ljepotu kože i kose. No, što kada ne možemo zaspati? Stresna svakodnevica otežava nam “isključiti mozak” i utonuti u san, a u tome nismo sami. Rezulatati nedavno provedenog istraživanja pokazuju da 62 posto odraslih osoba ima problema sa snom, što utječe na cjelokupan metabolizam, kvalitetu života i donošenje odluka te pridonosi sveopćem stanje umora. Isto tako, prosječna osoba spava manje od sedam sati dnevno, što je ispod preporučenih, idealnih osam sati.
Kako bi si osigurali mirnu noć mnogi se okreću raznoraznim pomagalima za san, a želite li prirodno sredstvo koje će vas opustiti i odvesti van u zemlju snova, preporučujemo melatonin. Prirodna pomoć kod nesanice može se pronaći u obliku tableta koje se otapaju u ustima, kapima, pa čak i gumenim bombonima, a zašto je baš melatonin sastojak kojem vjerujemo, otkrijte u nastavku.
Što je melatonin?
Melatonin je hormon kojeg proizvodi epifiza, endokrina žlijezda veličine graška. Često ga nazivaju “hormonom sna”, a pri zdravoj funkciji organizma, melatonin se luči nekoliko sati tijekom noći te upravo zahvaljujući njemu tonemo u san. Kako ljudsko tijelo slijedi ponavljajući ciklus od 24 sata, melatonin je zadužen za osjećaj pospanosti koje tijelu daje signal da je spremno za spavanje. Razina melatonina raste oko dva sata prije spavanja, a nedostatak melatonina zaslužan je za nesanicu, pa se često nalazi u dodacima prehrani kako bi se osigurao kvalitetan san.
Što ometa proizvodnju melatonina?
Prekomjerna konzumacija kofeina, alkohola, kao i pušenje cigareta, utječu na smanjenu proizvodnju melatonina. Plavo svjetlo ekrana te općenito svjetlo također utječu na smanjenje razine melatonina. Nesanicu ponekad uzrokuje konzumacija lijekova poput aspirina, ibuprofena ili beta-blokatora koji utječu na normalno izlučivanje melatonina. S druge strane, tama, odnosno mračna prostorija, potiču mozak na proizvodnju melatonina, čime se šalje signal da je vrijeme za spavanje. Uz to i konzumacija namirnica kao što su banane, zobena kaša, bademi, riža, orasi, bučine sjemenke, ananas, višnja i ječam potiče lučenje ovog hormona.
Koji su benefiti melatonina? 
Osim što se koristi za borbu protiv nesanice, isprekidanog sna i poremećaja sna uslijed nagle promjene vremenskih zona, melatonin je uključen i u upravljanje imunološkom funkcijom, krvnim tlakom i razinom kortizola u organizmu. Melatonin skraćuje vrijeme koje nam je potrebno za zaspati, utječe na tijek, kvalitetu i trajanje sna, ali i djeluje kao antioksidans, jača imunosni sustav te djeluje protuupalno. Znanstvena istraživanja otkrila su da može blagotvorno djelovati na mnoga zdravstvena stanja, odnosno da može poboljšati zdravlje očiju, smanjiti simptome sezonske depresije, pa čak i pružiti olakšanje od kod onih koji imaju problema s refluksom.
Također, ublažava i jet lag jer pomaže tijelu da se brže privikne na funkcioniranje u drugoj vremenskoj zoni. Putujete li istočno, preporučuje se konzumacija melatonina u večernjim satima, nekoliko dana prije putovanja. Ako je vaše odredište zapadno od polazne točke, koristite melatonin u jutarnjim satima.
Kako koristiti melatonin?
Preporuka korištenja melatonina je jedan do tri miligrama sat, dva sata prije odlaska u krevet. Ako teško zaspete i budite se tijekom noći, melatonin u kapsulama od 1 miligrama dobro je rješenje jer je riječ o dodatku s vremenskim opuštanjem. Ako je vaš problem utonuti u san, bolja opcija je melatonin u kapima jer djeluje već za dvadesetak minuta.
Melatonin možete uzimati svaku večer, ali u kraćem vremenskom periodu. Ako želite melatonin uzimati dulje vrijeme, preporučujemo da se konzultirate s liječnikom vezano uz doziranje količine.
Fotografije: Instagram (@annabelrosendahl, @toutesttemoraire, @mija_mija)