Dina Dončević 29.11.2020.

Godina u modi: Evo što smo nosili i kupovali u 2020.

Ova je godina po mnogočemu bila nesvakidašnja, a s promjenom načina života na koji nas je natjerala pandemija, promijenila se i moda. Zapravo, moda se mijenja iz godine u godinu, pa ove promjene nisu neobične, ali su neočekivane. Kao i svake godine, shopping online platforma Lyst pratila je što su kupci upisivali u njihovu tražilicu, koje su priče i lica ostvarile najveći utjecaj na modu ove godine te su sve prikupljene podatke saželi u svoj godišnji izvještaj. Pa, krenimo redom.

Ove godine, kupovali smo osviješteno, govore podaci prikupljeni od korisnika diljem svijeta. Riječi “vintage fashion”, odnosno vintage moda, svakog su mjeseca upisivane u tražilicu u prosjeku 35 tisuća puta, s rujnom kao peakom te pretrage, a potraga za svime vezanim uz riječi “second hand” narasla je za čak 104 posto.

Kako je većina svijeta proljeće provela u svojim domovima te mnogi ne samo da nisu išli na posao, već nisu uopće nisu napuštali svoj dnevni boravak, naša svakodnevna odjeća postala je ona najudobnija. Svake godine potražnja za trenirkama, pogotovo donjim dijelovima, naraste u periodu od rujna do prosinca, međutim ove se godine to dogodilo sredinom ožujka. Tijekom travnja, riječ “sweatpants” upisana je u Lystovu tražilicu 104 posto puta više, a taj rast nastavio se i u narednim mjesecima.

Uz trenirke i ostale loungewear komade, tražile su se i tajice – u travnju je potražnja za njima porasla za 48 posto naspram istog mjeseca 2019. godine, a isto vrijedi i za jogger hlače koje su se tražile 123 posto više nego u istom mjesecu prethodne godine. Osim što smo bili opterećeni udobnošću i kupovinom takvih komada za proljeće, a i jesen, u ovoj nesigurnoj godini ljudi su se okrenuli i nečemu drugome što ih pruža osjećaj sigurnosti. To su razne vrste amajlija, odnosno good luck charmsa koje su ove godine poprimile oblik nakita. Potraga za privjescima s horoskopskim znakom porasla je za 56 posto, a nakon što je Meghan Markle fotografirana s ogrlicom na kojoj je privjesak “evil eye”, u svibnju je taj komad nakita upisivan u tražilicu 58 posto više puta.

No, druge su dvije Amerikanke obilježile ovu modnu godinu. U studenom to je bila Kamala Harris, prva žena potpredsjednica u povijesti Sjedinjenih Američkih Država koja je u svojem javnom istupu nakon objave povijesnih rezultata izbora nosila bijelo odijela s potpisom dizajnerice Caroline Herrere. Bijelo odijelo je potom postalo najtraženiji model, s porastom potražnje od čak 129 posto, a slično se dogodilo i s bluzom s mašnom, koju je izabrana potpredsjednica SAD-a nosila uz odijelo – 95 posto porasla je potražnja za tim komadom.

Svoj je doprinos dala i Beyoncé. Jedan od brojnih outfita koje je nosila u svojem filmu “Black is King” je i kombinezon s printom polumjeseca dizajnerice Marine Serre. U roku od 48 sati od debija na TV ekranu je potraga za francuskim brendom porasla čak 426 posto, a u danima koji su slijedili tri tisuće potencijalnih kupaca u tražilicu je upisalo “top s polumjesecima”. Iako je brend počeo s rastom u ožujku te su ga nosile celebrity dame poput Dua Lipe, Selene Gomez i Kylie Jenner, nagli skok u popularnosti zabilježen je tek kad je svoj blagoslov dala Queen B. Isto tako, nakon što je glazbena diva objavila Instagram post u odijelu dizajnerice Alessandre Rich u rujnu, iz tjedna u tjedan se porast brenda bilježio u iznosu od 78 posto.

Među brendovima na koje treba obratiti pozornost jer se posebno ističu u online pristunosti su i Chinatown Market, Telfar, Pyer Moss, Fear of God te 1017 Alyx 9SM – modni brend novog kreativnog direktora francuske kuće Givenchy, Matthewa Williamsa. A među celebritijima koji su ostavili svoj pečat na modu ove godine, bez obzira na to što su izostali crveni tepisi dodjela nagrada i premijera filmova su i glazbenici Harry Styles, Lizzo i Travis Scott.

Potonji je zaslužan i za jedne od najtraženijih tenisica ove godine, koje su nastale u suradnji sa sportskim gigantom Nike – riječ je o modelu Nike SB Dunk Low Travis Scott. U svijetu tenisica su definitivno ove godine dominirali Air Jordan modeli – točnije Air Jordan 13 Retro Flint, Air Jordan 4 Retro Off-White Sail i Air Jordan 1 Retro High Dior i to sve zahvaljujući Netflixovom dokumentarcu “The Last Dance” o karijeru slavnog košarkaša, po nekima najboljeg na svijetu, Michaela Jordana.

Među najhot suradnjama godine tako se nalaze upravo Dior x Air Jordan modeli, kao i oni koje je francuska modna kuća osmislila u suradnji s brendom Rimowa. No, iako se Air Jordan jedinice iz te kolaboracije preprodaju za cijenu koja je 300 posto veća od one po kojoj su originalno kupljene, ipak je najtraženija obuće ove godine bila ona koju nikako ne smatramo hot. Natikače Birkenstock Arizona, klasične, kožnate, s dva remenčića, zahvaljujući interpretacijama dizajnera kao što su Valentino, Proenza Schouler i Rick Owens postale su it komad među fashionisticama, a potražnja za njima u drugoj četvrtini godine porasla je za čak 225 posto.

Među hit komadima nalazi se i shopping model torbe ranije spomenutog brenda Telfar, kao i Nikeove joggerice te Ugg čizme, hit majica s naglašenim ramenima modne marke The Frankie Shop i hlačice od nylona s potpisom talijanske kuće Prada. Udobno i sportski, dakle, ključni su pridjevi mode u 2020. godini, ali zato nas iduće godine, prema predviđanjima Lysta, zbog zasićenja svega u čemu smo proveli ovu godinu, očekuje potražnja za party i svečanom odjećom, čitaj: kratkim siluetama, jarkim bojama i printevima te sjajnim detaljima. Zvuči sasvim logično, iako ima nešto i u onome da ćemo reciklirati takve komade koje već krijemo u ormaru, a koji ove jeseni i zime neće “šetati” po eventima, poslovnim domjencima, zabavama i drugim blagdanskim okupljanjima, jer je jedan se kao jedan od trendova i za 2021. godinu u svijetu mode nameće – održivost.