Work-life balance: Što znači te kako ga i zašto primijenjivati
Work-life balance je termin koji se sve češće koristi, a označava balans između održavanja privatnog i poslovnog života. S napretkom tehnologije i mogućnosti povezivanje, ali u posljednje vrijeme i zbog rada od kuće, sve su nejasnije granice između vremena za posao i život.
Poslodavci očekuju više od svojih zaposlenika, da se sažive s kulturom kompanije i promoviraju brend, da budu dostupni i nakon radnog vremena, da je prioritet kompanije i prioritet zaposlenika… A što kad to dođe u sukob? Kad ono što je dobro za kompaniju, loše za zaposlenika? Kad posao postane život, a to nije bio plan?
Koliko je važan work-life balance?
Održavanje zdravog odnosa prema poslu i ostavljanje dovoljno vremena za privatni život jako je važno za naše zdravlje i održavanje odnosa, ali u konačnici i za posao. Zadovoljni zaposlenici su produktivniji i lojalniji kompaniji, a veće su šanse i da će prirodno postati ambasadori brenda.
Kompanije sve više uviđaju važnost stavljanja naglaska na work-life balance te tako privlače poželjne zaposlenike, uglavnom milenijalce i generaciju Z. Aktivnosti koje kompanije nude kako bi doprinijele balansu su članstva u teretani, dječji vrtić i dodatni slobodni dani za određene prigode poput prvog dana škole. No, to nije dovoljno kako bismo mogli reći smo ostvarili balans, potrebno je dobro planirati, postaviti granice i znati se opustiti i odmaknuti od posla.
Kako reći “dosta je”?
Odnosno, kako znati kad je dosta? Na početku karijere radimo sve kako bismo se dokazali, skupili što više iskustva i shvatili kako posao funkcionira. Kad to usvojimo, dajemo sve od sebe da bismo postali eksperti, kako bi smo radili na što većim i zanimljivijim projektima te zarađivali više. Zatim, dodali još edukacija u CV, upoznali ljude koji znaju ljude… Još, još, još! Nikad nije dosta, a ako je posao ono najvažnije, prioritet broj jedan, uvijek će biti – “još samo ovo”.
Ponekad tek naknadno shvatimo da za kavu s prijateljicom moramo najprije pogledati u kalendar i “ugurati” je negdje u raspored, da smo roditelje zadnji puta vidjeli davno, da nikad nemamo vremena ni za što jer – posao. E, tad je dosta.
Razlika između uspješnih i stvarno uspješnih ljudi je u tome što stvarno uspješni ljudi govore “ne” gotovo svemu. – Warren Buffet
Kako bismo mogli biti zaista ispunjeni i ostvareni, važno je imati i jednog i drugog u životu. Činjenica da vas posao veseli je ispunjavajuća, kao i goruća želja za dokazivanjem, no to ne znači da trebamo žrtvovati stvari koje su nam važne. Uspješni ljudi su upravo oni koji su uspjeli svoje prioritete rasporediti ravnomjerno, ostavljajući vremena za sve što im je zaista važno.
Postavljanje granica od samog početka
Za početak, jako je važno znati postaviti granice i znati kada i čemu reći ne. Često izbjegavamo “ne” kako ne bismo povrijedili druge, kako bismo bili pristojni ili udovoljili drugima. Pisali smo o tome kako reći ne i sačuvati odnose, a postavljanje granica je najvažnije. Ljude oko sebe mi odgajamo i navikavamo na određena ponašanja. Što manje govorimo ne, to će se okolina više oslanjati na nas i tako se često gube granice.
Umjesto da šefu kažete da ne možete danas napisati izvještaj koji vas je tražio jer to znači da morate ostati duže na poslu, a ne možete jer imate dogovor, jednostavno čim vam daje zadatak recite da to može biti gotovo odmah sutra ujutro. Kvalitetna komunikacija omogućava nam najjedostavnije postavljanje granica, a jako je važno to primijenjivati od početka nekog odnosa. Zato je bitno postepeno se dokazivati na novom poslu jer ako odmah pristanete raditi vikend smjene ili počnete odgovarati na mailove koji stižu navečer – niste dobro postavili granice.
Više vremena za sebe
Kad jednom postavimo stvari tako da se zna jasna granica između posla i privatnog života, važno je to i održati. Tome može pomoći aktivnost koju radimo nakon posla, a koja treba biti jasni rez između vremena u kojem se radi i onog u kojem se živi. Kava nakon posla, šetnja kroz grad ili trčanje po nasipu, apsolutno sve aktivnosti dolaze u obzir. U sadašnjoj situaciji čestog rada od doma, na neke stvari posebno treba obratiti pozornost. Na kraju radnog dana, pogotovo ako radite u prostoru u kojem živite, pospremite radni stol, izađite van (barem šetnju kvartom ili oko zgrade) i vratite se u “neradni” prostor. Jako je korisno napraviti presjek između posla i privatnog života, a nekako je to teže ostvariti kad se fizički ne pomaknemo s mjesta.
Nemojte misliti da imati karijeru znači imati život. – Hillary Clinton
Radimo da bi živjeli, pa je važno da se sjetimo kako zapravo želimo živjeti. Vikend izleti, večere s prijateljima, odlasci u kino i ostale aktivnosti koje vas vesele trebaju biti svakodnevica, a ne nešto što se planira mjesecima.
Zdravlje na prvom mjestu
Fizičko, emocionalno i mentalno zdravlje treba biti prioritet u svakom trenutku. Najčešći simptomi disbalansa su gubitak apetita, nesanica, anksioznost i umor. Postoje znakovi koje nam tijelo šalje, a koji nam daju do znanja kad je vrijeme da stanemo.
Zdrava i uravnotežena prehrana, redovito kretanje i vježbanje i rani odlazak u krevet odličan su početak brige o svom zdravlju. Za unutarnji balans pomoći će meditacije i vježbe dubokog disanja za početak i kraj dana.
Prihvaćanje da ne postoji savršen balans između poslovnog i privatnog je najvažnije. Neke dane normalno je posvetiti više vremena poslu, ali to mora značiti da je ok nekad i manje. Tako balans funkcionira. Ničeg se ne treba u potpunosti odreći, samo se malo bolje izraziti i posložiti. Ako volite svoj posao, on je dio vaše osobnosti i ne biste ga ni htjeli u potpunosti izbaciti iz svog privatnog vremena, kao što ne biste htjeli ni sebe kao osobu maknuti iz svoje poslovne uloge.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Instagram