
Donosimo dojmove s ovogodišnje utrke 24 sata Le Mansa
24 sata Le Mansa je najstarija i najprestižnija utrka izdržljivosti na svijetu. Održava se neprekidno od 1923. godine, a tijekom stoljeća je postala simbol tehničke izvrsnosti, izdržljivosti i strasti prema brzini. Jedna je od tri najcjenjenije utrke svjetskog motosporta, uz Monaco Grand Prix u Formuli 1 i američki Indy 500 te tri utrke zajedno čine legendarni “Triple Crown of Motorsport”.
Ova poznata utrka se održava svake godine u lipnju na stazi Circuit de la Sarthe u blizini grada Le Mans u Francuskoj. Kako i sam naziv govori, utrka traje 24 sata bez prekida i samim time predstavlja ultimativan test izdržljivosti kako za automobile, tako i za vozače i timove. Ove godine, imala sam priliku doživjeti ovu legendarnu utrku iz prve ruke jer je MagMe kao jedini portal iz Hrvatske pozvan od strane Porsche Centra Zagreb, a to je posebna čast s obzirom da je Porsche tim s najviše pobjeda u povijesti Le Mansa.
Utrka se održala 14. i 15. lipnja, a moja avantura je započela dan ranije, charter letom iz Frankfurta za Le Mans. S obzirom na to da znam da je smještaj u Le Mansu na vikend utrke za većinu posjetitelja šator u kampu, ugodno sam se iznenadila kad sam vidjela što za Porsche znači Media Camp. Radi se o smještaju koji je za ovu vrstu događaja luksuzan – bila sam smještena u “kontejneru” tik uz stazu. Privatna soba, odnosno vlastiti kontejner koji ima krevet na kat, kupaonica i pogled na dio staze bili su savršen spoj udobnosti i potpune uronjenosti u događaj. U organizaciji Porschea, povezala sam se s ostalim članovima grupe, desetak automoto i lifestyle novinara iz srednje i istočne Europe. Odmah smo “kliknuli” kao grupa, što je bilo ključno za intenzivne dane koji su uslijedili.
Prvi veliki trenutak bio je press event u Porsche Media Loungeu, jednoj od nekoliko ključnih lokacija na samoj pisti. Na press eventu je predstavljen Porsche 963 RSP, cestovni automobil razvijen po uzoru na trenutni bolid Porsche 963, kreiran za legendarnog Rogera Penskea, koji vodi tim Porsche Penske Motorsport.
Nakon konferencije, dobila sam ekskluzivnu priliku za razgovor s Timom Bernhardom, dvostrukim pobjednikom Le Mansa, koji je pobijedio u utrkama u svim kategorijama s Porscheom, jednim od najpoštovanijih endurance vozača svih vremena.

Timo Bernhard
Bernhard mi je rekao koliko je za njega sjajno biti na Le Mansu, nekad kao vozaču, ali i danas kao ambasadoru brenda Porsche, s kojim surađuje već 26 godina.
“Sjajno mi je na ovaj način podržati tvornički tim, upravu i vozače. Mislim da je u Le Mansu ključno imati pravi timski rad. Tim je ključan, mehaničari, inženjeri, ali i vozači, jer ipak tri vozača dijele automobil i to je vrlo jedinstveno. Mislim da morate imati isti način razmišljanja i ravnotežu između agresivnosti i toga da ne riskirate sve”, Timo Bernhard
Kasnije tog dana, druženje s Bernhardom nastavilo se turom kroz garažu i box Porsche Penske Racinga. Bernhard nam je predočio kako to izgleda na sam dan utrke, i koliko je važna sinkronizacija različitih dijelova garaže i inženjera – od izmjene guma i punjenja goriva do zamjene vozača, sve u nekoliko sekundi i bez pogreške.
Kasnije tog popodneva smo se vlakom uputili u centar Le Mansa na tradicionalnu paradu vozača. Ovaj preslatki francuski gradić na jedno popodne su ispunile tisuće ljudi na ulicama i trgovima. Parada je organizirana tako da vozači pozdravljaju publiku iz klasičnih automobila, atmosfera je karnevalska, ali uz šum motora u pozadini. U tom sam trenutku vidjela koliko ova utrka znači zajednici, jer Le Mans živi za ovu utrku.
Drugi dan, subota, sve se vrti samo i isključivo oko utrke. Upravo zato mi je bila velika čast nekoliko sati prije starta, razgovarati s Julienom Andlauerom, jednim od vozača Porsche Penske tima. Iako će za samo nekoliko sati sjesti u bolid i krenuti u 24-satnu utrku, ovaj 25-godišnjak je djelovao toliko opušteno, da mi je najzanimljivije bilo razgovarati s njim o tome kako se uopće pripremiti za ovakvu utrku i kako to utječe na njegovo mentalno zdravlje.
Ispričao mi je kako izgleda fizička i mentalna priprema, te naglasio ono što svi ponavljaju – nema pravog odmora tijekom Le Mansa. Čak i kad nisi u autu, mozak je budan, srce ubrzano i nema šanse da zaspeš, čak ni na kratko. Ali zato ima neke svoje smjernice kako zadržati smirenost i fokus na dan utrke.
“Mislim da je važno da budeš spreman na ono što trebaš učiniti u automobilu i koji su ciljevi. Također, svakako izbjegavati nevolje na početku utrke. Ne biti previše uzbuđen, samo biti smiren. Važno je imati mirnu noć, i odmoriti se prije utrke. Održati dobar sastanak sa svojim timom kako bi se pripremili i poželjeti svima puno sreće”, Julien Andlauer
Tako sam se nekako i ja osjećala tu noć dok je utrka trajala, uz zvukove jurećih automobila, nekako nije fer spavati, jer ne želiš propustiti niti jedan trenutak. Neposredno prije same utrke, imala sam priliku sudjelovati u gridwalku, trenutku kada su na startu staze izloženi svi bolidi koji će uskoro krenuti u utrku, vidjeti bolide izbliza i upoznati ljude iza kaciga i inženjerskih stanica.
Točno u 16 sati start utrke su označili avioni, vatromet i checkered flag. U onom trenutku kad zvuk motora para zrak, publika navija, a srce kuca 100 na sat i s tribine imaš osjećaj kao da sjediš u bolidu. Doista predivan osjećaj.
Praćenje utrke uživo je posebno iskustvo, ali ima i svojih ograničenja. Gledanje prijenosa utrke omogućuje puno bolji pregled svih dijelova staze, kao i važnih detalja koji se događaju u boxu ili s pojedinim vozačima, dok stajanje kraj staze daje pogled samo na jedan dio.
Upravo zato je odlično što u svakom trenutku, bilo u Porsche Experience Centru, u Media Loungeu, Hospitality Centru ili na poznatim šikanama Porsche Curves za gledatelje su na raspolaganju brojni ekrani na kojima je moguće simultano praćenje prijenosa utrke.
Iduća 24 sata, pratila sam utrku u društvu lifestyle novinara te smo imali priliku obići sve ključne dijelove staze koja je dugačka 13,6 kilometara. Kako je staza okružena kampovima, imala sam priliku vidjeti kako pravi zaljubljenici u automobile žive ovaj sport. Uz namontirane šatore i kamp prikolice tako se mogu vidjeti neki od najskupljih automobila na svijetu. Nikome nije važno gdje spavaju, jer spavanja nema.
Postalo je dodatno zanimljivo kada je pao mrak oko 22 sata. Tijekom noći sam s različitih pozicija gledala razvoj događaja: Mulsanne ravnica, Indianapolis, Porsche curves, svaki dio staze ima svoj karakter i izazov.
Posebno iskustvo svakako je bilo u boxovima u 1 ujutro, uključujući i posjet Iron Dames timu, prvom potpuno ženskom timu koji donosi novu dimenziju utrci. Prilikom posjeta svjedočili smo jednom klasičnom posjetu auta u box koja uključuje zamjenu guma, čišćenje stakala, punjenje auta i zamjenu vozačice u manje od jedne minute.
Ono što me najviše fasciniralo je što i usred noći sve funkcionira kao da je sredina dana. Susrela sam vozače u paddocku, mehaničare usred zamjena, inženjere koji analiziraju podatke, sve to sve funkcionira kao pravi mehanizam suradnje.
Imala sam veliku sreću da sam kao gost brenda Porsche imala pristup najboljim mjestima za gledanje utrke, poseban uvid u povijest momčadi s najviše pobjeda u Le Mansu, ali i upoznati ljude iz svih industrija i svih dijelova svijeta.
Od glumaca Orlanda Blooma i Erica Bane, do praunuka legendarnog Ferdinanda Porschea, Ferdija i poznatog vozača Jackyja Ickxa – svi se nalaze uz stazu, svi su ravnopravni, pristupačni, okupljeni zbog iste strasti, ljubavi prema automobilima i utrkivanju.
View this post on Instagram
Nakon 24 sata neprekidnog utrkivanja, prvo i treće mjesto zauzeo je Ferrari, a Porsche se našao na podiju s drugim mjestom. Bez obzira na rezultate utrke, u Le Mansu, svi koji izdrže 24 sata, vozači, timovi, pa i gledatelji – su pobjednici.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Privatna arhiva