Sve što možda niste znali o parfemu Chanel N°5

Ove godine obilježava se 100 godina od nastanka najpopularnijeg parfema na svijetu, Chanel N°5 kojeg je 1921. godine osmislila vizionarka Gabrielle Chanel, a koji je predstavljao pravu revoluciju svijetu mirisa jer je bio prvi kojeg je bilo nemoguće povezati s mirisom određenog cvijeta. Tako je Coco Chanel svima priuštila šok za osjetila, a kako bi miris prezentirala u punom sjaju kreirala je minimalističku prozirnu bočicu koja je dopuštala da boja tekućine preuzme glavnu riječ – i koja je do danas ostala jedan od simbola kuće.

Uvijek oduzmi, nikad nemoj dodavati. – Gabrielle Chanel

Plosnati oblik bočice asocira na pljosku, a osmišljen je tako da bi bio jednostavan za korištenje odnosno nošenje, bilo u džepu, bilo na putovanje te je po prvi put je korišten logo s dva isprepletena slova C na čepu. Jednostavnost bočice izrađene od tankog stakla bila je odraz minimalističke estetike modne kuće, ali i duha vremena te je zbog toga kroz desetljeća elegantan dizajn ostao gotovo nepromijenjen – tri godine od nastanka podebljani su kutevi bočice, a nakon toga bočica se samo updateala kako bi zadržala moderan, ali opet svevremenski izgled, kako i priliči ovom parfemu.

Godine 1970.  kada je osmišljena tipografija koju danas vežemo uz kuću, pojavila se i na bočici te pakiranju parfema, i to u crno-bijeloj varijanti. Sitne promjene unio je Packaging Creation Studio brenda 2012. godine, a ambalaža “petice” veoma je cijenjena u umjetničkom svijetu – 1959. godine postala je dio stalne kolekcije u njujorškom Museum of Modern Art. Kao ikonu pop kulture označio ju je umjetnik Andy Warhol koji je u 80-ima predstavio seriju od devet printeva N°5 parfema.

HyperFocal: 0

I upravo je ambalaža jedna od tri temelja koji su osigurali “petici” kultni status, a ostala dva su revolucionarni miris te vrhunske sirovine koji ga čine, a kojima ćemo pisati u nastavku. Sve to je Chanelu kao gramatika jeziku, nešto što daje osnovu za sve ostale mirise francuske kuće.

“Petica” je bila prvi miris u povijesti kojeg je jedan modni dizajner predstavio pod svojim imenom, a osnivačica kuće željela je osloboditi pojam ženstvenosti od olfaktornih okova, isto kako je to činila i odjećom koju je kreirala za slobodoumne žene i predstavila svijetu sasvim novi način odijevanja. Naime, u vrijeme kad je N°5 predstavljen većina mirisa bila je povezana s jednim cvijetom poput jasmina, ljubičice ili đurđice. Baš se zato dizajnerica odlučila za apstraktni miris koji je bio ogledalo njezinog imidža u obliku parfema. Ernest Beaux kreirao je avangardnu kompoziciju kombinirajući najfinije prirodne sastojke te sintetičke molekule aldehide koji su tada bili novost na tržištu, i to u količinama koje se do tad nisu koristile kako bi pojačao note mirisa.

Upravo zato se Chanel N°5 ne može usporediti ni s jednim drugim parfemom.

Donio je revoluciju u svijet parfema te je otvorio vrata nove ere u kreiranju mirisa. Tri “nosa” – Henri Robert, Jacques Polge i Olivier Polge, kojima je povjerena tajna Beauxova formula ikoničnog parfema dobili su zadatak da miris očuvaju na najvišoj razini, posebnu pažnju posvećujući kvaliteti sastojaka. Zato je jedan od najvažnijih mjeseci u životu Polgea, Chanelovog glavnog kreatora parfema, svibanj. Tada se, naime, na farmi modne kuće u Grasseu bere ruža koja čini dio mirisne kompozicije “petice”.

Miris predstavlja apsolutnu slobodu ne samo kreatora, već i kreacije te osobe koja je nosi, određuje sve ostale Chanelove parfeme te je izvor inspiracije, a svaki od parfumera je predstavio i svoju iteraciju mirisa kroz godine. Zato danas, uz originalan miris koji je nastao 1921. godine, postoje i različite varijacije.

Bazu originalne “petice” čini cvijeće iz Grassea, odnosno ruža i jasmin, zahtjev Gabrielle Chanel bio je da je njezin miris neponovljiv, a bogata formula koju je osmislio Beaux je radikalno oprečna minimalističkom izgledu bočice. Jak miris označio je kraj ere parfema sastavljenih od jedne note. 1924. godine predstavljena je i Eau de Toilette, laganija verzija koja je ipak zadržala duh originala bez obzira na to što je formula razblažena. Jače se osjeća miris sandalovine te vetivera, a te drvenaste note ukomponirale su s buketom ruže, jasnima i ylang-ylanga te upotpunjene ranije spomenutim aldehidima koji su unikatni za N°5.

Jacques Polge, koji je naslijedio “nos” koji je kreirao parfem, 1986. godine predstavio je svoju interpretaciju pod nazivom N°5 The Eau de Parfum. Zadržani su raskošan miris i boja, a nota vanilije daje parfemu orijentalnu notu. Četvrta verzija predstavljena je 2008. godine, a osmislio ju je Jacques Polge. Ono što je pokušao zamisliti, kada je kreirao N°5 Eau Première, je kako bi Beaux napravio original da su mu bile dostupne sirovine koje su njemu tada bile. Zato se u ovoj interpretaciji nalazi bijeli mošus, što je obilježilo puno parfema iz te ere te aldehidi koje je kuća Chanel dobila iz citrusne esencije. Ti su sastojci produkt moderne tehnologije, a dodani su ikoničnom buketu ruže, jasnima i ylang-ylanga te vanilije koja “podiže” miris.

Posljednja verzija “petice” nosi naziv L’Eau, a nastala je prije pet godina, u želji da parfemu da dozu svježine pa se zato u kompoziciji nalazi cedrovina, kao i citrusni akordi limuna, mandarine i naranče. Iako se i u njoj jako osjete floralne note jasmina, ruže i ylang-ylanga, ovo je varijacija koja možda najviše odstupa od originala te je zato namijenjena onima koji miris nastao prije 100 godina preteškim. No, svi sastojci koji su korišteni su isti, samo u različitim količinama te parfemi imaju iste note, a miriše drugačije te je upravo to ono što je Polge svojom posljednjom kreacijom želio dokazati.

Na imidž mirisa utjecale su i reklamne kampanje te slavne dame koje su ga nosile. Na vrhuncu svoje popularnosti, 1937. godine francuska dizajnerica i osnivačica jedna od najslavnijih svjetskih modnih kuća na svijetu, Gabrielle Chanel postala je prva žena koja je bila zaštitno lice vlastitog parfema – legendarnog mirisa koji je u međuvremenu postao najprodavaniji na svijetu. Fotografija Coco Chanel na kojoj stoji naslonjena u svojem apartmanu u Ritzu osvanula je u Harper’s Bazaaru, ali najbolja reklama za “peticu” ipak je bila izjava holivudske dive Marilyn Monroe koja je 1952. godine otkrila da u ide spavati “samo s nekoliko kapi  N°5” na sebi. Ta je izjava, koju je nekoliko godina kasnije i komentirala u intervju za Marie Claire, učinila parfem legendarnim te se od tad smatra apsolutnom ikonom.

Gabrielle Chanel, 1937.Marilyn Monroe, 1953.Ali Mac Graw, 1966.Lauren Hutton, 1968.Catherine Deneuve, 1972.Carole Bouquet, 1987.Nicole Kidman, 2006.Marion Cotillard, 2020.

Krajem 60-ih, pa sve do 2007. godine, koliko je radio kao umjetnički direktor za Chanel mirise, Jacques Helleu započelo je eru brend ambasadorica – birao je neke od najljepših žena u povijesti te slavna fotografska imena kako bi ovjekovječila njihovu ljepotu za reklamne kampanje koje su postale dio povijesti brenda. Tako su Coco Chanel, pa onda i neslužbenu ambasadoricu Monroe, naslijedile neke od najvećih glumica 20. stoljeća kao što su Ali MacGraw, Lauren Hutton, Catherine Deneuve, Carole Bouquet i Nicole Kidman, a pozirale su velikanima fotografije kao što su Richard Avedon, Patrick Demarchelier i Dominique Issermann te glumile pod redateljskom palicom Helmuta Newtona, Ridleyja Scotta i Baza Luhrmanna. Poziciju Helleua preuzeo je Thomas du Pré de Saint Maur te je za zaštitno lice N°5 odabrao francusku glumicu Marion Cotillard i redatelja Johana Rencka te nastavio s modernom vizijom za miris.

Svi elementi zajedno čine neraskidivu vezu koja čini legendu koja je postao jedan miris. Chanel N°5 nenadmašan je i zbog ove priče zauvijek će takav i ostati.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici. 

Fotografije: Chanel

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0