Kolagen 101: Sve što trebate znati o hit sastojku beauty industrije

Čini li vam se da je kolagen postao jedan od it sastojaka u posljednjih mjeseci, niste u krivu. Gotovo da je postalo nemoguće obraniti se od reklama za kolagen u prahu, tekućem obliku, kapsulama te seruma na bazi kolagena i krema čiji je glavni sastojak upravo, pogodili ste, magični kolagen.

Bilo da je riječ o onom u obliku suplementa ili u beauty proizvodima, kolagen je zagospodario svijetom ljepote i zdravlja. No, znate li zapravo što je kolagen? Kako bismo riješili sve potencijale nedoumice oko ovog, trenutačno najtraženijeg sastojka, u nastavku donosimo odgovore na najvažnija pitanja.

Što je kolagen i kako djeluje? 

Kolagen je najzastupljeniji protein u tijelu i neophodan je za izgradnju mišića i stanica. Dugačak je, vlaknast, strukturni protein koji izgleda poput užeta, a koži daje snagu i elastičnost te je zaslužan za izgled pune, zdrave kože. Da nema njega, koža bi djelovala obješeno i opušteno, što s vremenom i postaje, jer se količina kolagena u tijelu smanjuje.

Kolagen nije samo bitna komponenta kože, već se može naći i u cijelom tijelu. Postoji najmanje 28 različitih vrsta kolagena, ali preko 90 posto kolagena u našim tijelima je onaj tip I. Nalazi se u koži, tetivama, krvnim žilama, organima i kostima. U osnovi, djeluje poput ljepila za povezivanje tkiva. Koža proizvodi svježi kolagen cijelo vrijeme, a kada dođe do oštećenja u tijelu ili na njemu, u našim se stanicama pokreće pojačana proizvodnja kolagena koji pomaže u saniranju i zacjeljivanju rane.

Međutim, proizvodnja kolagena smanjuje se s godinama, kao i s izlaganjem UV zračenju i negativnim faktorima iz okoline poput pušenja i zagađenja zraka. Pad proizvodnje kolagena najčešće započinje u dvadesetim godinama i pada za oko jedan posto svake godine. Nedostatak kolagena uočavamo kroz pojavu bora i kože koja više ne djeluje zategnuto kao nekad.

Djeluju li beauty proizvodi s kolagenom?

Molekule kolagena prevelike su da bi se upile u kožu. Kolagen se nalazi u dermisu, najdebljim donjim razinama kože, pa je pitanje što zapravo tamo može doprijeti do njega. Samim time, potrebno je obratiti pozornost na sredstva za njegu kože koja podržavaju njezinu sposobnost da proizvede kolagen.

Retinol ima jedinstveni metabolizam pa pojačava proizvodnju kolagen kao dio svog načina djelovanja. Peptidi također pomažu u pojačanoj proizvodnji. Vitamin C neophodan je u sintezi kolagena, pa se često preporučuje kao lokalni antioksidans. Niacinamid, azelaična kiselina, rezervatrol, vitamin E i zeleni čaj možda neće duboko prodrijeti u kožu, ali na površini će djelovati tako da će neutralizirati slobodne radikale pojačavajući UV zaštitu. Uz to, SPF je vaš najbolji saveznik u očuvanju kolagena.

Kako djeluju suplementi s kolagenom?

Većina suplemenata potječe od životinja, posebice svinja, krava i riba. Sastav dodataka, naravno, varira, ali oni najčešće sadrže kolagen tipa I, II, III ili njihovu kombinaciju. Uobičajeno ih pronalazimo u ova tri glavna oblika:

  • Hidrolizirani kolagen: ovaj se oblik, poznat i kao hidrogenit kolagena ili kolageni peptidi, razgrađuje na manje dijelove proteina koji se nazivaju aminokiseline.
  • Želatina: kolagen u želatini samo se djelomično razgrađuje na aminokiseline.
  • Sirovi kolagen: u sirovim ili prirodnim oblicima, protein kolagena ostaje netaknut.

Neka istraživanja su dokazala da naše tijelo može najučinkovitije apsorbirati hidrolizirani kolagen, ali u kojem god obliku da ga konzumirate, kolagen se u procesu probave razgrađuje u aminokiseline koje se apsorbiraju i koriste za izgradnju ili kolagena ili drugih proteina koji su potrebni vašem tijelu. Upravo zato, nameće se pitanje je li uopće potrebno uzimati kolagen u suplementima kada naše tijelo to čini prirodnim procesom koristeći aminokiseline iz bilo kojeg proteina kojeg konzumirate.

Dodaci prehrani mogu pomoći u poboljšanju proizvodnje kolagena, ali ne mogu jamčiti kamo će kolagen ići. Samim time, ako pijete kolagen da bi poboljšali tonus i elastičnost kože – to se možda i neće ostvariti.

Kako prirodnim putem možemo utjecati na proizvodnju kolagena?

Izlaganje UV zračenju igra glavnu ulogu u smanjenju razine kolagena. Najveća pomoć koju možete pružiti svojoj koži i postizanju usporavanja pada proizvodnje kolagena je korištenje SPF-a svaki dan, bez iznimke, po ljeti ili zimi, po sunci ili kiši.

Najbogatija kolagenom je juha od kostiju, i to onih organskih. Drugi izvori kolagena su bjelanjci, meso, sir i kupus te hrana bogata vitaminom C kao što su brokula, jagode, naranče i paprike, bakrom koji se nalazi u školjkama, orašastim plodovima i crvenom mesu te vitaminom A kojeg možete pronaći u jetri, žumanjcima, mrkvi i batatu.

Opće je poznata činjenica da pušenje šteti našoj koži – duhanski dim i toksini oslobađaju slobodne radikale koji uzrokuju oksidativno oštećenje kože, što ograničava proizvodnju kolagena. Isto tako, pretjerana konzumacija šećera može dovesti do glikacije, procesa koji kolagen čini slabim i lomljivim. Time se smanjuje učinak kolagena na elastičnost kože, što dovodi do znakova preranog starenja. Naravno, to ne znači da u potpunosti moramo izbjegavati šećer, ali nije zgorega razmisliti o količini koju unosite u organizam.

Fotografije: Marie von Behrens