Rita Rumora 12.01.2016.

Kultura mobilnosti izložena u Tehničkom muzeju

U Tehničkom muzeju Nikola Tesla možete pogledati odličnu izložbu pod nazivom Automobil – kultura mobilnosti. Izložba je otvorena od 11. siječnja do 6. ožujka 2016. godine.

Hrvatska je sredina bogate kulturne povijesti, a to potvrđuje i postava ove nesvakidašnje izložbe koja tome pridodaje novi kontekst. Naša kultura ovom izložbom sagledana je kroz prizmu svima nam bliskog automobila – spoja tehnoloških rješenja i dostignuća određenog vremena. Automobil se predstavlja kao dizajnerska kreacija te centar moderne kulture, umjetnosti i dizajna u razdoblju od 1920-ih do kraja 1960-ih godina.

20160112_095744

Na izložbi su izloženi automobili Ford T iz 1922., Hansa 1100 iz 1939., Citroën DS iz 1966. te Jaguar E type Ser 2 iz 1969. godine. Svi su oni na sebi svojstven način obilježili povijest automobila u kulturološkom, tehničkom ili dizajnerskom aspektu te predstavljaju simbol industrijske estetike i modernog doba kao i mjesto automobila u definiranju moderne kulture.

Stoga se automobili prezentiraju u kontekstu kojemu pripadaju, odnosno dimenziji vremena i prostora. Riječ je primarno o automobilima koji su bili u upotrebi u Hrvatskoj te se ovdje i danas nalaze, potvrđujući činjenicu da je automobil na našim prostorima imao važnu društvenu funkciju koju je imao i u svjetskim razmjerima iako Hrvatska nikada nije imala vlastitu automobilsku industriju.

20160112_095948

10

Ključni događaji naše kulturne povijesti kao što su izložbe automobila na Zagrebačkom zboru, Concours d’elegance, međunarodne automobilske utrke ili djelovanje automobilističkog kluba te osoba koje su s njime bile povezane ono je s čime se možete ovom izložbom upoznati. Osim automobila, vizualnoj atraktivnosti izložbe pridonose reklamni oglasi u novinama i časopisima, plakati, filmovi i fotografije, odjeća i modni pribor koji ilustriraju ulogu automobila u nastajanju urbane kulture. Cilj je na uvjerljiv i vizualno atraktivan način pokazati različite segmente kulturne produkcije; od vrhunskog reklamnog grafičkog oblikovanja zagrebačkih agencija, fotografija najpoznatijih autora na kojima se pojavljuju automobili kao simboli modernizma (Doneganija, Toše Dabca, Đure Janekovića, Franje Mosingera), odnosno scena s prizorima gradskih ulica, automobilskih utrka, do arhitekture i urbanizma (garaže, benzinske crpke).

20160112_100134 20160112_100100

Ovakav kompleksni prikaz automobila i njegova utjecaja na društvo do sada nikada nije prezentiran hrvatskoj javnosti, koja će prvi put imati priliku vidjeti neke eksponate te arhivsku građu koja je do sada bila nedostupna u privatnim kolekcijama. Izložbu prati katalog s uvodnim tekstom dr. sc. Jasne Galjer i katalogom izložaka.

TM Ad 1N