Dina Dončević 15.12.2021.

Sve što možda niste znali o parfemu Chanel N°5

Ove godine obilježava se 100 godina od nastanka najpopularnijeg parfema na svijetu, Chanel N°5 kojeg je 1921. godine osmislila vizionarka Gabrielle Chanel, a koji je predstavljao pravu revoluciju svijetu mirisa jer je bio prvi kojeg je bilo nemoguće povezati s mirisom određenog cvijeta. Tako je Coco Chanel svima priuštila šok za osjetila, a kako bi miris prezentirala u punom sjaju kreirala je minimalističku prozirnu bočicu koja je dopuštala da boja tekućine preuzme glavnu riječ – i koja je do danas ostala jedan od simbola kuće.

Uvijek oduzmi, nikad nemoj dodavati. – Gabrielle Chanel

Plosnati oblik bočice asocira na pljosku, a osmišljen je tako da bi bio jednostavan za korištenje odnosno nošenje, bilo u džepu, bilo na putovanje te je po prvi put je korišten logo s dva isprepletena slova C na čepu. Jednostavnost bočice izrađene od tankog stakla bila je odraz minimalističke estetike modne kuće, ali i duha vremena te je zbog toga kroz desetljeća elegantan dizajn ostao gotovo nepromijenjen – tri godine od nastanka podebljani su kutevi bočice, a nakon toga bočica se samo updateala kako bi zadržala moderan, ali opet svevremenski izgled, kako i priliči ovom parfemu.

Godine 1970.  kada je osmišljena tipografija koju danas vežemo uz kuću, pojavila se i na bočici te pakiranju parfema, i to u crno-bijeloj varijanti. Sitne promjene unio je Packaging Creation Studio brenda 2012. godine, a ambalaža “petice” veoma je cijenjena u umjetničkom svijetu – 1959. godine postala je dio stalne kolekcije u njujorškom Museum of Modern Art. Kao ikonu pop kulture označio ju je umjetnik Andy Warhol koji je u 80-ima predstavio seriju od devet printeva N°5 parfema.

HyperFocal: 0

I upravo je ambalaža jedna od tri temelja koji su osigurali “petici” kultni status, a ostala dva su revolucionarni miris te vrhunske sirovine koji ga čine, a kojima ćemo pisati u nastavku. Sve to je Chanelu kao gramatika jeziku, nešto što daje osnovu za sve ostale mirise francuske kuće.

“Petica” je bila prvi miris u povijesti kojeg je jedan modni dizajner predstavio pod svojim imenom, a osnivačica kuće željela je osloboditi pojam ženstvenosti od olfaktornih okova, isto kako je to činila i odjećom koju je kreirala za slobodoumne žene i predstavila svijetu sasvim novi način odijevanja. Naime, u vrijeme kad je N°5 predstavljen većina mirisa bila je povezana s jednim cvijetom poput jasmina, ljubičice ili đurđice. Baš se zato dizajnerica odlučila za apstraktni miris koji je bio ogledalo njezinog imidža u obliku parfema. Ernest Beaux kreirao je avangardnu kompoziciju kombinirajući najfinije prirodne sastojke te sintetičke molekule aldehide koji su tada bili novost na tržištu, i to u količinama koje se do tad nisu koristile kako bi pojačao note mirisa.

Upravo zato se Chanel N°5 ne može usporediti ni s jednim drugim parfemom.

Donio je revoluciju u svijet parfema te je otvorio vrata nove ere u kreiranju mirisa. Tri “nosa” – Henri Robert, Jacques Polge i Olivier Polge, kojima je povjerena tajna Beauxova formula ikoničnog parfema dobili su zadatak da miris očuvaju na najvišoj razini, posebnu pažnju posvećujući kvaliteti sastojaka. Zato je jedan od najvažnijih mjeseci u životu Polgea, Chanelovog glavnog kreatora parfema, svibanj. Tada se, naime, na farmi modne kuće u Grasseu bere ruža koja čini dio mirisne kompozicije “petice”.

Miris predstavlja apsolutnu slobodu ne samo kreatora, već i kreacije te osobe koja je nosi, određuje sve ostale Chanelove parfeme te je izvor inspiracije, a svaki od parfumera je predstavio i svoju iteraciju mirisa kroz godine. Zato danas, uz originalan miris koji je nastao 1921. godine, postoje i različite varijacije.

Bazu originalne “petice” čini cvijeće iz Grassea, odnosno ruža i jasmin, zahtjev Gabrielle Chanel bio je da je njezin miris neponovljiv, a bogata formula koju je osmislio Beaux je radikalno oprečna minimalističkom izgledu bočice. Jak miris označio je kraj ere parfema sastavljenih od jedne note. 1924. godine predstavljena je i Eau de Toilette, laganija verzija koja je ipak zadržala duh originala bez obzira na to što je formula razblažena. Jače se osjeća miris sandalovine te vetivera, a te drvenaste note ukomponirale su s buketom ruže, jasnima i ylang-ylanga te upotpunjene ranije spomenutim aldehidima koji su unikatni za N°5.

Jacques Polge, koji je naslijedio “nos” koji je kreirao parfem, 1986. godine predstavio je svoju interpretaciju pod nazivom N°5 The Eau de Parfum. Zadržani su raskošan miris i boja, a nota vanilije daje parfemu orijentalnu notu. Četvrta verzija predstavljena je 2008. godine, a osmislio ju je Jacques Polge. Ono što je pokušao zamisliti, kada je kreirao N°5 Eau Première, je kako bi Beaux napravio original da su mu bile dostupne sirovine koje su njemu tada bile. Zato se u ovoj interpretaciji nalazi bijeli mošus, što je obilježilo puno parfema iz te ere te aldehidi koje je kuća Chanel dobila iz citrusne esencije. Ti su sastojci produkt moderne tehnologije, a dodani su ikoničnom buketu ruže, jasnima i ylang-ylanga te vanilije koja “podiže” miris.

Posljednja verzija “petice” nosi naziv L’Eau, a nastala je prije pet godina, u želji da parfemu da dozu svježine pa se zato u kompoziciji nalazi cedrovina, kao i citrusni akordi limuna, mandarine i naranče. Iako se i u njoj jako osjete floralne note jasmina, ruže i ylang-ylanga, ovo je varijacija koja možda najviše odstupa od originala te je zato namijenjena onima koji miris nastao prije 100 godina preteškim. No, svi sastojci koji su korišteni su isti, samo u različitim količinama te parfemi imaju iste note, a miriše drugačije te je upravo to ono što je Polge svojom posljednjom kreacijom želio dokazati.

Na imidž mirisa utjecale su i reklamne kampanje te slavne dame koje su ga nosile. Na vrhuncu svoje popularnosti, 1937. godine francuska dizajnerica i osnivačica jedna od najslavnijih svjetskih modnih kuća na svijetu, Gabrielle Chanel postala je prva žena koja je bila zaštitno lice vlastitog parfema – legendarnog mirisa koji je u međuvremenu postao najprodavaniji na svijetu. Fotografija Coco Chanel na kojoj stoji naslonjena u svojem apartmanu u Ritzu osvanula je u Harper’s Bazaaru, ali najbolja reklama za “peticu” ipak je bila izjava holivudske dive Marilyn Monroe koja je 1952. godine otkrila da u ide spavati “samo s nekoliko kapi  N°5” na sebi. Ta je izjava, koju je nekoliko godina kasnije i komentirala u intervju za Marie Claire, učinila parfem legendarnim te se od tad smatra apsolutnom ikonom.

Krajem 60-ih, pa sve do 2007. godine, koliko je radio kao umjetnički direktor za Chanel mirise, Jacques Helleu započelo je eru brend ambasadorica – birao je neke od najljepših žena u povijesti te slavna fotografska imena kako bi ovjekovječila njihovu ljepotu za reklamne kampanje koje su postale dio povijesti brenda. Tako su Coco Chanel, pa onda i neslužbenu ambasadoricu Monroe, naslijedile neke od najvećih glumica 20. stoljeća kao što su Ali MacGraw, Lauren Hutton, Catherine Deneuve, Carole Bouquet i Nicole Kidman, a pozirale su velikanima fotografije kao što su Richard Avedon, Patrick Demarchelier i Dominique Issermann te glumile pod redateljskom palicom Helmuta Newtona, Ridleyja Scotta i Baza Luhrmanna. Poziciju Helleua preuzeo je Thomas du Pré de Saint Maur te je za zaštitno lice N°5 odabrao francusku glumicu Marion Cotillard i redatelja Johana Rencka te nastavio s modernom vizijom za miris.

Svi elementi zajedno čine neraskidivu vezu koja čini legendu koja je postao jedan miris. Chanel N°5 nenadmašan je i zbog ove priče zauvijek će takav i ostati.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici. 

Fotografije: Chanel