Neke od najzanimljivijih novosti u svijetu mode ne dešavaju se na pisti ili u dućanima već u laboratoriju.

Razvoj robne industrije i masovne potrošnje utječe na svijet u kojem živimo jednako kao i sve veća upotreba vozila. Gomilamo ovaj planet umjetnim materijalima koji se teško razgrađuju, a i sama proizvodnja ostavlja negativne posljedice na okoliš.

Sada je vrijeme da globalno počnemo razmišljati o tome kakav svijet želimo ostaviti svojim potomcima i prestanemo uništavati planet neodgovornim korištenjem proizvoda.

Mnoge kompanije diljem svijeta se uključuju u održive projekte koji su ekološki osviješteni, no jako malo njih mijenja stvari iz korijena. Iako je pozornost javnosti po pitanju ekološke osviještenosti uglavnom usmjerena na najveće zagađivače ozona poput velikih automobilskih industrija ili tvorničkih pogona, i robna industrija je veliki igrač u cijeloj ovoj priči.

Britanska dizajnerica Stella McCartney je nakon svoje posljednje revije održala govor o etički ispravnoj i održivoj modi povezujući brigu o planetu s korištenjem novih tehnologija u industriji koja se uglavnom oslanja na izrazito štetne metode proizvodnje.

Njene kolekcije su bile održive puno prije nego što je ova tema postala hit, te tvrdi da ne žrtvuje stil i estetiku pod cijenu održivosti. Još 2001. izazvala je skepsu i otpor među velikim brojem kupaca uvođenjem robe koja ne sadrži krzno ili pravu kožu. Iako su mnogi govorili da tako neće uspjeti u modi, desilo se upravo suprotno.

“Nadam se da će za 10 godina ljudi shvatiti da smo ubili milijarde životinja i posjekli tisuće drva te da ne možemo tako dalje nastaviti. Zato se nadam da će se zapitati i reći “Stvarno? Tako su izradili moje nove cipele?” Ako ste dovoljno sretni da posjedujete svoj biznis, poštujte i planet na kojem poslujete!”- Stella McCartney

McCartney nije jedina koja razmišlja o održivosti i brine o planetu- postoje razni start-upovi koji koriste boje izrađene od bakterije za prirodno bojanje ali kompanije koje su našle odlične načine recikliranja. Donosimo neke od njih.

Boje kreirane od bakterija

Za izradu jedne pamučne majice treba oko 2 i pol tisuće litara vode za rast, proizvodnju i transport, a preko 20% vode korišteno je samo za proces bojanja.

Biodizajneri su našli način kojim će smanjiti tu potrošnju. Radi se o tehnici koja izvlači pigmente iz bakterija i zahvaljujući kojoj je potrebno samo 0,2 litre vode za bojanje pamučne majice. Ovu tehniku su među prvima počeli koristiti u američkoj kompaniji Ginko Bioworks.

Koža uzgojena u laboratoriju

O korištenju kože u svrhu odijevanja mišljenja su zaista podijeljena. Dok jedni tvrde da je kvaliteta najbitnija i da im prava koža to omogućuje te da je koža nusprodukt mesne industrije, drugi promišljaju o pravima životinja.

Modern Meadow je kompanija koja je pronašla savršen kompromis- kožu kreiranu u laboratoriju. Surađuju s preko 130 kompanija koje od njih naručuju materijale a iduće godine će njihova koža biti uvrštena i u kolekcije luksuznih brendova.

Tekstili na bazi morske trave

Morska trava je jedan od najbrže rastućih organizama na svijetu i stoga je jednostavna za uzgoj. To su shvatili i studenti na prestižnim američkim sveučilištima FIT i Pratt te prošle godine osvojili nagradu na BioDesign natjecanju zahvaljujući razvoju tkanine od biopolimera izvađenih iz morske trave.

Ova tkanina je izdržljiva poput pamuka ili vune, ali je istovremeno i biorazgradiva. Zanimljivo, zar ne?

 

Recikliranje odjeće

Velike kompanije koje puno proizvode se sve više okreću sistemu zatvorene petlje. To konkretno znači da imaju za cilj svaki dio proizvodnje ponovno iskoristiti. Za sada tehnologija ostavlja većinu kompanija s velikim viškovima stare robe koja ne ide nigdje niti se ponovno koristi.

Nedavno je Institut za istraživanja tekstila i odjeće u Hong Kongu (HKRITA) u suradnji s H&M-om krenuo u rješavanje tog problema. U rujnu su objavili da su uspješno razvili metodu odvajanja pamuka i poliestera koja će omogućiti recikliranje oba materijala. Proces je iznimno ekološki orijentiran, a materijali ne gube na kvaliteti.

Imamo samo jedan svijet i ne možemo ga mijenjati, ali možemo krenuti od sebe i promijeniti svoje navike. Kupovinom brendova koji su ekološki osviješteni i sami doprinosimo, a i moda može biti više sexy ako je održiva.