Vozila sam potpuno električni Porsche Macan kroz predivan krajolik Crne Gore i oduševila se ovom verzijom gradskog luksuznog SUV-a
Porsche je sinonim za luksuz, kvalitetu i brzinu. I dok prva pomisao na Porsche većini ljudi budi sliku kultnog 911 modela, zanimljivo je da je već godinama najprodavaniji Porsche model zapravo iz SUV kategorije! I dok Cayenne odnosni blagu prednost, za gradske prilike ipak je omiljen nešto mlađi i manji, ali jednako luksuzan – Macan.
Najprodavaniji modeli Porschea u svijetu, a i u Hrvatskoj, prošle godine bili su Cayenne i Macan. I dok je Cayenne predstavljen prije više od 20 godina, Macan ove godine puni svoje prvo desetljeće pa je zato Porsche je predstavio novi Macan, drugu generaciju modela, u potpuno električnom obliku.
Macan donosi spoj udobnosti, luksuza, performansi i održivosti. Svojim progresivnim, svevremenskim dizajnom, karakterističnim Porscheovim performansama, dometom na velikim udaljenostima i visokom svakodnevnom praktičnošću, novi Macan nastoji u potpunosti ispuniti zahtjeve kupaca Porschea koji biraju SUV.
Kako bi se uvjerili u performanse, izdržljivost i snagu člana Porsche obitelji predstavljenog početkom godine, imali smo priliku testirati najnovije modele Macana. Porsche je odabrao jug Crne Gore kao savršenu kulisu za regionalno medijsko testiranje 4 nova modela: Macan, Macan 4, Macan 4S i Turbo.
Dvodnevno događanje započelo je u resortu One and Only Portonovi. Lokacija je pomno odabrana, kao i svaki detalj na putovanju, od luksuznog smješta preko fine dining obroka pa sve do same lokacije vožnje, kako bi u potpunosti doživjeli Porsche stil življenja.
Prvu večer je u vili Macan održana press konferencija na kojoj smo doznali sve o novim modelima koje ćemo testirati idući dan. Novi, potpuno električni Porsche Macan ekskluzivno je predstavljen početkom godine u Singapuru, a novi Macan 4S ljetos, kao model koji je snagom i performansama između Macana 4 i Macana Turbo.
Macan je indonezijski i malezijski izraz za tigra ili hrvatska riječ za muškog mačka, macana.
I zaista ima taj jedan poseban novi dizajn koji odiše brzinom i kvalitetom. Svjetla su redizajnirana s daylight unit dodacima, vrata nemaju klasični okvir, a na Turbo modelu je diferencijacija vidljiva već na prvu, po znaku Porsche znak u Turbonite boji.
Maksimalan komfor svih putnika postignut je integracijom novog Porsche Driver Experiencea, koji je fokusiran na vozača, ali ne zanemaruje ni suputnike. To znači da je automobil opremljen digitalnim kokpitom te da se tri ekrana protežu čitavom prednjom dužinom – ispred vozača i suvozača te u sredini.
Macan je opremljen posljednjom generacijom zaslona i konceptom upravljanja s do tri zaslona, uključujući samostojeću ploču instrumenata zakrivljenog dizajna od 12,6 inča i središnji zaslon od 10,9 inča. Po prvi put, suvozač također može vidjeti informacije, regulirati postavke na infotainment sustavu ili streamati video sadržaj dok se automobil vozi putem vlastitog dodatnog zaslona od 10,9 inča.
Dan testiranja započeli samo rano, preuzimanjem vozila ispred hotela prije 8 ujutro. Prvi model, u kojem ćemo prijeći polovinu puta, je Porsche Macan 4S u Oak Green Metallic Neo boji s Off Road paketom opreme. Već na prvi pogled, Macan ostavlja dominantan dojam. Istaknute značajke uključuju nisko zakošeni poklopac motora s istaknutim prednjim krilima, poznati Porsche flyline, vrata bez okvira, kotače do 22 inča i traku stražnjih svjetala sa svojim upečatljivim 3D izgledom.
Nakon što smo se upoznali s automobilom, samostalno smo se zaputili na avanturu kroz Kotorski zaljev. Navigacija na ekranu vodila nas je prema Kotorskim serpentinama, prije kojih smo se našli na prvom stajalištu kako bi se okupili s kolegama iz Latvije, Češke, Srbije i Crne Gore prije nego ćemo započeti uspon.
Kotorske serpentine poznate po brojnim zavojima i strminama, ali i prekrasnom pogledu na kotorski zaljev, za ovu prigodu su bile zatvorene za ostali promet te smo dobili priliku testirati Macana u nešto izazovnijem okruženju.
Za ovaj snažni električni SUV koji ima dva elektromotora koji zajedno razvijaju 517 KS i 784 Nm pri overboostu ili 449 KS bez njega, svaki novi zavoj i uspon je samo nova prilika da pokaže koliko je ovakvim automobilom lako upravljati, a spretnost na cesti potvrdili smo i mimoilazeći se s biciklistima na uskim cesticama bez ikakvog problema.
Ovaj model omogućuje ubrzanje do 100 km/h za 1,1 sekundu kraće vrijeme od Macana 4, konkretno za 4,1 sekundu. Koristi istu bateriju kao i osnovni Macan, WLTP doseg je do 606 km, a najveća brzina koju dostiže je 240 km/h.
Opcija off-road dizajnerskog paketa dostupna je za sve modele, dodatno poboljšavajući svakodnevnu upotrebljivost Macana. Grube zemljane staze i posebno strme uspone i spustove mogu se svladati još lakše nego prije. Prilagođena geometrija prednjeg branika povećala je pristupni kut do 17,4 stupnja, ovisno o modelu (sa zračnim ovjesom na posebno podignutoj razini).
Na vrhu uspona, s pogledom na Kotorski zaljev, stali smo na kratki coffee break uz pogled koji oduzima dah, a nakon pauze sam za nastavak puta preuzela Macan Turbo u Ice Grey Metallic boji s kojim sam nastavila put do kraja dana.
Spuštanje prema Budvi i, u konačnici, Svetom Stefanu u Turbo modelu bilo je pravi užitak. Iako je prethodni model koji sam vozila već bio napredni 4s s Off road paketom, Turbo Model je ipak osjetno snažniji.
Macan Turbo ima 639 KS i 1130 Nm okretnog momenta, a do stotke ubrzava za 3,3 sekundi, dok mu je najveća brzina do 260 km/h. Domet je do 591 km, međutim ima mogućnost rekuperacije, a prema WLTP City kriteriju može napraviti do 791 km. Turbo model već na prvi pogled ima ključni diferencijator na znaku, odnosno Porsche znak u Turbonite boji, odnosno u monokromatskim tonovima.
Nakon ručka s pogledom na Sveti Stefan, zaputili smo se natrag prema početnoj lokaciji, uz pomoć vožnje trajektom. Zalazak sunca uz more i pogled na Macana na pramcu broda savršeno je zaokružio ovo jedinstveno iskustvo.
Iako je cijelo iskustvo vožnje fantastično, nekoliko detalja me posebno oduševilo na ovom automobilu. Porsche Driver Experience uključuje head-up zaslon s tehnologijom proširene stvarnosti pred vozačem zbog kojeg nisam niti jednom morala gledati prema kontrolnoj ploči. Pokazuje brzinu, ali i znakove upozorenja, kao i navigaciju, a prikaz se pojavljuje vozaču na udaljenosti od 10 metara i odgovara veličini zaslona od 87 inča. Zvuči kao puno informacija, ali je prikazano na iznimno prirodan i jednostavan način da bih ovo poželjela u svakom autu.
Sviđa mi se što su usprkos velikom broju ekrana na touch screen, glavne tipke za opcije poput klime i dalje fizičke. Oduševio me i otvoreni krov, odnosno jednostavnost otvaranja i zatvaranja, ali i osjećaj prostranosti koji otvoreni krov donosi u ovakvom automobilu.
Udobnost je na razini, a iako ovo nije više mali SUV, iznimno je jednostavno njime upravljati čak i u nešto užim prostorima, pa i parkirati u gradu. S dužinom od gotovo 4,8 metara te volumenom prtljažnika od 476 litre (540 u cargo položaju) jasno je prtljažnik je dovoljno velik da na putovanje mogu komotno ići svi overpackeri, sa svojim suputnicima, a svaki model ima kapacitet vuče od 2000 kilograma.
Cijela ruta je bila duga otprilike 160 kilometara, s pokojim skretanjem s puta, a vožnja je ukupno trajala oko 4 i pol sata, iako je samo iskustvo trajalo od 8 ujutro do skoro 5 popodne. Za cijelo to vrijeme, modeli koji su svi bili napunjeni na 100 posto su do popodne izgubili svega 25-35 posto baterije i većina ih je bila na 70 posto.
Iako je Macan jedan od najprodavanijih Porsche modela, prelazak na potpuno električni motor znači i potencijalni gubitak kupaca koji preferiraju benzinske ili dizel motore.
Upravo zato se Porsche pobrinuo da ovi modeli imaju zavidan domet i brzinu punjenja. Električni motori crpe energiju iz litij-ionske baterije u podvozju koja ima bruto kapacitet od 100 kWh, od čega se do 95 kWh može aktivno koristiti. Na stanici za brzo punjenje baterija se može napuniti od 10 do 80 posto za oko 21 minutu. Na stanicama za punjenje od 400 volti, visokonaponski prekidač u bateriji omogućuje bankovno punjenje učinkovitim dijeljenjem baterije od 800 volti u dvije baterije, svaka s nominalnim naponom od 400 volti. To omogućuje posebno učinkovito punjenje, bez dodatnog HV pojačivača, do 135 kW. Tijekom vožnje, energija se može rekuperirati putem elektromotora.
Od 2014. Porsche je isporučio više od 800 tisuća primjeraka Macana diljem svijeta. Ova priča o uspjehu sigurno će se nastaviti s ovim potpuno električnim nasljednikom, koji se proizvodi na net carbon neutralan način u tvornici Porsche u Leipzigu.
Iako sam i sama veliki ljubitelj SUV modela automobila, do sada nisam mislila da bih se lako prebacila na potpuno električni model upravo zbog dometa, brzine punjenja i iskustva vožnje, međutim nakon ovog iskustva s Macanom znam koji mi je automobil trenutno na wish listi!
Od svih modela koje smo imali dostupne, najviše me se dojmio Porsche Macan 4S u Oak Green Metallic Neo boji s Off Road paketom opreme, međutim što god da poželite, Porsche to može ostvariti. Jedna od najvećih prednosti kupovine Porschea je upravo mogućnost prilagodbe, svaki kupac može individualizirati automobil po izboru, a uz 14 standardnih boja postoji još 59 dodatnih boja, kao i 10 različitih dizajna kotača. Ako se još uvijek razmišljate je li ovo automobil za vas, jedna testna vožnja svakako bi mogla pomoći u toj odluci, stoga preporučujem se otiđete do prvog Porsche salona i isprobate novi Macan!
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Rudakov Roman