Upcycled parfemi novi su održivi beauty trend
Održivost je danas jedna od tema o kojoj se najviše priča te na kojoj se najviše radi, kako u svijetu mode, tako i u beauy industriji. Uz brojne trendove kojima smo zatrpani, ovaj je zaista hvalevrijedan te se uvukao u sve pore svakodnevnog života. Iako se ništa ne događa preko noći i za promjene je itekako potrebno vremena, trud da svijet mijenjamo na bolje te pazimo na održivost ima goleme razmjere. Recikliramo traper, stvaramo nove materijale iz nezamislivih izvora, pazimo da ne koristimo previše plastike, nosimo svoje šalice za kavu, izdvajamo više novca za prenamijenjene proizvode za čije stvaranje je korišteno što manje resursa.
Renomirani svjetski brendovi ukazuju na trud oko održivosti pa se većina odlučuje na pakiranja koja se mogu reciklirati, bočice koje se ponovno pune, a dobar primjer je i Chopard, luksuzna švicarska draguljarska kuća, koja je svoj povratak u parfemski biznis obilježila parfemima održivog izvora.
Pažnja se pridaje što manjem otisku ugljičnog dioksida, suzbijanju količine otpada i onečišćenja uzrokovanog proizvodnjom. Upcycled parfemi posljednji su u nizu inovacija clean beauty pokreta, a pripremaju nas za iduću fazu odgovornog parfemskog biznisa.
Sama riječ upcycling nema hrvatski prijevod. Riječ je o ponovnoj, kreativnoj upotrebi otpadnih materijala za proizvodnju nečeg novog. Upcycling nije novi termin niti nova praksa – modna industrija prihvatila ga je brže od industrije ljepote, a brendovi koriste odbačene odjevne predmete i materijale te tkanine i ukrase kako bi izradili nove. Posljednja u nizu suradnja je talijanske marke Miu Miu i brenda Levi’s na upcycled kolekciji trapera.
Upcycling je u perfemskoj industriji bitan zato što mijenja do sada korištene sastojke onima iz drugačijih, često kreativnijih izvora pritom zadržavajući stvarnu, već postojeću formulu proizvoda.
Upcycled parfemi su u osnovi mirisi koji su formulirani s esencijama i drugim mirisnim materijalima dobivenim iz otpada i drugih nusproizvoda. Da kod kuće radite upcycled miris i iskoristite ostatke esencijalog ulja, začinskog bilja, možda pokoju koru citrusa ili taloga kave – sama kreacija se ne bi činila pretjerano kompliciranom. Kada velika beauty kompanija odluči primijeniti ista načela, pazeći pritom na rok trajanja parfema, dostupnosti i količini resursa te kako prodati upravo takav miris – situacija se komplicira.
Način na koji se dobivaju sastojci za proizvodnju parfema oduvijek su bili mutna tema. Iako se mnogi sastojci dobivaju direktno iz prirode – latica ruža, raznog cvijeća, začina, trava i smola – zbog ogromne potražnje mnoge su biljke podvrgnute ili pretjeranom uzgoju ili su toliko korištene da su na rubu izumiranja. Iako se sastojci životinjskog podrijetla polako izbacuju i zamijenjuju ih sintetski mirisi, oni i dalje su prisutni.
Kad već pričamo o sintetici, većina mirisa na tržištu, jeftinijih i luksuznih, sadrži veliku količinu sintetike kako bi oponašali određeni miris, bilo zbog cijene, nedostupnosti u prirodi ili vrlo rijetkog sastojka. Iako na spomen sintetike okrećemo glavu, nije sva sintetika nužno loša, ali mnoga sadrži hlapljive organske spojeve koji, kada dospiju u zrak, reagiraju sa sunčevom svjetlosti i drugim spojevima u atmosferi te zagađuju okoliš i time stvaraju pustoš u okolišu.
Upcycling ne samo da izravno smanjuje količinu otpada koji nastaje tijekom proizvodnog procesa, s obzirom na to da se ti materijali ponovno upotrebljavaju po drugi put, već na taj način upcycled materijali postaju dostupniji te mogu smanjiti količinu novih materijala koji se tek trebaju dobiti bilo da se uzgajaju, beru ili nabavljaju na drugi način.
Nekoliko je luksuznih parfemskih beandova kao što su Etat Libre d’Orange i St. Rose u svoju ponudu već uvrstilo upcycled parfeme. Mirise su kreirali parfumeri tvrtke Givaudan, jednog od najvećih svjetskih proizvođača mirisa koji koriste sirovine već ekstrahirane za uporabu u nekim drugim parfemima. Na taj način svaki je dio pojedine sirovine iskorišten i ne stvara se otpad. Među ostalim, stručnjaci tvrtke Givaudan kreirali su Vetivyne™ – potpuno prirodni, koncentrirani aktivni sastojak bez mirisa, koji ima anti-age svojstva te svojstva koja pojačavaju miris na koži, djelujući na lipide na koži. Sastojak je otkriven kada su njihovi znanstvenici i stručnjaci za održivost istraživali vodotopivi ekstrakt haićanskih korijena vetivera koji su bili otpad u procesu dobivanja ulja vetivera koji se inače koristi u parfemima.
Etat Libre d’Orange prvi je predstavio miris s upcycled sastojcima dramatičnog i drskog naziva “I Am Trash”. Iako na prvu ne biste pomislili kako je riječ o zaista sjajnom mirisu, ovaj parfem koristi sastojke kao što su ruža absolute, cedrovinu i voće. Mirisni brand Ellis Brooklyn u “Salt Eau de Parfume” koristi kardamom iz ostataka mahuna piljevinu cedra te ostatke piljevine drveta nastalih proizvodnjom namještaja. Abel, uz sve sastojke certificiranog organskog podrijetla, umjesto sintetičkog mošusa koristi hibiskus.
Zadatak je beauty industrije osmisliti kako stare i utabane formule polako prilagođavati modernom vremenu, pritom ne utječući na kvalitetu proizvoda i opravdavajući povjerenje kupaca. Upcycled parfemi sjajan su korak u smjeru bolje održivosti i brige i zelenije sutra.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije:@nycbambi