Tara Grbčić 09.01.2022.

Razgovarali smo s Frankom Grubišić koja je pokrenula Oazu – prvi i jedini inkubator za kreativno žensko poduzetništvo

Kao dodatna podrška ženskom poduzetništvu, nedavno je osnovan inkubator kreativnog ženskog poduzetništva – Oaza. Putem programa mentorstva, radionica i umrežavanja Oaza inkubator kreativnog ženskog poduzetništva vodi svoje članice kroz pokretanje, poslovanje i umrežavanje svog prvog kreativnog biznisa.

Oaza na jednom mjestu pruža svojim članicama kompletan uvid u pokretanje i prvu godinu vođenja svog kreativnog biznisa, specijaliziranih radionica, umrežavanje i podršku za jačanje samopoštovanja.

Kako bi doznali još više o priči iza ovog zanimljivog Inkubatora, razgovarali smo s  osnivačicom Frankom Grubišić, stručnjakinjom i savjetnicom za poslovnu strategiju, specijaliziranom za upravljanje korisničkim iskustvom i dizajnom usluga. Franka će kao “nulti pacijent” inkubatora voditi Oazu s timom kreativnih mladih ljudi koji vjeruju u važnost uloge žena u poduzetništvu, društvu i kreativnim industrijama, a svaki od njih će svojim vještinama u rukavu unaprijediti uspješnost samog projekta.

MagMe: Upravo ste pokrenuli Oazu – prvi i jedini Inkubator za kreativno žensko poduzetništvo u Hrvatskoj, kako je sve počelo, odakle ideja?

Franka Grubišić: Od malena sam jako kreativna, a iako sam po struci inženjerka, kreativnost je bila i ostala moj “non-negotiable” te je u svakom periodu mog života ona bila uključena na jedan ili drugi način. Tako se, kroz vrijeme, rodila i ideja za Oazu.

Konkretan pokretač je, kao i mnogima za kreativnost, bio početak pandemije. Nakon prvog lockdowna i odmah potom potresa koji je pogodio Zagreb, moje mentalno zdravlje je patilo, a utjehu sam pronašla u ilustriranju u kojem sam se tad okušala po prvi put. Kao i dosta drugih, ilustracije sam počela objavljivati na Instagramu na kojem sam upoznala jako puno drugih kreativki i razvila vezu s njima. Obzirom da sam radila kao poslovna savjetnica, uživala sam pomagati njima graditi njihove biznise i davati savjete na svojim postovima i putem Storyja. Tada shvatila sam da uživam u savjetovanju i da sam jako strastvena u pomaganju ženama da uspiju. Kroz svoju akademsku karijeru u inženjeringu sam višestruko nagrađivana, no usprkos tome, kao žena u STEM-u sam se morala puno više boriti (i patiti) nego moji muški kolege. Kreativnost je još više podređena jer se kao industrija puno manje cijeni nego STEM. 

Hrvatica sam, mlada žena i kreativna poduzetnica pa sam željela riješiti taj problem – i tako sam se odlučila pokrenuti Inkubator za kreativno žensko poduzetništvo u Hrvatskoj!

MagMe: Tko sve sudjeluje u radu Oaze i kome je Inkubator namijenjen?

FG: Uključeni su moji najbliži kolege i kolegice s kojima sam u razgovorima, ustanovila kako nema rješenja niti poticajnih okolina za kreativke koje žele ili upravo započinju svoje poduzetničko putovanje, kako ne postoji zajednica koja bi ih sve okupila i ojačala, te da je taj pristup izuzetno važan. Svatko sa svojim skillsetom, odlučili smo strast u obliku aktivizma i solidarnosti pokrenuti kroz ovaj projekt.

U radu Oaze, osim mene, a kroz projekt solidarnosti koji je financiran od strane Europskih Snaga Solidarnosti, uključeni su stručnjakinja za digitalni marketing Klara Tuličić, stručnjakinja za kulturu i kreativne industrije, čija motivacija dolazi iz aktivizma za jačanje glasa žena, kao i podrška ženama u kreativnim industrijama Danijela Grubišić, buduća magistrica komunikologije, balerina i koreografkinja koja je prošla pregršt radionica, festivala i programa širom svijeta Rebeka Čuljak, hrvatski član izvršnog odbora Međunarodnog summita medija za mlade i predsjednik odbora mladeži Antonio Britvar i magistrica je kulture i turizma Linda Družetić. Projektna mentorica je Helena Bukovac, diplomirana grafička dizajnerica koja je i sama kreativna ženska poduzetnica, te stoga razumije izazove, prepreke i strahove ciljane skupine projekta.

Kroz projekt solidarnosti, pomažu nam i vanjski suradnici, poput PR menadžerice Martine Kolarić i  digital business asistentice Antonie Lukić. U radu Oaze će nam se uskoro pridružiti i poslovni mentori, predavači te partneri s kojima planiramo pripremiti posebne povlastice za članice Inkubatora.

Oaza je namijenjena svim ženama sa afinitetom za kreativno poduzetništvo. Članstvo je potpuno besplatno i sastoji se od community membershipa i edukacijskog programa koji će se odvijati više puta kroz godinu. Edukacijski program je selektivan jer on zahtijeva postojanje konkretne poslovne ideje (ne nužno i već pokrenute!). No, obzirom da će se odvijati više puta, kreativke koje su članice inkubatora, a koje su u međuvremenu razvile ideju, mogu se prijaviti na prvi sljedeći rok edukacija! U budućnosti planiramo imati i akcelerator kao program kako bi podupirali rast već razvnijenih i operativnih kreativnih biznisa.

MagMe: Koji je cilj postojanja Inkubatora, odnosno što želite postići kroz okupljanje i edukacije?

FG: Kroz okupljanje i edukacije inkubatora želimo poticati, unaprijediti i podržavati žensko poduzetništvo i mlade snove, odnosno stvoriti mogućnost za socijalnu uključivost (žene poduzetnice u društvu), stvaranje jednakih mogućnosti (jednak napredak žena i muškaraca poduzetnika) te poticanje održivog razvoja (kroz promicanje održivog poslovanja).

Inkubator sadrži aktivnosti koje direktno rade na rješavanju nekolicine ključnih identificiranih problema malog broja ženskih kreativnih poduzetnica: razvijanje poslovnih vještina i financijske pismenosti, obučavanje u tehnologiji, povećanje vidljivosti , priliku za umrežavanje međusobno s drugim kreativnim poduzetnicima, potencijalnim klijentima i investitorima, kao i generalno stvaranje inspirativne i poticajne okoline te rada na mindsetu.

Vjerujemo u snagu žena, našeg razmišljanja i uloge u društvu te važnost kreativnog razvoja društva. Odmor, a ne preopterećenost. Zalažemo se ne samo za ravnopravnost žena, nego i preoblikovanje uloge žene – k time i kreativne poduzetnice – u društvu, poslovno napredovanje bez kompromitiranja psihofizičkog zdravlja te održivo poslovanje. 

Nakon završetka, Inkubator će koristiti ujedno i zajednici, kao i društvu, jer napretkom zajednice napreduje i društvo. Ako se kroz projekt obuči, obrazuje i inspirira na desetke žena poduzetnica, one će svoja znanja moći ‘pay forward’, dijeliti ih s drugima, inspirirati druge na načine kako su i one bile inspirirane te time doprinijeti napretku društva. Osim od iznutra prema izvana, korisnost će se dogoditi i iz obrnute perspektive – u društvu će odjednom biti prisutno sve više ženskih poduzetničkih, kreativnih uzora, kao i njihovih proizvoda. Hrvati će moći kupovati hrvatsko, podržavati mlade poduzetnike i njihove pothvate, a mladi će imati svježe i relevantne primjere kako se isplati vjerovati i ulagati u svoje snove, kako je moguće zaraditi za život u kreativnoj industriji i da je to sve moguće iz Hrvatske.

MagMe: Kakav je položaj žena koje pokreću svoj poslovanje u našem društvu? Postoje li razlike između poduzetnica u odnosu na poduzetnike početnike?

FG: Realnost lokalne zajednice i kontekst žena u našem društvu nam uistinu oslikava važnost realizacije ovog projekta.  Po Gender Equality Indexu 2020, Hrvatska je 10 bodova ispod EU prosjeka. Hrvatska ima najnižu stopu poduzetništva u EU prema podacima iz 2019. Uz to, udio žena poduzetnica u ukupnom broju poduzeća koji su predali godišnja financijska izvješća 2019. je samo 22 posto. A od tih 22 posto, samo 3 posto žena u dobi od 35 do 29 godina su poduzetnice! Dakle, poduzetništvo je još teže i nepristupačnije mladim ženama. Nepristupačne su i financijske podrške – od ukupnih potpora za vrijeme provedbe Strategije razvoja poduzetništva žena u Republici Hrvatskoj od 2010. do 2013., poduzetnice imaju udjel od samo 19,5 posto u financijskoj vrijednosti odobrenih potpora. Brojke govore same, a sve ovo ne zvuči nimalo poticajno!

MagMe: Je li teško biti žena poduzetnica ili samo poduzetnik u Hrvatskoj?

FG: Globalna izvješća i već navedene brojke daju ujedinjeni “da” kao odgovor na ovo pitanje. Primjerice, u svom Izvješću o malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj iz 2020., CEPOR navodi kako nisku razinu samozapošljavanja i poduzetničke aktivnosti kod žena prate problemi niske financijske pismenosti, nedostatak poslovnih vještina i ograničen pristup financijskim izvorima čak kada i pokrenu svoj poslovni pothvat. Slično, kao uzroke jaza u poduzetničkoj aktivnosti žena i muškaraca u Europskoj uniji Europska komisija navodi ograničen pristup financijskim resursima, tehnologiji, informacijama, edukaciji, slabu poslovnu umreženost, te neusklađenost poslovnog i obiteljskog aspekta života u kojem još uvijek dominira uloga žene.

Toliko stereotipa, pretpostavki, očekivanja društvo ima od nas. Žene su u društvu “utišane”, umanjivane, nepostojeće… Kreativne industrije podlijegaju još gorim i težim etiketama. Koliko naših roditelja, ili baka i djedova ne smatraju kreativnost i umjetnost ozbiljnim poslom? Tim više, postoji percepcija da kad si sam svoj šef, kad ne radiš od 9 do 5, nemaš “pravi posao”.  Dodatno, sigurna sam da su mnoge kreativke koje ovo čitaju čule fraze poput “a kad ćeš naći pravi posao” i slično.

Kako da u ovakvom okruženju žensko kreativno poduzetništvo cvijeta? Teško i skoro nikako. Zbog svega ovog, često osjećamo nesigurnost, kao da naše ideje nisu dovoljno dobre, da nitko to ne bi kupovao, nedorasle zadatku poduzetnišva. Mislimo da nam fali iskustva. Konstantno odgađamo realizaciju naših ideja, ili, ako ju započnemo, u 9/10 slučajeva podcijenjujemo i ideju, i proizvode i uspjehe te brzo odustajemo.

MagMe: Što biste savjetovali ženama koje razmišljaju o svijetu poduzetništva i pokretanju poslovanja?

FG: Krenite! Znam da trenutno nema previše vidljivih uzora uspješnih priča kreativki, ali vjerujte – one postoje. Namjeravamo ih sve okupiti u Oazi, kako bi i same vidjele kako je vaš kreativni san moguć i kako, jednog dana, će vas vaša kreativnost moći sama uzdržavati. Sve osobe kojima se vi divite su se osjećale isto kao i vi – nesigurno, nespremno, neiskusno. Svi dijelimo iste strahove. Jedina razlika je taj korak od ready to go. Vjerujte u sebe da ga napravite. Svaki novi nivo će donositi nove sumnje na istu foru. To je uvijek dobar znak, samo nastavite! Rast je uvijek neugodan (nažalost)…

MagMe: Kako vam se mogu obratiti i što mogu očekivati mlade poduzetnice koje tek pokreću svoje poslovanje?

FG: Bilo tko tko je zainteresiran za članstvo u Inkubatoru može se prijaviti preko naše web-stranice: oaza.com.hr. Prijave za prvi edukacijski krug traju do 21. siječnja, dok je članstvo u communityju otvoreno cijele godine. Ako imate bilo kakvo pitanje, obratite nam se porukom na Instagram profilu, a ako osim članstva, želite poduprijeti ovaj projekt na neki način, možete se javiti i direktno na mail [email protected].

Oaza je tu kao vaše mjesto za inspiraciju, snivanje i provođenje snova u stvarnost, kad god ste vi spremne. To je sigurno mjesto puno potpore, osjećaja zajedništva i kreativnog kolektiva. Ako želite učiti i razvijati se, upoznati i biti okružene s mnoštvom drugih kreativki i istomišljenica koje su na istom putu kao i vi – pridružite nam se! Zajedno ćemo mijenjati sliku kreativnog ženskog poduzetništva u jednu pozitivnu priču!

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Privatna arhiva