MAGnificent Women: Hajdi Ćenan, svestrana poduzetnica koja se ne boji promjena

Powered by SHIFT by Porsche

Da je potrebna posebna doza odvažnosti i strpljivosti prilikom ulaska u poduzetništvo, znaju svi koji su se ikad okušali u tom pothvatu. Uspješno plivati poduzetničkim vodama može biti nagrađujuće iskustvo, ali lekcije koje se događaju po putu znaju biti i skupe – ne samo financijski, već i mentalno. Zato je jedna od najvažnijih stvari u poduzetništvu ne shvaćati sve osobno, otkriva nam naša sugovornica, Hajdi Ćenan, suvlasnica start-upa Airt koji se bavi primjenom umjetne inteligencije; žena koja se našla na listi 100 najboljih poduzetnika u Hrvatskoj te sinonim za žene u IT industriji.

Osim toga, Ćenan je sinonim za žene koje se ne boje promjena – s obzirom na to da je tijekom svoje karijere brusila zanat u raznovrsnim industrijama, a sinonim je i za one koje podržavaju druge jer je suosnivačica udruge koja se zalaže za gender-balanced vodstvo. Iako je u poslovnom svijetu harmoniju pronašla u partnerstvu sa suosnivačem start-upa, otkriva kako su joj glavni uzori ipak žene, točnije majka i sestre, koje su joj dale vjetar u leđa da bude što god poželi. A taj je vjetar dobro i iskoristila!

MagMe: S obzirom na to da ste karijeru započeli u sasvim drugoj industriji, kako ste završili u IT-ju? Konkretnije, što vas je potaknulo da se bavite baš umjetnom inteligencijom u IT-ju?

Hajdi Ćenan: Slučajno! Često imam osjećaj da je zaista bilo slučajno zato što nisam planirala svoj karijerni put niti sam znala da će me odvesti ovdje gdje jesam. Karijeru sam počela u medijima, nakon toga sam prešla u drugi svijet – kako ga ja volim nazvati svoj drugi život – u digitalnu agenciju u kojoj sam se bavila digitalnim marketingom i nakon toga sam otišla u svijet IT-ja, tehnologije, umjetne inteligencije… Moram priznati da je za to najvećim dijelom zaslužan moj poslovni partner Davor Runje jer je on ta osoba iz svijeta tehnologije.

Iz medija sam se njemu pridružila u marketinškoj agenciji i iako smo se predominantno bavili marketingom, uvijek je bilo i tehničkog dijela, imali smo i in-house developement tim, izrađivale su se mobilne i web aplikacije te smo stalno pratili koje su to tehnologije koje dolaze i što se događa na tržištu. Dogodio se jedan trenutak konvergencije više različitih buzzwordova jer se pojavila hrpa nove tehnologije na tržištu poput blockchaina, IUT-ja, umjetne inteligencije, AR-a i slično. Sve smo to pratili i zapitali se koja se od ovih tehnologija čini najviše obećavajućom pa smo procjenili da je to umjetna inteligencija, da u tom područuju dolazi do tektonskih pomaka, da će to jako utjecati na naše živote i ono čime ćemo se baviti tako da smo se odlučili baviti umjetnom inteligencijom.

Najprije je to bilo u sklopu agencije, neke kampanje koje smo napravili su koristile dijelove umjetne inteligencije još 2018. godine, kad je to bila novina. Ali smo shvatili da ako se želimo baviti s umjetnom inteligencijom kako spada, ne možeš sjediti na dvije stolice, pa smo zaključili da se želimo baviti samo umjetnom inteligencijom. To je značilo da smo morali prodati agenciju i pokrenuti Airt.

MagMe: S partnerom ste 2019. godine pokrenuli Airt, start up koji se bavi primjenom umjetne inteligencije u velikim sustavima poput banaka, telekoma i slično. Što biste rekli da vam je netko prije 10 godina rekao da ćete se baviti upravo time?

HĆ: Vjerojatno bi tu osobu pogledala i slatko se nasmijala! Moram priznati da ja još uvijek ne znam “što želim biti kad odrastem”, za razliku od mojih prijatelja koji su od srednje škole ili čak od malih nogu znali čime se žele baviti. Kod mene je bilo interesa “od-do”, stvarno me puno toga zanima. U biti možda čak nije niti slučajno što mijenjam karijere, shvatila sam da su moja strast učenje i izazovi. Pa kad su se događali ti trenuci, nakon što bih shvatila da sam došla do razine u kojoj nema ničeg novog za mene, nema izazova i nekog drivea, onda bi došlo vrijeme za promjenu. Da mi je netko prije 10 godina rekao umjetna inteligencija, mislila bih da ta osoba nije baš sva svoja, ali da su mi rekli da ću raditi nešto drugo od onog što sam tad radila – to bih već mogla zamisliti.

MagMe: Različita iskustva i izazovi bili su izvor učenja na vašem putu, a koji je to savjet koji biste vi voljeli da ste dobili na početku karijere?

HĆ: Bilo bi lijepo dobiti puno savjeta na početku karijere, ali mislim da je jedan ključan, koji čak i nije toliko usko vezan uz posao, odnosno ono što netko radi. Uz naravno kontinuirano učenje čiju važnost volim naglasiti, glavni savjet je taj da u poslu stvari ne treba doživljavati osobno. Puno je lakše tako, kad shvatiš da neki komentari, kritike, bilo što drugo u negativnom kontekstu u 99 posto slučajeva nema nikakve veze s tobom kao osobom, niti s tvojim sposobnostima, znanjima i vještinama. To je sve obloženo nekim drugim slojevima koji nisu vezani za osobu i kad to jednom prihvatiš, puno je lakše funkcionirati, na svim razinama, a posebice u poslu.

MagMe: Poslovni svijet podložan je velikim i konstantnim promjenama. Nekad su ljudi radili jedan posao za koji su se školovali čitav život, danas su te granice izbrisane, a vi ste jedna od osoba koja je pozitivan primjer tih promjena. Što biste savjetovali mladim ženama koje nakon završenog fakulteta žele raditi nešto drugo ili možda promijeniti karijerni put?

HĆ: Rekla bih da nije nikad kasno za promjenu! Ono što se danas uči na fakultetima, posebice s brzim promjenama u tehnologiji danas, apsolutno znači da stvari koje danas znamo, možda neće uopće vrijediti za šest mjeseci, a kamoli za nekoliko godina.

Vjerujem da mnogi, iz vlastitog iskustva govorim, iz neznanja što žele biti se boje da, ako upišu neki fakultet i odluče se otići u jednom smjeru, da se moraju držati tog smjera. No, ono što je bitno je cjeloživotno učenje – učenje nikad ne prestaje. Trenutak izlaska s fakulteta i diplome je taj trenutak u vremenu. Ali učenje, praćenje razvoja, praćenje struke u kojoj si, tehnologije i odnosa s ljudima je nešto što treba biti kontinuirano.

Ja sam u svijetu umjetne inteligencije bez ikakvog tehničkog backgrounda, ali sam došla u poziciju u kojoj ja već mogu držati predavanja na temu UI, zato što sam to uspjela naučiti.

Sve se može naučiti.

Sve ovisi o nama i koliko duboko želimo ući u neku materiju, specijalizirati se za nešto i fokusirati se na to. Često bude i dodana vrijednost da imaš znanje i iskustvo u drugim branšama koje možeš onda primijeniti na tu novu granu.

MagMe: S karijerom ste počeli u velikoj kompaniji, tamo se napredovali te ste zatim došli do suvlasništva kompanije odnosno postali ste poduzetnica – i to vrlo uspješna! Koje su to tri osobine koje bi po vama trebale imati sve žene poduzetnice?

HĆ: Za ući u poduzetništvo je potrebna doza hrabrosti, ali i ludosti s obzirom na to da poduzetništvo ima taj element osjećaja vožnje vlakom smrti u lunaparku jer ima velikih uspona i velikih padova. To je sasvim drugačija razina odgovornosti kad je to tvoja kompanija i kad si ti odgovorna za druge ljude koji su tvoji zaposlenici, nego kad si ti jedan maleni kotačić u sustavu. Treba se odvažiti na taj korak, ali dapače može biti i jako uzbudljivo, tako da to ne treba biti prepreka.

Druga stvar je da treba strpljenja. Posebice u start up svijetu treba strpljenja, upornosti, ustrajnosti – što su sve varijacije na temu – ali svaka se nadopunjuje. Stvari traju uvijek puno duže nego što misliš da bi trebale trajati. I posebice ako kreneš u poduzetništvo i ako radiš nešto s većim kompanijama koje su notorne kao trome i spore, a više nisi dio tog sustava, pa se i tu treba oboružati strpljenjem.

Treće je vjerovati u to što radiš. Vraćam se na strpljenje. Često kad stvari ne idu tom brzinom kojom si zacrtaš da bi trebale ići, mnogi ljudi posumnjaju u to što rade i misle da to možda nije nešto čime bi se trebali baviti.

Treba imati vjeru jer ako ne vjeruješ u to što radiš, tek se onda ništa neće dogoditi.

Ti si, kad pokreneš svoj posao, pokretačica svega i ti moraš biti ta koja će uvjeriti potencijalne klijente, ali i ljude koji s tobom rade da i oni vjeruju u to.

MagMe: Poduzetništvo je zanimljivo i dinamično, ali zna biti i zahtjevno. Ima i puno uspona i padova, no padovima se često ne pridaje pažnja. Jeste li vi imali padove i što ste iz njih naučili?

HĆ: Padova uvijek ima. Ali da, trebamo puno više pričati o tome zato što je lakše “preživjeti” taj trenutak kad ideš prema dolje. Jer ako samo čitaš o uspjesima čini ti se kako svi znaju što rade i da si ti jedina kojoj ne ide. Tad je puno teže. Ali kad shvatiš da se i drugi dosta često nađu u situaciji zbunjenosti i neznanja, onda je lakše prebroditi teške periode.

Padova je bilo svakojakih – od sitnijih greškica u odlukama u kojima promašiš smjer u kojem moraš ići pa se moraš vratiti unatrag, potrošiš vrijeme, potrošiš više novaca nego što je trebalo potrošiti… – lekcije koje znaju biti skupe po putu.

Poduzetništvo je puno uspona i padova, padovi će se uvijek događati, to je nešto što se svima događa, ali to je i nešto što prođe.

MagMe: Što mislite koja je to osobina zbog koje ste odlično funkcionirali i u usponima i padovima ili, pak, neka osobina koju bi uspješna poduzetnica trebala imati?

HĆ: Moram priznati da je puno lakše kad imaš poslovnog partnera i kad imaš s nekim podijeliti te trenutke. Da sam sama morala prolaziti te trenutke, bilo bi puno teže. Nemaju svi uvijek luksuz imati partnera s kojim se jako dobro slažu, tako da to nije primjenjivo na sve situacije, ali ja sam tu imala sreću jer se Davor i ja jako dobro slažemo i jako smo komplementarni u načinu razmišljanja i pristupu različitim situacijama.

Treba se odmaknuti od svega i ne shvaćati sve osobno, što može biti puno teže kad si u poduzetništvu i kad gradiš nešto svoje – jer ljudi tretiraju svoj biznis kao svoju bebu – i onda je dosta teško napraviti tu distinkciju da je to ipak samo posao, posebice kad se neke loše stvari događaju, treba zapamtiti da to nema veze s tobom. Napraviti odmak puno pomaže.

I kao što sam ranije spomenula – strpljenje. Strpljenje je ključan element u poduzetništvu jer bez tog izgoriš jako brzo.

MagMe: Svi savjeti i iskustva, pa i ona negativna, čine neki put u poduzetništvu. A nekad je lijepo imati i uzor. Jednom prilikom ste rekli da nam nedostaje ženskih uzora, no vi ste zaista super uzor mladim ženama. Tko je vaš uzor?

HĆ: Imam ih puno! A to se malo i mijenja tijekom godine, jer uvijek pokušavaš pronaći uzore u ljudima koji ti pokušavaju pomoći u stvarima koje su ti u danom trenutku slaba točka, problem ili područja koja želiš popraviti ili u kojima se želiš razvijati. Zato mi je jako teško izdvojiti konkretne osobe. Jedino koga bih voljela izdvojiti su majka i sestre koje mi jesu pokazale da mogu biti što god poželim kad odrastem.

Pokazale su mi da ako nešto naumiš, to se možeš i ostvariti.

I da je bitno zatražiti pomoć kad ti treba.

MagMe: Ženama se prigovara da su emotivnije od muškaraca, ali su zapravo neka istraživanja pokazala da to puno bolje funkcionira u poslovnom svijetu, odnosno da su nauspješniji timovi sastavljeni i od muškaraca i žena. No, uvijek je lijepo vidjeti ženu na vodećoj poziciji. Osim što ste u tome uspjeli, borite se i za druge žene jer ste suosnivačica udruge koja se zalaže za gender-balanced vodstvo. Primijećujete li u tom području promjene i što mislite da bi se još trebalo poduzeti po tom pitanju?

HĆ: Stvari se mijenjanju, možda ne onom brzinom kojom bismo htjeli, ali i tu je potrebna doza strpljenja. Feminizam je pomalo došao na loš glas i ima negativnu konotaciju, no feminizam nije ništa drugo nego jednake prilike za sve. I zaista, mnoga istraživanja su pokazala da, s poslovne strane, kompanije koje imaju mješovite timove posluju bolje i imaju puno bolje poslovne rezultate jer kad imaš ljude u timu koji razmišljaju na različit način, rješenja ili ideje do kojih se dođe su nekako puno kreativnije i inovativnije nego kad imaš homogenu grupu ljudi koja razmišlja na isti način.

Trebamo više žena na senior vodećim pozicijama, ako ništa drugo – radi dobrobiti kompanije. Međutim, to je onda i benefit za cijelo društvo, a ne samo za kompanije. Još uvijek pričamo o tome, a ja se veselim trenutku kad će to prestati biti tema, a postati standard. Svijet tehnologije nekako je još uvijek “muški”, pa tu treba više ohrabrivanja žena da se usude ući u to područje, i da mogu sudjelovati u tom svijetu i bez tehničkog backgrounda, poput mene.

MagMe: Umjetna inteligencija je tema o kojoj se stalno priča, spominje se u filmovima, knjigama i serijama, no najčešće u negativnom svjetlu. I u medijima se stalno povlači pitanje oko toga da se ljudi boje umjetne inteligencije. Mislite li da se umjetne inteligencije treba bojati?

HĆ: Ako ne pazimo što radimo s njom, onda trebamo. Jer se bilo koja tehnologija može iskoristiti za dobre i loše svrhe, ovisi o ljudima na koji će je način upotrijebiti. Nosi svoje izazove na koje smo unaprijed spremni jer je umjetna tehnologija toliko opjevana u znanstvenoj fantastici, s negativnim prizvukom, što možda nije loše jer unaprijed razmišljamo o takvim situacijama.

To je također tehnologija koja može donijeti puno toga dobroga i pomoći u mnogim problemima koji nas muče na svjetskoj razini poput otkrivanja lijeka za rak – uz pomoć ove tehnologije može se brže doći do toga jer se može obraditi puno više podataka nego što to može čovjek. Trebamo pratiti što se događa, trebamo biti svjesni što je umjetna inteligencija, moramo razumjeti da znamo dobre i loše strane jer je ona sveprisutna, imat će velik utjecaj na naše privatne i poslovne živote, tako da se svi moraju educirati o njoj.

MagMe:  Skriveni talent?

HĆ: Slikanje.

MagMe: Najdraže mjesto na svijetu?

HĆ: Vis.

MagMe: Online ili offline?

HĆ: Kombinacija.

MagMe: Staycation ili aktivan odmor?

HĆ: Kako u kojem trenutku.

MagMe: Najdraži način opuštanja?

HĆ: Čitanje stripova.

MagMe: Korporacija ili start-up?

HĆ: Očito, start-up.

MagMe: Najveća zabluda o IT sektoru.

HĆ: Da moraš imati tehnički background da bi bio u IT-ju.

MagMe: Vaša najveća vrlina?

HĆ: Optimizam!

MagMe: A najveća mana?

HĆ: Optimizam!

MagMe: Panamera ili Taycan?

HĆ: Vozila sam i Taycan… Ufff, dobar je!

MagMe: Riječ koja vas opisuje.

HĆ: To morate nekog drugog pitati.

 

SHIFT by Porsche inicijativa kreirana je s namjerom da inspirira žene i potakne ih da nadahnu zajednicu pojedinaca vođenih snovima, kako bi napravili promjenu za buduće generacije mladih liderica. SHIFT inicijativa okuplja žene koje ambasadorice koje potiču promjene, inspiriraju, dijele svoje priče i mijenjaju perspektivu za budućnost. Inicijativu globalne kompanije Porsche koja posebnu pažnju posvećuje poticanju promjena i projekt MAGnificent Women spaja zajednički cilj – promicanje ženske jednakosti i međusobnog osnaživanja.

Fotografije: Marina Rendulić

Video: Kiwi produkcija

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0