MAGnificent Women: Anita Letica, predsjednica Uprave Philip Morris Zagreb, inspiracija je svim mladim poslovnim ženama
Ono što nas svakodnevno i najviše inspirira su – uspješne poslovne žene. Kad dobijemo priliku imati takvu sugovornicu, čuti njezino iskustvo i savjete, prihvatimo je objeručke, pa smo tako razgovarali i s jednom od najmoćnijih žena u hrvatskom poslovnom svijetu, Anitom Leticom. Predsjednica Uprave Philip Morris Zagreb predvodnica je trendova u industriji i žena koja svojom pozicijom, znanjem i iskustvom zaista može imponirati svima.
Svoj uspjeh mjeri činjenicom da voli posao koji radi te da ima mogućnost birati svoje prioritete, a vješto balansira i između poslovnog i privatnog. Ova poslovna žena otkrila nam je i kako provodi svoje vrijeme kada nije na poslu te koje su vrijednosti koje njeguje i traži od svojeg tima. U nastavku pročitajte što nam je još rekla u intervjuu.
MagMe: Iznimno ste uspješni i vjerujemo da nemate puno slobodnog vremena, no postoje li neke navike koje radite svako jutro kako bi vam dan bio uspješniji?
Anita Letica: Dan volim započeti, kad god je to moguće, zdravim ritualima – ne preskačem doručak i najčešće prošećem do ureda, u kojem radni dan započinjem kavom, crnom bez šećera. Vikendi su rezervirani za putovanja, šetnje i kave s prijateljima, ručkove s obitelji, a ponekad ujutro odvježbam jogu s prijateljicama online ili uživo, samo da je u dobrom društvu. Važno mi je imati te male, osobne rituale koji mi pomažu da se osjećam staloženo i sretno.
MagMe: Koje stvari radite za osobni razvoj?
AL: Vrlo sam znatiželjna. Uvijek volim nešto novo naučiti, vidjeti, čuti, probati… Uživam u stjecanju novih znanja, i to iz raznovrsnih područja. Općenito nastojim raditi na sebi, i osobno, i profesionalno pa tako volim otići na radionicu joge, ali i pročitati neko istraživanje, poslušati zanimljivo predavanje ili proći neku formalnu edukaciju. Rekla bih da upravo kroz tu raznovrsnost hranim svoju znatiželju, što mi ujedno daje širu perspektivu pa samim time mogu bolje razumjeti druge, ali i naučiti više o sebi.
MagMe: Što ili kako radite kada se želite isključiti iz svega?
AL: Šećem i dišem, najbolje u prirodi i najbolje ako je to uz more. I ako je toplo. Tako najbolje mogu isključiti mozak, bar na kratko.
MagMe: Koje su neke zdrave navike koje mislite da bi svatko trebao implementirati u svoj život kako bi bio poslovno uspješniji i zadovoljniji?
AL: Svatko od nas ima neke svoje navike i bitno je pronaći ono što najviše odgovara našem tijelu i duhu. U mom slučaju sportske aktivnosti se, nažalost, više dogode slučajno, nego planirano. No, kad je san u pitanju, a kvalitetan san je jedna od najvažnijih zdravih navika, to gotovo svakodnevno uspijevam. Isključiti se od posla, digitalno se detoksicirati, kvalitetno se hraniti, neke su od mojih zdravih navika oko kojih rijetko radim kompromise.
MagMe: Motiviraju li vas iste stvari danas kao i prije 5 godina?
AL: Neke da, a neki se prioriteti kroz vrijeme mijenjaju. Poslovno mi je i dalje glavni pokretač da radim ono što volim i što me ispunjava, ali s vremenom raste odgovornost da pokrećem promjene nabolje u okruženju. Smatram da ostati po strani i čekati da netko drugi za nas nešto promijeni više nije opcija. Zapravo, upravo unatrag pet godina, otkad smo u Hrvatskoj lansirali IQOS, proizvod za grijanje duhana koji, iako nije bez rizika, predstavlja puno bolji izbor od cigarete, moja motivacija da budem dio značajnih i pozitivnih promjena ne samo da se ne mijenja, već iz dana u dan postaje sve veća.
MagMe: Kako mjerite uspjeh? Što smatrate svojim najvećih uspjehom?
AL: Živjeti život pun ugodnih trenutaka u kojima se osjećam ostvareno i zadovoljno. U profesionalnom smislu, za mene je uspjeh voljeti posao koji radim i vidjeti da je to što, ali i kako radim, prepoznato kao dobra leadership praksa.
Najveći uspjeh je možda ipak imati mogućnost birati svoje prioritete.
Manje uspješno se još uvijek osjećam po pitanju balansiranja privatnog i poslovnog, ali to balansiranje je cjeloživotni proces.
MagMe: Kada gledate unatrag, što biste napravili drugačije na svojem putu?
AL: Vjerojatno postoji puno stvari koje bih iz današnje perspektive napravila drugačije ili ne, ali i toga što nisam napravila, a danas mislim da sam trebala. Prvenstveno bih si dopustila više samopouzdanja, a manje samokritičnosti i preispitivanja je li nešto dovoljno i savršeno. Tek kroz iskustvo shvatiš da postoje i stvari na koje ne možeš, ali i ne trebaš utjecati pa se time i ne trebaš opterećivati, da je u redu i pogriješiti, osobito zato što iz svake greške možeš nešto naučiti. Voljela bih da sam to shvatila nešto ranije u životu. Mislim zapravo i da život ne treba trošiti gledajući unazad.
MagMe: Je li teško biti leader i što uopće znači biti leader po vama? Za koje osobine mislite da su najviše doprinijele vašem uspjehu?
AL: Nije teško ako vjeruješ u to što radiš jer samo tada možeš biti autentičan, voditi primjerom i motivirati druge, a mislim da je to najvažnije. Tijekom svoje karijere vodila sam se stavom da se znanje, rezultati i uložen trud vrednuju i prepoznaju, te u konačnici čine ključan faktor poslovnog uspjeha. Kontinuirano učenje, puno rada i truda te prihvaćanje izazova čak i onda kad se čine nemogućim, pokazali su se dobrom formulom. Nisam nikada prestala biti znatiželjna i to me sigurno vodilo na putu do ovoga gdje sam danas. Osobno mi je važno i ne raditi kompromise kad su u pitanju vrijednosti koje su mi važne.
MagMe: Najvrjedniji poslovni savjet koji ste dobili i onaj koji ste sami naučili i željeli biste prenijeti dalje?
AL: Da ne dajem savjete.
MagMe: Što biste poručili mladim ženama koje žele graditi karijeru ili krenuti u biznis?
AL: Da budu svoje! Veliki sam pobornik učenja i dijeljenja znanja i iskustava tako da volim prilike u kojima se mogu razmjenjivati iskustva i čuti drugačije perspektive. Ali iskreno, ne volim baš davati savjete. Zašto? Zato što vjerujem da ne postoje jedinstvene formule koje uvijek i za svakoga funkcioniraju. Smatram da svatko treba naći svoj osobni put do uspjeha, sreće i zadovoljstva jer na život te nitko ne može u potpunosti pripremiti. Život nam nikada ne pruža potpunu sigurnost, on nam može samo obećati priliku. A na nama je da te prilike iskoristimo ili ne i kako to činimo. Možda je upravo u tome čar života?
MagMe: Koje su glavne vrijednosti do kojih vi kao osoba držite, te koje ste uspjeli prenijeti u poslovni svijet i potencijalno svoj tim?
AL: Uvažavanje svojih, ali i tuđih vrijednosti.
MagMe: Kad je tim u pitanju, tražite li osobe koje su što sličnije vama ili, pak, smatrate da različita mišljenja doprinose napretku?
AL: Različita mišljenja uvijek doprinose napretku. Mislim da je jako bitno da se nadopunjujemo, da ono što ne znam ili ne mogu ja, zna i može netko iz mog tima. Jedino tako rastemo. Ako smo svi isti, uskraćujemo si širu perspektivu i limitiramo potencijal za rast.
MagMe: Što mislite da je kao leader bitno osigurati zaposlenicima da na nekom poslu požele ostati dugi niz godina?
AL: Različite ljude motiviraju različite stvari. Ono što je meni iznimno bitno, jest stvoriti ozračje jednakih šansi za rast i razvoj u kojem se ljudi međusobno uvažavaju, i u kojem svatko može rasti i razvijati se onoliko i u onom smjeru u kojem to sam želi. Čvrsto vjerujem da odgovornost za naš razvoj trebamo preuzeti sami, a ne čekati da to nužno za nas napravi netko drugi.
MagMe: S pozicije potrošača, mlađe generacije svoju vjernost poklanjaju organizacijama koje njeguju određene vrijednosti – paze na okoliš i životinje, nisu isključive nego inkluzivne, idu u korak s modernim vremenom. Koje su temeljne vrijednosti Phillip Morrisa?
AL: Održivost je jedna od temeljnih sastavnica poslovne transformacije Philip Morrisa te cjelokupnog našeg poslovanja. U našem fokusu kontinuirano su inovacije, rast i stvaranje dugoročnih vrijednosti kako interno, tako i eksterno. Iznimno nam je važno stvarati i poticati okruženje u kojem svi imaju jednake prilike, u kojem se svi osjećaju slobodnima iznijeti svoje mišljenje. Biti uistinu uključiva i raznolika organizacija danas nije samo jedini ispravni put, već nam omogućava i poticanje kreativnosti i inovativnosti, koje su neophodne za našu transformaciju, ali i dugoročan uspjeh.
MagMe: Jednom ste rekli, jedino je promjena stalna. Što mislite koliki je životni vijek jednog poslovnog modela kompanije – mora li se on danas konstantno mijenjati? Kako znati kada je vrijeme za promjenu?
AL: Mislim da ni za to nema univerzalnog recepta, ali svakako je nužno kontinuirano se prilagođavati jer promjene se oko nas dešavaju s nama, i bez nas. Zadnje su nam krize pokazale da se učestalost i amplituda promjena samo povećavaju. Ono što mogu reći iz vlastitog iskustva jest da je predvidjeti i mijenjati poslovni model prije nego što to postane nužno uvijek bolja opcija. Svi znamo koliko nam je posljednjih par godina bilo turbulentno, a činjenica da je Philip Morris transformaciju započeo puno prije toga, omogućila nam je da se sa svim tim krizama nosimo bolje i prilagodimo im se brže nego neke druge kompanije.
MagMe: Koji je vaš glavni cilj u životu?
AL: Što češće se veseliti.
Fotografije: PR, Irina & Matej