Kada razmišljamo o jesenskoj garderobi prva stvar koja nam padne napamet je baloner, a kad razmišljamo o balonerima, samo je jedan pravi – onaj s potpisom britanske modne kuće Burberry. Pa kako i zašto je Burberryjev baloner postao kultni komad i zapravo jedini istinski predstavnik čitave jedne kategorije outerweara, ali i prvi komad kojeg se sjetite kad čujete ime tog brenda, otkrijte u nastavku.

Priča o kući Burberry je počela davne 1856. godine, a nije nimalo bila vezana uz modu. Naime, brend je bio specijaliziran za proizvodnju odjeće za boravak na otvorenom, pod svim vremenskim uvjetima, a revoluciju u poslovanje unio je osnivač kompanije Thomas Burberry kad je 1879. osmislio novi materijal gabardin, od kojeg se i dan danas izrađuju baloneri, a koji je vodonepropusan. Ikonični komad izrađen je od gabardina kako bi od vjetra i kiše štitio britanske vojnike, a patentom je zaštićen 1912. godine pod nazivom Tielocken – inovativan dizajn isticao se ne samo specijalnim materijalom, već i remenom kojim se baloner mogao vezati.

Verzija Waterloo dostupna za kupnju 2020. godine

Upravo u tome i danas leži tajna slave Burberryjevog balonera – materijal je donio revoluciju u svijet tkanina, bez obzira na to što je vodonepropusan, materijal diše te je nevjerojatno izdržljiv, što znači da se pojedini komad može prenositi s koljena na koljeno. Naravno, s napretkom tehnologije, poboljšao se i gabardin, ali i vintage modeli jednako su dugovječni kao i oni novi. Uz posebnu bež boju, čija se nijansa provjerava i do nekoliko puta da bi bili sigurni da je riječ o signature medenoj boji brenda, baloneri su poznati i po kariranoj podstavi.

Burberryjev baloner u 60-ima

Iako je u 20. stoljeću baloner postao pravi fashion komad, na njemu su i dalje oznake prošlih vremena,  primjerice, klasičan model s dvostrukim kopčanjem i dalje krase epolete, dok s remena visi metalni ring u obliku slova D koji je nekoć služio za pričvršćivanje oružja. Kako bi se postigao jedinstven izgled i kvaliteta koju brend garantira već više od 150 godina, baloneri se u potpunosti proizvode u Velikoj Britaniji. Svaki detalj mora biti na svojem mjestu – šav na ovratniku je unikatan i potrebno je čak godinu dana da se izuči, a onaj najprepoznatljiviji, ranije spomenuta tartan podstava, dio je dizajna od 20-ih godina prošlog stoljeća.

Posljednja scena filma “Doručak kod Tiffanyja”

Pripadnici kraljevske obitelji, holivudske zvijezde, manekenke i umjetnici diljem svijeta fascinirani su ovim modelom, bez obzira na to što se na tržištu može pronaći bezbroj različitih interpretacija tog komada. Istovremeno jednostavan i moderan, Burberryjev baloner postao je oznaka za dobar stil u šezdesetima, dok su krajem 20. stoljeća ramena postala naglašenija, a struk tanji. Danas je original dostupan u pet različitih silueta: Kensington, Westminster, Chelsea, Waterloo i Pimlico, od kojih svaka nosi naziv prema jednoj od lokacija u Londonu.

Ikoničan dizajn modne kuće Burberry pronašao je svoje mjesto i u pop kulturi. Posljednja scena kultnog filmskog uratka “Doručak kod Tiffanyja” u kojoj se Audrey Hepburn i George Peppard ljube na kiši urezana je u pamćenje obožavateljicama mode jednako kao i prva u kojoj glumica, umjesto u baloneru, ulicom šeće u Givenchyjevoj toaleti. Na filmu ga je nosio i Humphrey Bogart i u to u legendarnom djelu “Casablanca”, kako britanski dizajn izgleda u french chic izdanju pokazala je i Catherine Deneuve 1964. godine u mjuziklu “Cherbourški kišobrani” koji ju je učinio zvijezdom (u svojem svojstvenom stilu isfurala ga je i modna ikona Jane Birkin), dok je Meryl Streep u filmu “Kramer vs. Kramer” iz 1979. godine samo potvrdila već kultni status tog komada.

Cara Delevingne i Kate Moss u kampanji britanske modne kuće

Kreativnim direktorom brenda 2001. godine imenovan je Christopher Bailey, koji je kuću napustio 2018. godine, ali vrlo je uspješno pokazao svoju, moderniziranu verziju klasika britanske luksuzne marke. Među najpamtljivijim trenucima njegove vladavine koja je označila i moment ponovne popularizacije klasičnog balonera nalazi se kampanja za miris “My Burberry” u kojoj su Kate Moss i Cara Delevingne nosile balonere na gola tijela. Pa se u tome odlučio okušati i Riccardo Tisci, glavni Burberryjev dizajner – predstavio je dekonstruirani baloner u kampanji za proljeće/ljeto 2020. godine, a brojne su druge kuće kao što su Balenciaga i Alexander McQueen, pokušali stvoriti svoj, posebni baloner, no sve do danas, nijedan nije ugrozio status Burberryjevog originala.

Kolekcija za proljeće/ljeto 2020. godine

Taj je komad pravi klasik, čini suprotnost statement komadima koji privlače pažnju svojim dizajnom, model je to koji se prilagođava osobi koja ga nosi, prilici u kojoj se nosi te outfitu koji se krije ispod njega, a opet je toliko prepoznatljiv da je jednostavno nezamjenjiv. I zauvijek će tako ostati.