Kako započeti s meditacijom i napokon se opustiti

Postoji izreka koja kaže da biste trebali meditirati 20 minuta dnevno, osim ako ste jako zaposleni – u tom bi slučaju trebali biste meditirati sat vremena.
Sve popularnija metoda opuštanja prijeko je potrebna ako živimo užurbanim životom, pa vam donosimo mali vodič o meditaciji te kako krenuti s istom.

Meditacija je jednostavna i učinkovita tehnika uz pomoć koje možemo pronaći unutrašnji mir, riješiti se stresa, postići bolju koncentraciju te svoju pažnju planski usmjeriti nekom sadržaju.

Kad nas obuzmu stres ili napetost, tijelo oslobađa hormone stresa, adrenalin i kortizol. Kronični stres može imati loš utjecaj na zdravlje, uzrokujući poremećen san, povišen krvni tlak i oslabljenu koncentraciju. Vježbanje meditacije izravno utječe na tijelo i njegovo opuštanje kako bi ga oslobodilo nepoželjnog stresa. Prema istraživanju, kratka vježba meditacije svjesnosti, u trajanju od samo 25 minuta tijekom tri uzastopna dana, sasvim je dovoljna za ublažavanje stresa. Meditacija može dovesti do boljeg emocionalnog zdravlja jačanjem vašeg samopoštovanja i samopouzdanja, može vam pomoći da razvijete veće razumijevanje za sebe i ljude oko sebe.

Regulira funkcioniranje lateralnog prefrontalnog korteksa, dijela mozga koji je odgovoran za logiku, rasuđivanje i racionalno razmišljanje, a kultiviranjem svijesti o trenutnom i čišćenjem uma od drugih misli, doprinosi osjećaju kontrole nad situacijom. Meditacija ujedno smanjuje osjećaj boli u tijelu i gradi otpornost tijela, što rezultira većom sposobnošću suočavanja s boli. Također, kratka meditacija navečer opušta i tijelo i um pripremajući vas za bolji san.

Da biste se pripremili za meditaciju, stvorite u svom domu miran, uredan i spokojan ambijent. Naravno, možete meditirati svugdje, ali ako tek počinjete s meditacijom, dok se ne razvijete sposobnost eliminacije svih zvukove oko sebe, preporučuje se početi u nešto mirnijem okruženju.

Ako se tek upoznajete s meditacijom, možete pokušati i s jednominutnom tehnikom disanja:

  • 5 sekundi neka traje prvi udah
  • 5 sekundi zadržite dah
  • 5 sekundi ispuštajte dah
  • 5 sekundi ne dišite

Korake morate ponovite tri puta, a ovu vježbu disanja možete prakticirati više puta u danu, kad god se osjećate loše, anksiozno, treba vam malo mira ili odmak od trenutačne situacije.

Većini je čudno sjediti u miru i tišini, ne raditi ništa i biti isključivo sa svojim mislima. Dapače, upravo to vrijeme kad smo sa samim sobom, mnogi često izbjegavaju. Zato je bitno započeti polako i bez žurbe. Opustite se i udobno smjestite. Ako je vaš prvi korak bio vježba disanja u trajanju od minute, neka vaša prva meditacija potraje pet minuta. Vođena meditacija najlakši je put ako ne kako započeti. U tome vam može pomoći Headspace, jedna od najboljih aplikacija na tržištu.

Postoji devet popularnih vrsta meditacijske prakse: meditacija svjesnosti, duhovna meditacija, usredotočena meditacija
meditacija pokreta, mantra meditacija, transcendentalna meditacija, progresivno opuštanje, meditacija dobrote i ljubavi i vizualizacijska meditacija.

U meditaciji svjesnosti pazite na svoje misli dok vam prolaze kroz um. Ne prosuđujete misli niti pokušavate utjecati na njih. Jednostavno promatrate i razmatrate svoje misli. Ova praksa kombinira koncentraciju i svjesnost. Možda će vam biti korisno usredotočiti se na neki predmet ili na dah dok promatrate misli ili osjećaje. Ovo je jedna od najpopularnijih oblika meditacije za one koji žive užurbanim životnim stilom.

Ako vam je pak prva pomisao na meditaciju zvuk “ommmmm” onda je riječ o mantra meditaciji. Popularni “ommmm” koristi se kao ponavljajući zvuk kako bi se raščistile misli.

Koji god oblik meditacije odabrali, svjesnost trenutka je ključna. Uvijek se može dogoditi distrakcija u obliku zvukova, mirisa, osjećaja nelagode i napetosti, kao i onih koje um sam nameće poput to-do liste, obveze koja vas čeka, nečega što ste zaboravili učiniti, planova, razgovora kojeg želite vodili, emocije, sanjarenja… Sasvim je nebitno ako vas je nešto omelo, samo nastavite dalje s meditacijom! Što više napredujete, to će biti manje zvukova i drugih smetnji.

Kada jednom uspijete 20 minuta meditirati, preporuka je ponavljati tu praksu 100 dana zaredom. Meditacija nije nešto što biste trebali smatrati prisilom, zadatkom ili obavezom. Vrijeme je to samo za vas, a postići izolaciju od svih negativnih misli i usredotočiti se samo na sebe jedan je od najboljih poklona koji si možete priuštiti.

Fotografije: @luciebfink