Kako prepoznati štetne obrasce ponašanja i raditi na njima

Obrasci ponašanja su zapravo svako repetitivno ponašanje, ono koje se ponavlja često i nesvjesno. Većina svakodnevnih ponašanja događa se automatizirano, kao da nismo uvijek svjesni kako nešto radimo ili zašto se ponašamo na određeni način, ponavljamo se iz dana u dan.

Štetni obrasci ponašanja toliko su automatizirani da nismo ni svjesni kada je neko ponašanje postalo štetno ili nepotrebno. Prepoznavanje ili osvještavanje toksičnih navika i loših obrazaca ponašanja može biti pola rješenja.

Kako znamo da je neko ponašanje preraslo u obrazac? Radi li se o lošoj navici ili ponašanju? Ako nešto ponavljamo svaki dan, automatizirano, vjerojatno se radi o navici, kao što je preskakanje doručka ili kasni odlazak na spavanje. S druge strane, štetni obrasci ponašanja su često neprimjetni, a sveprisutni.

Neke navike ili ponašanja koja ne djeluju nužno loše mogu biti jako štetna za nas i zato je važno osvijestiti što to radimo i kako to promijeniti. Lako vidimo kad je nešto loše za nekog drugog, ali za sebe nismo objektivni i upravo zato su loši obrasci ponašanja opasni, jer ih nismo svjesni.

Osviještenost

Uzmimo na primjer ljude koji puno rade i zatrpavaju se poslom. Na prvu zvuči dobro, svatko bi poželio takvog zaposlenika. No, što kada ta osoba konstantno preuzima nova zaduženja, radi sve umjesto ostalih i zanemaruje druge aspekte života? To je primjer štetnog obrasca ponašanja koji nije uvijek lako primijetiti. Navike preuzimanja posla postale su dio ponašanja, samim time dio ličnosti osobe. Netko tko je imao zdravu radnu etiku i bio tu za druge, lako postane radoholičar koji ne zna postaviti granice ako na vrijeme ne prepozna štetan obrazac ponašanja.

Kada postanemo svjesni ponašanja, štetne navike, tada tek možemo početi raditi na njima, bez svijesti o problemu za njega nema rješenja. Što točno radim, kako i kada? Zbog čega je to ponašanje bilo potrebno, a kako je štetno za mene? Dobro je ponekad i zapisati kada se ponašanje dogodi što više objektivnih činjenica kako bi bolje sagledali situaciju.

Koji su to benefiti koje tražimo?

Svoja štetna ponašanja možemo najbolje primijetiti ako stavimo fokus na obrasce ponašanja koji se ponavljaju. Najčešći uzrok loših navika i štetnih obrazaca ponašanja su stres i dosada. Loše navike poput griženja noktiju, pušenja, provođenja previše vremena na internetu, trošenje novaca na nepotrebne stvari – sve su to ponašanja prouzročena dosadom, a mogu se zamijeniti dobrim navikama.

Jako je teško u potpunosti eliminirati štetno ponašanje ili naviku, puno je lakše zamijeniti ih. Sve navike i ponašanja su iz nekog razloga u našim životima. S obzirom na to da nam loše navike ipak donose neke benefite za koje smo vezani, gotovo je nemoguće u potpunosti isključiti ponašanje. Grickanje noktiju ili čupkanje kose može biti način na koji se nosimo sa stresom, ostajanje u vezi koja nije dobra za nas ima prednost udobnosti i poznatog, pretrpavanje poslom može donijeti osjećaj ostvarenja, a konzumacija alkohola može doprinijeti osjećaju opuštenosti i zaborava. Nisu štetne navike skroz štetne, imaju svoje prednosti zbog kojih i postajemo ovisni o njima.

Pronađite zamjenu 

Upravo zato što je teško prestati s lošom navikom, možemo sami sebe zavarati i zamijeniti štetna ponašanja s onima koja nam koriste. Umjesto grickanja noktiju, dobro je pojesti mrkvu, umjesto zapaliti cigaretu u stresnoj situaciji – prošetati krug oko zgrade i duboko disati minutu i pol. Umjesto loše veze, dobro je probati izgraditi odnos sa sobom, a umjesto pretrpavanja poslom, isprobati neku kreativnu ili adrenalinsku aktivnost. Zamjena za lošu naviku može biti bilo koje ponašanje koje donosi istu prednost – cigareta” smiruje” jednako kao i duboko disanje koje ne šteti, posao zaokuplja um jednako kao i kreativne aktivnosti ili bavljenje sportom.

Najbolje je u paru

Loših navika se najbolje riješiti uz podršku okoline ili, još bolje, u paru! Lakše je prestati sa štetnim ponašanjem uz nekog tko ima isti cilj. Također, sama činjenica da smo nešto odlučili promijeniti u svom ponašanju imat će veću težinu ako tu odluku podijelimo s okolinom, tako će biti lakše držati se plana i biti odlučan. Čak i ako se sami rješavate loše navike, dobro je podijeliti sa svojim najbližima da na tome radite, time ćete postati još odlučniji u izvršenju.

Promjena ponašanja ne znači i promjenu karaktera

Teško je odmaknuti se od navika, od poznatog, zbog straha da ćemo ostati bez dijela svog identiteta ili karaktera. Tko sam ja ako ne pušim? Tko sam ja ako nisam u ovom odnosu? Tko sam ako nisam svoj posao? To su jako teška pitanja na koja je ponekad nemoguće vidjeti odgovor. Važno je shvatiti da promjenom ponašanja ili loše navike ne postajemo netko drugi, već se tako vraćamo sebi kakvi smo u osnovi. Svi imamo u sebi resurse koji su nam potrebni za uspjeh, važno je samo vjerovati u sebe i sjetiti se svoje osnovne uloge.

Uz postavljanje ciljeva do ostvarenja

Nakon što osvijestimo loše obrasce ponašanja ili štetne navike, najlakše ćemo na njima raditi ako dobro postavimo ciljeve. Niti jedna navika se ne mijenja preko noći, no uz jasnu viziju cilja, lakše je. Samo nekoliko ključnih pitanja može pomoći u kvalitetnom postavljanju cilja, što je gotovo pola ostvarenja.

Koju naviku želite promijeniti i zbog čega?

Kad, gdje, s kim, koliko, kako?

Što ćete vidjeti, čuti ili osjetiti kad dostignete cilj?

Čime možete zamijeniti postojeće ponašanje ili naviku?

Kontrolirate li vi sve što je potrebno za ostvarenje?

Koliko je ovaj cilj prikladan za vas? Koliko je važan?

Što će se dogoditi ako postignete to što želite?

Kada na ovaj način počnemo razmišljati o ciljevima, shvatimo koliko “detalja” uopće ne uzimamo u obzir kada donosimo odluku o promjeni, možda zato naša provedba ponekad manjka. Ono najvažnije kod postavljanja ciljeva jest da ih zapišemo i da se povremeno vratimo na njih, kako bismo provjerili provedbu.

Slavljenje uspjeha i sebe

Štetne navike i loši obrasci ponašanja su sastavni dio svačijeg života. Važno je osvijestiti svoje loše navike i raditi na njima prije nego postanu duboko uvriježen dio naših života. Puno je lakše zamijeniti loše ponašanje ili naviku u samom početku, naravno ako to želimo.

Važan dio rješavanja ovakvih ponašanja je i slavljenje uspjeha! Kao što osvještavamo loša ponašanja, izvrsno je obratiti pozornost na dobra ponašanja, navike koje iznimno pozitivno djeluju na nas, ponašanja koja smo uspjeli zamijeniti boljima. Kada osvijestimo u čemu smo dobri možemo povećati svoju motivaciju i koristiti više poželjnih obrazaca ponašanja kako bi dostigli svoju izvrsnost! A svako uspješno micanje štetnih obrazaca ponašanja treba proslaviti, jer uvijek će biti prostora za napredak, pa treba uvijek biti i prostora za slavlje!

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Instagram, Pinterest