oznorWO_vivi

Petra Biberica 28.07.2025.

Fotograf Damir Fabijanić zagrebačke je skele pretvorio u umjetnička platna

Izložba Gaia…i Zagreb: Zagreb kakav jest, autorski projekt fotografa Damira Fabijanića, dostupna je na ulicama Zagreba. Postavljena na 13 lokacija u središtu grada, ova jedinstvena izložba koristi gradske skele kao izložbena platna, pretvarajući ih u otvorenu galeriju. Kroz 70 analognih fotografija snimljenih tijekom 2025. godine na rijetkom 6×12 cm kolor negativ filmu, Fabijanić prikazuje Zagreb bez uljepšavanja, s prolaznicima, tramvajima i svakodnevicom. Ovaj projekt, posvećen njegovoj unuci Gaji i svim budućim generacijama, priča je o ljubavi prema gradu i nadi za svijet koji će Gaia i njezini vršnjaci naslijediti. Snimajući Zagreb, Fabijanić je razmišljao o unuci i svim budućim unucima koji će hodati ovim ulicama, igrajući se u parkovima i otkrivajući gradske kutke.

Svaka fotografija nosi djelić njegovih uspomena iz djetinjstva u Tomašićevoj ulici, ali i viziju grada koji se mijenja, obnavlja i raste zajedno s njima. U gradu gdje su izlagački prostori ograničeni zbog obnove nakon potresa, Fabijanić je odabrao nekonvencionalan pristup. Skele zgrada u obnovi, od Hrvatskog povijesnog muzeja do Muzeja Mimara i HAZU-a, postale su njegovo platno. Projekt je prepoznala i podržala Turistička zajednica grada Zagreba.

„Izložba ‘Gaia…i Zagreb’ istovremeno je emotivna, osobna i društveno relevantna. U vremenu kada se gradska jezgra još uvijek oporavlja od posljedica potresa, ovaj projekt pretvara građevinske konstrukcije u galerije na otvorenom, dostupne svim prolaznicima i posjetiteljima. Zagreb kroz objektiv Damira Fabijanića progovara autentično i snažno, čime se ne samo obogaćuje kulturna scena grada, već se dodatno učvršćuje njegov identitet kao urbane destinacije koja potiče kreativnost i promišlja budućnost“, rekla je direktorica TZ Zagreb Marina Bienenfeld.

Zagreb iz Fabijanićeva objektiva

Damir Fabijanić, koji ove godine slavi 50 godina od svoje prve izložbe na Pagu 1975., snimao je Zagreb kao intimni dijalog s gradom u kojem je odrastao. Inspiriran sinom Bartolom, povjesničarom umjetnosti, Fabijanić je odustao od svog omiljenog kvadratnog formata i posegnuo za starim rol-filmovima iz hladnjaka, fotoaparatom Cambo Wide i objektivom Schneider Super-Angulon XL. Rezultat je niz fotografija koje bilježe Zagreb onakav kakav jest – bez uljepšavanja, s tramvajima, prolaznicima i slučajnim trenucima koji definiraju grad.

Snimao sam Zagreb kao da ga vidim prvi put, ali s uspomenama iz djetinjstva u Tomašićevoj ulici. Ovo je moj poklon unuci Gaji i svim budućim generacijama koje će ovdje odrastati,“ rekao je Fabijanić.

Umjetnost na skelama

 Fotografije su tiskane na mesh podlozi u formatima 4×2 m i 6×3 m, a mogu se vidjeti tijekom dva ljetna mjeseca na lokacijama: Ilica 25 / Gundulićeva, Klovićevi dvori / Plava zgrada, HAZU Narodni dom (Opatička ulica), Hrvatski glazbeni zavod (Gundulićeva ulica), Hrvatski povijesni muzej (Grič i Matoševa ulica), Muzej Mimara, Muzej za umjetnost i obrt, Policijska uprava (Petrinjska/Matičina ulica), Policijska postaja (Vlaška ulica), Muzej naivne umjetnosti (Demetrova ulica), HAZU Vranyczany-Dobrinović te Državni ured za reviziju (Tkalčićeva). Izložba je realizirana uz dragocjenu suradnju svih izvođača zgrada u obnovi.

Ovaj kulturni događaj ostvaren je zahvaljujući predanosti i suradnji ključnih partnera: vodeće hrvatske marketinške agencije Alert, lidera u vanjskom oglašavanju Europlakat te FAB d.o.o., tvrtka autora izložbe, čiji rad odražava strast prema umjetnosti i očuvanju kulturne baštine. Projekt je realiziran uz podršku Turističke zajednice grada Zagreba te nacionalnih i lokalnih institucija i sponzora koji prepoznaju vrijednost promocije hrvatske kulture.

Damir Fabijanić, rođen 1955. u Zagrebu, ugledni je hrvatski fotograf, u više od pet desetljeća umjetničkog stvaralaštva, započeo je snimanjem arhitektonske i pejzažne tematike, ali je svoj fotografski interes proširio na sve teme fotografije. Njegove strast se ogleda u izložbama i knjigama koji su cjeloviti projekti, a ne, kao što kaže,  nizanje fotografija. Profesionalno aktivan od 1987. kao samostalni umjetnik, ostvario je brojne samostalne izložbe u Hrvatskoj i svijetu, uključujući povijesne izložbe u Madridu (1992.), Parizu (1993.) i na Festivalu fotografije u Arlesu (1992.), gdje je bio prvi i jedini hrvatski fotograf.

Ovaj Fabijanićev rad odražava sjetu prema analognom dobu fotografije i povezanost s gradom, stvarajući most između prošlosti i budućnosti za buduće generacije. Ovo je autorova 159. samostalna izložba.

Izložba je otvorena do 17. rujna, a za više informacija, posjetite službenu stranicu izložbe, koja je kreirana upravo za ovu prigodu.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: PR