Anja Streicher 04.05.2025.

Anja Streicher otkrila nam je dojmove s obiteljskog putovanja u Japan – daleke, čarobne i potpuno izvedive avanture

Anja Streicher, Hrvatica s adresom u Londonu, majka djevojčice, chief marketing officer i zaljubljenica u putovanja, kavu i male stvari, sa suprugom se i kćeri otisnula na obiteljsko putovanje u Japanu, a za MagMe je otkrila sve svoje dojmove i savjete. 

Sobzirom na to da smo veliki obožavatelji putovanja, svi bitni datumi u našoj obitelji obilježavaju se upravo – putovanjem. Ponekad je to samo brzinski izlet ili dan planinarenja, ponekad vikend bijeg u prirodu, ali desetu godišnjicu braka odlučili smo proslaviti putovanjem u Japan. Iako imamo popriličan broj letova i destinacija iza sebe, s obzirom na to da smo se prije 10 godina iz Hrvatske preselili u London, koji je znatno bolje letovima povezan sa svijetom, ovo je bilo naše prvo daleko obiteljsko putovanje. 

Tokio, Kyoto, Osaka – 12 dana. Gledajući unatrag, ni 112 dana nam ne bi bilo dovoljno.

Zašto baš Japan?

Japan je posljednjih godina postao jedna od najtraženijih svjetskih destinacija. Putnici iz cijelog svijeta dolaze privučeni nevjerojatnom estetikom, sigurnošću, kulturom i bogatom gastronomskom scenom. Osim toga, Japan je izrazito organizirana i čista zemlja, s odličnom infrastrukturom za turiste, a slabljenje jena u zadnje vrijeme dodatno je učinilo putovanje pristupačnijim. 

Nama je Japan oduvijek bio na listi želja, ali posebno smo se veselili ponovno vidjeti prijatelje Japance koji su se tijekom pandemije preselili natrag u Tokio iz Londona u kojem živimo i radimo, a u kojem su nam bili susjedi. San mi je oduvijek bio posjetiti Japan u proljeće, za vrijeme sakure, odnosno perioda cvjetanja trešanja. Kao i većina roditelja, ravnamo se prema školskim praznicima prilikom planiranja putovanja, a ovo putovanje savršeno se poklopilo s dvotjednim uskršnjim praznicima naše sedmogodišnje djevojčice i stigli smo baš na vrijeme!

Anja Streicher

Za naš prvi obiteljski posjet Japanu odabrali smo tipičnu “trojku”: Tokio, Kyoto i Osaku. Budući da su nam dva puna dana otišla na putovanje, ostalo nam je svega 10 dana za istražiti ova tri grada što se, naravno, pokazalo kao premalo za sve što smo htjeli vidjeti i doživjeti, ali sasvim dovoljno da nam se Japan uvuče pod kožu i da mu se poželimo vratiti. Nakon mjeseci planiranja, istraživanja i 140 dana učenja japanskog na Duolingu, suprug, kći i ja smo se zaputili na našu avanturu.

Kultura reda

Prvi dan u Tokiju uvjeravamo se da se radi o puno većem gradu od Londona i gužve u Londonu mi se odjednom više ne čine tako strašnima. Ovo je grad od 37 milijuna stanovnika i nekoliko milijuna turista koji ga u ovo doba godine posjećuju. 

Usprkos velikoj količini ljudi i strahovitim gužvama, ono sto odmah primjećujemo je – nevjerojatna tišina. U metrou nitko ne priča, vlada apsolutni red kojega se svi pridržavaju, čak je i promet nekako – pretih. Nitko ne trubi, nitko se ne dovikuje. Ovdje smo da vidimo, ali i doživimo Japan, upijemo atmosferu i dijelić njihove fascinantne kulture. 

Shinjuku

Za kretanje Japanom preporučila bih svima da si odmah izvade Suica karticu i na taj način olakšaju putovanje vlakom. Mi smo se kretali najviše vlakovima jer njihov javni prijevoz odlično funkcionira, ali nekoliko smo puta i pozvali i taksi kojeg možete normalno pozvati putem svoje Uber aplikacije. U japanskim taksijima često ćete primijetiti bijelu čipku koja krasi sjedišta, nalik onoj koju su naše bake nekada stavljale na televizore ili trosjede. Ovaj ukrasni detalj nije samo estetski, već duboko ukorijenjen u japanskoj kulturi i tradiciji koja naglašava čistoću, urednost i poštovanje prema putnicima. Čipka na sjedištu, osim što štiti od prljavštine i znoja, simbolizira pažnju prema udobnosti putnika i visoki standard u pružanju usluga. 

Iako sam mislila da sam nakon 10 godina života u Londonu, savladala “rush hour”, kretanje u metrou tijekom “rush houra” u Tokiju pokazalo se kao jedno sasvim novo iskustvo koje ne bih nikome preporučila. Ono je više nego gužva, što dokazuje i činjenica da postoji osoba koja je “oshiya” ili u prijevodu na engleski jezik “passenger pusher” koji gura ljude u vlakove kako bi se maksimalan broj ljudi ukrcao. Između gradova kretali smo se Shinkansenom, japanskim brzim vlakom. Ovisno o liniji, Shinkansen može postići brzine do 320 km/h, što ga čini jednim od najbržih vlakova na svijetu. Naše vožnje iz Tokija do Osake i iz Kyota do Tokija trajale su samo dva sata za udaljenost od 500 kilometara.

Jedna od neočekivano zabavnih obiteljskih aktivnosti bilo nam je skupljanje Eki pečata, personaliziranih žigova koje možete pronaći na stanicama javnog prijevoza i popularnim turističkim mjestima diljem Japana. Sve što vam treba je prazna bilježnica. Za razliku od njih, goshuin su posebni pečati koje dobijete u hramovima kao dokaz posjete. Oni su ručno ispisani kaligrafijom i svaki je unikat. Možete kupiti posebno ukrašene bilježnice za njih, a mala naknada se obično plaća u hramu. Mi smo uživali skupljati i jedno i drugo tijekom boravka u Japanu i obje bilježnice su nam na kraju (p)ostale prekrasni suveniri

Gradovi su ogromni, ljudi na svakom koraku, a ipak sve ima svoju mirnu dinamiku. Javni prijevoz, iako opterećen velikom količinom ljudi,  je nevjerojatno precizan i učinkovit. Svi putnici u mirnom redu čekaju vlakove, koji stižu i odlaze doslovno na sekundu. 

Shibuya

Čak je i gužva na Shibuya raskrižju, najprometnijim pješačkim prijelazom na svijetu kojega dnevno prijeđe oko 2.4 milijuna ljudi, savršeno organizirana na onaj tipično japanski način. Tisuće ljudi kreću se u svim smjerovima, a sve funkcionira bez sudaranja, pogleda, nervoze. U tom ludilu ima neka neobjašnjiva ljepota – osjećaj da si dio nečega većeg, urbane energije Tokija koja nikad ne prestaje.

Nakloni su važan dio kulture – umjesto rukovanja, Japanci se pozdravljaju i zahvaljuju naklonom. Postoje različite dubine naklona ovisno o situaciji i razini poštovanja. Japanci su nas oduševili svojom ljubaznošću, smirenošću, srdačnosti i osjećajem reda koji fascinira i smiruje. Sukladno tome i ljubazna usluga je dio kulture, tako da se u Japanju napojnice ne ostavljaju, a mogu se smatrati čak i uvredljivima.

Čistoća je na zavidnoj razini u ovoj zemlji, a kanti za smeće na javnim mjestima nema jer su Japanci naviknuti svoje smeće nositi sa sobom. Isto tako, nema uličnog hodanja dok se jede. Jedenje u hodu smatra se nepristojnim. Hranu se obično jede na licu mjesta ili u miru, bez žurbe.

Kawaii kao kultura življenja

Kawaii kultura duboko je ukorijenjena u svakodnevni život u Japanu i nije rezervirana samo za djecu. Šarenilo, slatkoća i igra detaljima prisutni su posvuda, a posebno se ističu kroz modne dodatke. Ogromni, šareni privjesci vise s torbi svih vrsta – od školskih torbi učenika, preko platnenih ruksaka, pa sve do luksuznih torbica. Nema pravila, nema ograničenja – što šarenije, to bolje. Sve se vrti oko izražavanja osobnosti kroz sitnice koje odražavaju osobni stila i osjećaj onoga tko ih nosi. Mia i ja smo objeručke prihvatile ovu tradiciju i već prvi dan ukrasile svoje ruksake s privjescima.  

Hanami, japanska umjetnost gledanja cvjetova

Sakuru ili razdoblje cvjetanja trešnjinog cvijeta danas je teško planirati zbog klimatskih promjena. Mi smo putovali početkom travnja i uspjeli ju uloviti na zalasku. Mislim da bi Japan bilo prekrasno posjetiti tijekom kasne jeseni, a savjetovala bih izbjegavati ljeto ako je moguće jer su im ljeta strašno vruća i vlažna. Ako se, pak, nađete u Japanu tijekom proljeća i sakure, uživajte u bajkovitim prizorima uz šetnju niz rijeku Meguro u Tokiju ili promatrajte ljudi dok uživaju u hanamiju u vrtovima dvorca u Osaki. 

Hanami, što doslovno znači “gledanje cvjetova”, tradicionalni je japanski običaj promatranja sakure. Tijekom sezone cvjetanja, ljudi se okupljaju u parkovima, često pod drvećem sakura, kako bi s obitelji, prijateljima ili kolegama uživali u pikniku. Hanami ne predstavlja samo estetski užitak, već i simboliku prolaznosti života, jer cvjetovi trešnje traju vrlo kratko, što odražava japanski koncept “mono no aware“ (osjećaj prolazne ljepote).

Osim poznatog promatranja trešnjinog cvijeta, ljubitelji prirode u Japanu ne bi smjeli propustiti ni raskošno cvjetanje azaleja u Nizu hramu (Nizu Shrine), koje se obično događa krajem travnja i početkom svibnja. Ovaj hram, smješten u mirnom dijelu okružen zelenilom, poznat je po svojoj zadivljujućoj zbirci azaleja koje prekrivaju brdoviti teren poput šarenog tepiha. U vrijeme našeg posjeta početkom travnja, azaleje još uvijek nisu sve bile procvjetale, ali smo svejedno uživali. 

Dizajn, arhitektura i umjetnost javnih WC-a

U Tokiju nas je oduševio teamLab Borderless, digitalni umjetnički svijet koji daje potpuno novo značenje pojmu “interaktivne umjetnosti”. teamLab Borderless zamišljen je kao prostor u kojem umjetnost, tehnologija i posjetitelji stvaraju zajedničko iskustvo, bez jasnih granica između umjetničkog djela i publike. Ovo iskustvo pokazalo se idealnim za sve u našoj obitelji, i malima i velikima. Mapa ne postoji pa je istraživanje i pronalaženje svih soba prepušteno vama. 

JR izložba

U Kyotu smo uživali u novoj izložbi i muralu fotografa JR-a čiji rad volimo i pratimo već dugi niz godina. Mural se nalazi u sklopu Kyoto stanice, a izložba u sklopu Kytografie, festivala fotografije u Kyotu. 

Expo 2025 u Osaki bio je jedan od razloga našeg posjeta ovom gradu. Nažalost, zatekli smo se tamo baš na dan otvorenja, kad je vladao potpuni kaos: gužve, beskrajna čekanja u redu i sve to uz neumornu kišu i pljusak. Nakon nekoliko sati stajanja, donijeli smo odluku da ipak odustanemo. Kad putuješ s djecom, naučiš brzo prepoznati trenutke kad treba stati i prilagoditi plan jer ponekad su suhi rukavi i dobra volja važniji od ulaska na događaj, ma koliko on bio velik.

U Japan ne možete otići, a da barem jednom ne spomenete njihov legendarni WC. Japanski WC-i poznati su po svojim brojnim funkcijama, uključujući grijano sjedalo, razne vrste mlaznica za pranje, sušenje toplim zrakom, automatsko ispiranje, pa čak i opcije za puštanje zvukova kako bi se osigurala diskrecija.  Iako na prvi pogled broj gumbića može djelovati pomalo zbunjujuće, jednom kad ih isprobate, iskustvo korištenja WC-a više nikad neće biti isto.

Osim funkcionalnosti, Japan je otišao i korak dalje s estetikom i javnim prostorom kroz “Tokyo Toilet Project”, koji okuplja renomirane arhitekte kako bi osmislili moderne, elegantne i inkluzivne javne WC-e diljem Tokija. Ova tema posebno je obrađena u filmu “Perfect Days” Wima Wendersa, koji prati tihi, ali ispunjeni život jednog radnika koji čisti javne WC-e u Tokiju. Film je nježna i introspektivna oda jednostavnom životu i ljepoti svakodnevice. Podsjeća nas da smisao ne mora dolaziti iz vanjskih postignuća, već iz jednostavnog bivanja i da je ljepota često skrivena u onome što uzimamo zdravo za gotovo.

Tišina koja priča

Posjet hramovima u Tokiju, Osaki i Kyotu bio je pravo kulturno iskustvo, svaki od njih poseban je na svoj način. Našoj Miji posebno se svidio Gotokuji Temple, poznat po svojim brojnim figuricama mačaka maneki-neko, koje simboliziraju sreću i prosperitet. Do Gotokuji Temple u Tokiju putovali smo tramvajem koji je bio iskustvo za sebe. Tramvaj je službeno poznat kao Kofuku-no-Manekineko Densha (tranzit sreće s mačkama), a dizajn podsjeća na maneki-neko. Ima mačje uši, oči i nos, a unutrašnjost je također tematski uređena – rukohvati su u obliku mačjih šapa, a na podu su otisci šapa.

Nama se posebno svidjela Arashiyama u Kyotu, koja sa svojim prirodnim ljepotama, rijekom i bambusovim šumama, već sama po sebi ostavlja snažan dojam,  a jedno od najposebnijih mjesta koje smo posjetili bio je Otagi Nenbutsu-ji, budistički hram smješten na rubu Arashiyame. Ovaj hram nije kao drugi, prepun je više od 1200 unikatnih skulptura budističkih učenika, svaka sa svojim posebnim izrazom lica. 

Kyoto

Posebno iskustvo bilo je doživjeti Kyoto, grad s više od 2000 hramova, u kimonu. Mia i ja smo unajmile kimono za dan i na taj način istraživale grad. U Kyotu postoji mnogo trgovina koje nude najam kimona, a izbor je nevjerojatan, od boja, uzoraka, pa do svakog detalja poput pojasa, frizura i dodataka. Kimono se obično sastoji od nekoliko slojeva tkanine, od kojih svaki ima svoju funkciju i simboliku.

Otagi Nenbutsu

Osim samog najma kimona, Kyoto nudi i razne radionice koje vam omogućuju da još dublje doživite japansku tradiciju, poput izrade matche ili sata kaligrafije, čime doživljavate još jedan aspekt japanske kulture. Kyoto je zaista mjesto gdje se povijest susreće sa sadašnjošću, a nošenje kimona dalo nam je priliku da budemo dio te nevjerojatne tradicije.

Umami života

Iako možda niste očekivali, Japan je pravi raj za ljubitelje kave u koje se i sama ubrajam. Zemlja poznata po zelenom čaju razvila je i bogatu kulturu kave koja oduševljava i najzahtjevnije kavopije. Od minimalističkih specijaliziranih kafića do retro “kissatena” (tradicionalnih japanskih kafića), Japan nudi raznovrsna iskustva ispijanja kave, često s naglaskom na preciznost, estetiku i tihi užitak. Baristi pristupaju pripremi kave gotovo kao umjetnosti dok se interijeri kafića često pretvaraju u male oaze mira usred urbanog kaosa. Čak je i Starbucks u Japanu poseban. Primjerice, u Kyotu smo posjetili Starbucks smješten u tradicionalnoj kući sa tatami prostirkama, gdje se kava pije sjedeći na podu, u duhu japanske tradicije.

Takoyaki

Japanska kuhinja, poznata kao “washoku”, nosi status UNESCO-ove nematerijalne kulturne baštine, što dovoljno govori o njezinoj važnosti i jedinstvenosti. Temelji se na sezonalnosti, svježim sastojcima i estetski promišljenoj prezentaciji, a svaki obrok osmišljava se s pažnjom prema ravnoteži okusa, boja i tekstura. Ovo je putovanje na kojem smo vjerojatno jeli najbolje i najraznovrsnije do sada. Isprobali smo sve, od egzotične fugu ribe, preko tradicionalnih takoyaki kuglica punjenih hobotnicom koje se peku na ulicama Osake, sushija, ramena, tempure, do mekanog mochija punjenog ankom, slatkom pastom od crvenog graha. Bilo da se odlučite za uličnu hranu, opuštenu večeru u izakayi ili vrhunsku gastronomiju u fine dining restoranima, izbor je beskrajan i prilagođen svakom ukusu i budžetu. Posebno se ističe Tokio koji se može pohvaliti titulom grada s najviše Michelinovih zvjezdica na svijetu.

U Japanu, čak i običan posjet konbiniju (japanskoj trgovini otvorenoj 24 sata, poput 7-Elevena) može biti pravo otkriće. Onigiri, mekani sendviči s jajima ili s jagodama iznenađuju svojom kvalitetom i okusom, isprobano i potvrđeno!

Kyoto je, pak, dom regije Uji, poznate po najkvalitetnijoj matchi u Japanu, pa nije čudo što se ovdje može pronaći sve od klasične ceremonije čaja do sladoleda, kolača i lattea s intenzivnim, autentičnim okusom.

U zemlji gdje su i noževi i serumi savršeno izbrušeni

Jedan od neizostavnih dijelova japanskog shopping iskustva je skincare industrija, koja je poznata po svojim visokokvalitetnim proizvodima, od brendova poput Hada Labo do Shiseida, koji se mogu pronaći u gotovo svakoj drogeriji. Ako ste ljubitelj njege kože, Don Quijote je pravi raj, no pripremite se na kaotičnu atmosferu i gužvu koja je karakteristična za ovu popularnu trgovinu. Čitanje sastojaka na proizvodima može biti izazov jer je sve na japanskom pa bih preporučila da dođete dobro pripremljeni. Osobno sam sve savjete o proizvodima pronašla na TikToku i došla s fotografijama onoga što želim tako da sam znala točno što tražim. Za ljubitelje mode, Japan je pravi raj s brojnim vintage trgovinama i buticima s dizajnerskom odjećom koji često imaju i limitirane kolekcije. Uniqlo trgovine možete pronaći širom Japana, a cijene su do 50 posto jeftinije nego u Europi. 

Kappabashi

U Tokiju me oduševila Kappabashi ulica, poznata je po brojnim trgovinama koje prodaju kuhinjsku opremu i potrepštine. Ovdje možete pronaći vrhunske japanske noževe, tradicionalne štapiće, zdjelice za ramen, šalice, ali i drugu opremu za pripremu hrane, kao što su alati za sushi, drveni kuhinjski pribor, porculanski setovi i razni začini.

Japan kao obiteljska destinacija

Pitali su me ljudi na Instagramu bi li preporučila Japan kao destinaciju za posjet s djecom, i moj odgovor je – apsolutno! Japan je izuzetno prilagođen obiteljima s djecom, svaka stanica ima lift ukoliko putujete s kolicima, a transport je vrlo organiziran i pristupačan. No, važno je napomenuti da su gužve na javnom prijevozu prilično velike, pa svakako treba voditi računa u koje doba dana putujete vlakom da biste to izbjegli. 

Japan nudi bezbroj aktivnosti za djecu, od Sanrio Puroland, Tokyo Disneyland, Tokyo DisneySea, Universal Studios Japan, Pokemon Center, do najnovijeg SuperMario World. Svaka od tih atrakcija zahtijeva barem jedan cijeli dan, pa planirajte koliko dana imate na raspolaganju i razmislite o dinamici obiteljskog putovanja. Mi smo svaki dan hodali između 20 i 30 tisuća koraka jer smo naviknuti na taj tempo, a naša Mia može i voli toliko hodati. Ako vi više volite sporiji tempo, odvojite nekoliko dana više da istražite gradove i atrakcije polako. Najvažnija stvar je da prilagodite plan svojim potrebama, željama i tempu svoje obitelji. 

Gdje odsjesti?

Kao i s izborom restorana, tako i kod smještaja u Japanu postoji širok raspon opcija – za svaki ukus i budžet. Od luksuznih hotela s pogledom na tokijske nebodere, tradicionalnih ryokana s tatamijem i futonima, pa sve do hostela i modernih aparthotela. Mi smo se ovaj put odlučili za aparthotele, što nam se u prošlosti pokazalo kao odlična opcija kada putujemo s djetetom jer pružaju više prostora, kuhinju i više komocije. Na svu sreću, suprug je prilikom jednog od svojih prošlih posjeta Japanu isprobao kapsula hotel, pa smo Mia i ja ovu avanturu preskočile. Za one koji nisu upoznati, kapsula hotel je vrsta smještaja u kojem ne dobijete klasičnu sobu, već malu, zatvorenu “kapsulu” koja sadrži samo krevet i osnovne funkcionalnosti poput rasvjete i utičnica. Iako su vrlo čisti, efikasni i popularni među solo putnicima i poslovnim ljudima, nama je ovaj put ipak više odgovarala udobnost vlastitog kutka.

Do sljedećeg puta – arigatou gozaimasu

Japan nas je oduševio svojom kulturom, energijom, ljudima, i tom nevjerojatnom mješavinom tradicije i futurizma. Teško je sve to opisati riječima, ali Japan zaista izgleda i funkcionira kao neki drugi svijet. Iako smo puno vidjeli, osjećaj je kao da smo tek zagrebali površinu. Zato već sada znamo, vraćamo se čim budemo mogli. 

Još nekoliko praktičnih informacija za putovanje

  • Plaćanje gotovinom: Iako Japan ima visoku razinu tehnološke inovacije, gotovina je i dalje vrlo važna u svakodnevnom životu. Kartice nisu prihvaćene svugdje, posebno na street food tržnicama, u manjim restoranima ili u nekim lokalnim trgovinama. Preporučujem da uvijek nosite gotovinu jer ćete je često trebati, a bankomati su lako dostupni. Također, za veće iznose možete koristiti konbini (japanske trgovine otvorene 24/7) za podizanje novca. Neka mjesta također preferiraju gotovinu jer je to jednostavnije pa je dobro biti spreman.
  • eSIM: Preporučujem korištenje eSIM-a tijekom vašeg boravka u Japanu. Mi smo svoje kupili unaprijed prije nego smo stigli u Japan, pa se automatski aktiviraju čim sletite i spojite se na lokalnu mrežu. Internet pokrivenost u Japanu je izvanredna, čak i u metrou. Japanske mobilne mreže nude nevjerojatnu brzinu i stabilnost, pa se možete osloniti na nesmetanu navigaciju putem Google Maps ili komunikaciju preko Google Translate.
  • Suica kartica: Za kretanje gradom i korištenje javnog prijevoza, obavezno uzmite Suica karticu, ili jednu od ostalih IC kartica (Passmo, Icoca..) jer svaki grad ima svoju verziju. Bez obzira koju odaberete, vrijedit će vam po svim gradovima. Ova kartica omogućava jednostavno plaćanje za vlakove, autobuse i metro, a može se koristiti i za kupovinu u mnogim trgovinama. Samo ju napunite u kioscima ili automatima na stanicama i koristite ju za jednostavno kretanje. 
  • Google Translate: Iako se u većim gradovima možete sporazumjeti na engleskom, mnogi Japanci neće govoriti engleski, osobito u manjim trgovinama i restoranima. Google Translate je izvrstan alat za prevođenje, a aplikacija omogućava i opciju prepoznavanja teksta sa slika, što je korisno kada pokušavate razumjeti menije ili oznake na trgovinama. Preporučujem da preuzmete aplikaciju unaprijed i naučite nekoliko osnovnih fraza na japanskom, jer će to poboljšati vaše iskustvo i komunikaciju.
  • AirTag za djecu: Za obitelji s djecom, AirTag može biti izuzetno koristan alat, pogotovo u velikim gužvama ili na mjestima poput tematskih parkova. Mi koristimo AirTag za Miu, jer nam daje dodatnu sigurnost kada se nalazimo u velikim skupinama ili na mjestima s puno ljudi. Kupili smo narukvicu za AirTag na Amazonu, što je vrlo praktično i jednostavno za nositi.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Anja Streicher