Iva Marušić 29.08.2024.

Underconsumption core je novi trend koji nas uči tome da trebamo kupovati manje i pametnije

TikTok kultura toliko obilježava sve oko nas da ju je nemoguće zaobići. I ako ste još među onima koji ne scrollaju TikTokom u slobodno vrijeme i mislite da ta društvena mreža ne utječe na vas, u krivu ste. Društvene mreže utječu na svakog od nas, tamo se danas stvaraju i oblikuju trendovi, a potrošačka industrija na takvim platformama dobiva najveći zamah. Sve što želimo, kupujemo, materijalne stvari koje sanjamo, pronalazimo na svojim elektroničkim uređajima i spremamo u favorite ili virtualne liste želja.

Želimo biti poput nekih ljudi koje pratimo, imati iste stvari koje i oni imaju i živjeti lifestyle kakav i oni žive. Na društvenim mrežama sve izgleda savršeno i svaki korisnik prikazuje ono najbolje od sebe – upravo zato neke dijelove i želimo kopirati, u nadi da će i nama biti tako.

@jastookes

Oops 🛍️ @SAINT LAURENT

♬ original sound – Jasmine Tookes

Posljednjih se godina ta kultura toliko ustalila u naše živote da je prožela sve aspekte svakodnevice. Od mode, beautyja, putovanja i svega onoga što želimo, a što nam možda treba. Na društvenim mrežama otkrivamo novitete, slušamo influencere u tome što nam preporučuju i zatim hrlimo po dućanima kako bismo nabavili isti taj komad ili proizvod. Overconsumption je sveprisutan, no čini se, da dolazi vrijeme kad ćemo htjeti da sve stane i da se vratimo onome što zaista želimo. Za to nam je doduše, trebao neki novi trend – underconsumption core.

@threadsstyling

Doista, nakon što im se godinama govorilo što trebaju kupiti, korisnici TikToka isprobavaju nešto novo – kupuju i koriste samo ono što im je potrebno. Mogli bismo to nazvati jezgrom male potrošnje, jezgrom u kojoj se korisnici odmiču od najnovijih proizvoda i modnih hirova i objavljuju pojednostavljene ormare, rabljenu odjeću koju nose već godinama i minimalističke kolekcije šminke i proizvoda za njegu kože.

@carolinetusiuk

AKA normal consumption #overconsumption #sustainability #sustainableliving #sustainablebeauty #creatorsearchinsights

♬ original sound – speedz!

Na TikToku ovih dana najčešće viđamo videozapise u kojima korisnici pokušavaju romantično prikazati sve ono što imaju, a ne ono što su nedavno kupili. Primjerice, recikliranje predmeta i dovršavanje jednog kozmetičkog proizvoda prije nego što prijeđu na sljedeći je sad trend, a ne konstantno gomilanje novih stvari, koje u konačnici, neće biti nošene ili dovoljno korištene. Korisnici su uz to otišli i korak dalje, time što dijele negativna iskustva s trendi proizvodima i govore pratiteljima zašto da ih ne kupuju, što je dijametralna suprotnost od onoga na što smo navikli.

@thejuliegeorge

Finally a trend I can get behind. Underconsumption as a luxury minimalist. I could make so many of these videos #luxuryminimalism #underconsumption #minimalist

♬ original sound – speedz!

No, pitanje je zapravo, što je dovelo do ovog trenda? Jesu li korisnici zaista umorni od pukih prikazivanja idealnih života na društvenim mrežama ili se nalazimo u vremenu potrošačke krize i periodu ekonomskih poteškoća. Prema pisanju magazina The New York Times,  tijekom pandemije, ljudi su počeli kupovati više, ponekad iz dosade, ali i straha. Takva se kultura potrošnje nastavila i nakon što su pojedina ograničenja bila ukinuta, što je dodatno učvrstilo ulogu utjecajnih osoba, influencera, koji uvjeravaju druge da kupuju komade koji će im, navodno, donijeti estetski ugodan život.

@christina.mychas

Underconsumption is trending online, and I love to see it. If you want to slow down your own consumption and find deeper meaning (and use!) out of what you already own, try a No Buy challenge to kickstart some habit change. It’s my favourite way to reset my system, set boundaries around the things that trigger me into scarcity and wanting (ie social media!), and it gives me the opportunity to actually use what i own. You cant use what you buy if new sh*t is coming in constantly. Take a break – shop your closet, try a challenging new hobby, and hit pan on that bronzer. Would you try a no buy? #nobuyjuly #underconsumption #minimalistish #nobuy #nospendchallenge #nospendmonth #dopaminedetox #resetyourlife

♬ Chopin Nocturne No. 2 Piano Mono – moshimo sound design

Bilo je stoga pitanje vremena kad će ovaj trend postati trend, jer nesumnjivo je da prekomjerna konzumacija nije moguća za velik postotak korisnika društvenih mreža, a niti bi trebala biti. Ova nova, kako je američki magazin naziva, “nedovoljna potrošnja” upravo odbacuje kulturu utjecaja, što influencera, što samih kompanija i brendova koji nas sami pokušavaju navesti da konzumiramo više.

@jademkavanagh

🤎🦢 #underconsumption #luxury #minimalist

♬ BIRDS OF A FEATHER sped up – Lilly 🎃

Dakle, uz to što smo se pronašli u vremenu u kojem nastojimo trošiti manje, to se poklopilo s razdobljem u kojem smo i pomalo umorni od toga da izgledamo kao svi drugi.

Overconsumption je doveo i do toga da se svi odijevamo isto i da smo žrtve tuđih mišljenja bez da zaista promišljamo o onome što mi zapravo želimo, što nam treba i kako se želimo prezentirati drugima.

Vrijeme da da se vratimo sporijem tempu i da sami gradimo kreativnost i na neki način, cijenimo svaku stvar koju imamo.

O ovoj temi promišljam već dulje vrijeme. I sama sam obožavatelj sporijeg tempa, stvari koje traju  i svega onoga što ja zapravo želim i trebam, a ne onoga što mi netko drugi govori da moram imati. Kako je modni dizajner čiji rad volim pratiti i sam rekao: “Buy less, buy the best”, čime implicira da imamo manje, no bolje. Da kupujemo sporije, ali i pametnije.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: TikTok, Instagram