Zašto je skroz okej (i korisno) plakati?

Kad pomislimo na plakanje, rijetko pomislimo na olakšanje i ugodu. Što je potpuno pogrešno.

U nekim kulturama i društvima, nerijetko i u našem, plakanje se shvaća znakom slabosti. Često se povezuje s ponašanjima djeteta, a kao djecu su nas često učili kako najbolje zatomiti svoje emocije – najgore je da dijete počne plakati pred drugima.

Prestani plakati. Moraš li pred drugima plakati? Pazi da nitko ne vidi da plačeš. Plači potiho, u sebi.

Kako odrastamo, naučimo zatomiti taj način izražavanja emocija, nesvjesni da ne zatomljujemo samo emocije već tako ne odrađujemo stvari, nego ih stavljamo pod tepih.

Plakanje je iznimno dobro za nas, može imati terapeutski učinak te pomaže da se riješimo nakupljenih emocija i stresa.

Postoji više vrsta suza

Nisu sve suze jednake i ne plačemo uvijek iz istih razloga. Postoje tri tipa suza, prvenstveno one emocionalne s kojima smo svi upoznati, a potiču ih sreća ili tuga. Refleksne suze su one koje poteku kao reakcija na nešto, kao što su primjerice miris luka ili prašinu, a bazalne suze su one koje pomažu održavanju vlažnosti oka.

Suze su naš obrambeni mehanizam, u emocionalnom i fizičkom smislu. Kad one krenu znači da nam trebaju, nešto se treba očistiti. Izvana ili iznutra.

Emocionalne suze mogu biti izazvane nekom pozitivnom ili negativnom emocijom, u njih pripadaju i sreća i tuga, smijeh, stres… One sadrže hormone stresa (ACTH) kojih se plakanjem rješavamo, a često je puštanje suza popraćeno neuravnoteženim disanjem i šmrcanjem, a ako se ne procesuiraju plakanjem, često se mogu manifestirati na drugi način, najčešće hiperventilacijom ili napadajima panike.

Emocionalne suze nam služe kako bi nas što brže stabilizirale i vratile u stanje produktivnosti.

“Ispusti to iz sebe, dobro se isplači”

Plakanje ima više benefita, osim samog osjećaja olakšanja. Kako emocionalne suze sadrže hormone stresa, plakanje pomaže u detoksikaciji organizma i služi kao antistres terapija.

Kada plačemo duže vrijeme, naše tijelo počinje lučiti oksitocin i endorfin koji ublažavaju fizičku i emocionalnu bol, tako da plakanje zapravo smanjuje bol. Jednom kad ispusti dovoljnu količinu endorfina, tijelo se opušta i zatupljuje, dok oksitocin umiruje i daje osjećaj blagostanja.

Iako je često potaknuto nekom negativnom emocijom, plakanje zapravo poboljšava raspoloženje. Dok plačemo, često jecamo, pritom često uzimajući male količine zraka čime hladimo glavu. Hladna glava je odličan način za popravljanje raspoloženja nakon epizode plakanja.

Plakanje može biti od pomoći i u procesu tugovanja. Kada tugujemo, kaže se da oplakujemo, upravo zato što pomaže da se suočimo s gubitkom voljene osobe, prekidom veze ili prijateljstva. Normalno je tugovati, a plakanje nam pomaže da izbacimo tugu iz sebe.

Ne plačemo samo kad smo tužni, emocionalne suze teku i u trenucima sreće, čime nam plakanje pomaže održati emocionalnu ravnotežu, odnosno “probaviti” intenzivne emocije.

Bez plača ne bi bilo ni nas

Prvi glas koji ispustimo iz sebe je plač. Novorođenče kroz prvi plač započinje svoju prilagodbu na vanjski svijet, disanje svojim plućima. Prvi plač pomaže i u izbacivanju suvišnih tekućina u plućima, nosu i ustima.

Plakanje je okej, skroz je normalno da i žene i muškarci plaču, u sreći i tuzi. Najgore je zadržavanje emocija, ljudi smo i sasvim je normalno da smo ranjivi. Dobro je uvijek razmisliti o uzroku plača, jer tako ćemo lakše shvatiti što nam je važno.

Takođe, u obzir treba uzeti i kontekst, nije jednako dobro početi plakati kod kuće nakon napornog dana ili usred sastanka na kojem nije sve pošlo kako smo planirali.

Plakanje može imati benefite i u obliku grupnih sesija, a Japanci su tu aktivnost razvili u obliku klubova za plakanje pod nazivom “rui-katsu” (traženje suza), u kojima ljudi sudjeluju u grupnim terapijama plakanja i jecanja. Takve terapije pomažu pojedincima da se pročiste i prihvate jer je puno lakše prihvatiti poriv za plakanjem kad svi oko vas rade upravo to.

Nakon plakanja se osjećamo puno bolje, olakšano, a san je odličan! Zato idući put kad osjetite nakupljenu emocionalnu energiju, kapak zatitra ili osjetite onaj poznati čvor u grlu – plačite, izbacite to iz sebe. Plakanje je jedan od najiskrenijih indikatora iskrene emocije, dozvolite sebi da je pokažete.