Slučaj UGG: Priča o brendu, pravnoj borbi i razočaravajućim posljedicama
Kadppomislimo na ovčje vunene čizme, mnogima prva asocijacija bude UGG. Ovaj brend postao je sinonim za udobnost, jedinstvenost i trendovski dizajn. Međutim, iza ove modne ikone krije se priča koja je sve samo ne idilična. Nedavni viralni TikTok video otkrio je postojanje dviju različitih kompanija koje koriste naziv UGG, što je izazvalo val iznenađenja, ali i ogorčenja među ljubiteljima originalnih australskih čizama.
Australski korijeni i američka dominacija
UGG čizme svoje korijene vuku iz Australije, gdje su ih još pedesetih godina 20. stoljeća nosili surferi za jutarnje sesije na hladnim plažama. Ove čizme postale su nezaobilazan dio australske kulture, a njihova popularnost nastavila je rasti kroz sedamdesete godine, kad su počele osvajati svijet. No, naziv UGG (since 1974) bio je registriran kao žig samo na razini Australije.
@lyssa.tartarini I purchased BOTH companies Mini classic Boots to REVIEW here are MY THOUGHTSIES on the @UGG Since 1974 vs @UGG® I hope this was helpful for next UGG boot purchase. ✨ #UGG #uggsince1974 #review #fyp #uggboots #reviews
U 70-ima je u Australiji živio i Brian Smith, koji je odlučio napustiti svoju korporativnu karijeru i preseliti se u Kaliforniju. Inspiriran tamošnjom surf kulturom, u kojoj kalifornijski surferi, za razliku od onih australskih, nisu nosili krznene čizme poznatije kao ugg u Australiji, odlučio lansirati brend UGG koji ih proizvodi. No, ključna prekretnica za događaje koji se odvijaju u sadašnjosti, dogodila se 1995. godine, kad je poduzetnik prodao pravo na naziv kompaniji Deckers Brands. Ovaj potez doveo je do toga da je kompanija zaštitila naziv UGG kao registrirani zaštitni znak u više od 130 zemalja, što je izazvalo ogroman udarac australskoj obiteljskoj kompaniji koja je prva kreirala ovaj tip čizama, a i drugim malim proizvođačima koji izrađuju taj tip obuće.
Isto tako, do je doveo i do degradacije ugleda kompanija poput UGG (Since 1974) jer su njihovi proizvodi izrađeni od pravog ovčjeg krzna iznimno kvalitetni te je potrebno čak nekoliko mjeseci da se izradi jedan par.
Gubitak identiteta
Za razliku od Australije, u kojoj je ugg generični naziv za ovčje vunene čizme, u Sjedinjenim Američkim Državama i mnogim drugim zemljama Deckers Brands je postao vlasnik isključivih prava na korištenje naziva UGG. Ova pravna pobjeda značila je da su obiteljski biznisi poput “UGG Since 1974” morali promijeniti naziv brenda izvan Australije i Novog Zelanda.
Kako je objasnio Todd Watts, vlasnik “UGG Since 1974”, rebranding je bio nužan kako bi tvrtka mogla nastaviti poslovati na međunarodnim tržištima.
Njihov novi naziv, “Since 74”, nosi tešku simboliku jer predstavlja gubitak identiteta i kulturne baštine zbog pravnog spora s multinacionalnim divom.
@uggsince1974 Say hello to our Since 74 logo 🫶🏽 okay but how much cooler is it to say ‘I’m wearing my 74’s’? 😍 #australianmade #uggsince1974 #since74
Što zapravo znači biti originalan?
“UGG Since 1974” jasno ističe razliku između svojih proizvoda i onih tvrtke Deckers. Dok australski proizvođači koriste isključivo prirodnu australsku ovčju vunu i ručno izrađuju svoje čizme, Deckers masovno proizvodi svoje verzije u tvornicama diljem Azije. Ipak, zbog pravnih ograničenja, australski proizvođači ne mogu koristiti naziv “UGG” izvan svoje zemlje, što ih stavlja u nepovoljan položaj.
Tužna realnost
Ova priča otkriva mračnu stranu globalizacije i neravnopravnost između lokalnih proizvođača i velikih korporacija. Dok se u svijetu luksuznih proizvoda poput šampanjca, fete ili parmezana jasno štiti podrijetlo i autentičnost, jasno je da tradicionalne australske čizme nemaju istu zaštitu.
Australski proizvođači, unatoč svojoj povijesti i kvaliteti, prisiljeni su boriti se za opstanak protiv multinacionalne tvrtke koja kontrolira njihovo nasljeđe. Njihovi glasovi, prepuni frustracije i tuge, jedva dopiru do svjetske javnosti.
Ova priča nije samo poslovna borba – ovo je borba za identitet, za kulturnu baštinu i za prava malih proizvođača da budu priznati.
Budućnost za “Since 74”
Unatoč izazovima, “Since 74” ostaje vjeran svojim australskim korijenima. Njihove čizme i dalje su ručno izrađene od najkvalitetnijih materijala, što privlači lojalne kupce koji cijene autentičnost i kvalitetu. Ali iza svakog para ovih čizama stoji priča o upornosti i ljubavi prema tradiciji.
Priča o UGG-u nije samo priča o modi, već i o pravu, identitetu i globalnoj nepravdi. Ona nas podsjeća na važnost podrške malim proizvođačima i svijesti o tome što zapravo kupujemo. Jer na kraju dana, autentičnost nema cijenu, ali možemo je izgubiti ako je ne zaštitimo.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Instagram, TikTok, UGG, Pinterest