Iva Marušić 04.12.2024.

Razgovarali smo s Jelkom i Karlom, samozatajnim duom koji stoji iza nekih od najkreativnijih kampanja

Postoje oni koji naprosto obožavaju ono što rade, a pritom su svjesni koliko to obožavanje iziskuje truda, rada, kompromisa i izazovnog balansa poslovnog i privatnog života. Uvijek s osmijehom na licu dok pričaju o onome što rade, dok im se u glavi vrte projekti koji su u idejnoj fazi ili u pripremi, samopouzdano koračaju prema svim svojim ciljevima. Jedni od takvih su Jelka Margarita Bogdanić i Karlo Jelić. Po mojem skromnom mišljenju, ujedno i jedni od najkreativnijih ljudi u Zagrebu, a i puno, puno šire od toga.

Jelka Margarita Bogdanić

Jelku poznajem iz šireg kruga prijatelja, a Karla sam zamijetila na društvenim mrežama, primjećujući njegov rad. No, moram priznati da ovo dvoje mladih ljudi nije lako predstaviti zbog njihovog širokog polja interesa. Ipak, krenimo ovako.

Jelka Margita Bogdanić je diplomirana arhitektica i donedavno je radila za jedan arhitektonski ured u Nizozemskoj, no radi i na vlastitim arhitektonskim projektima u Zagrebu. Prvi ulaz u područje izvan arhitekture, Jelka je napravila kad je imala 21. godinu. Dok je studirala, s prijateljicom pravnicom Irom je pokrenula brend Mojati, koji stvara prekrasne i inovativne suvenire povezane s gradom Zagrebom i hrvatskim otocima. “Bio je otvoren natječaj u sklopu Design Districta Zagreb u Martićevoj ulici za lako proizvediv i jeftin suvenir i Ira i ja smo osmislile licitarsko srce kao narukvicu. Prijavile smo se s time i nedugo zatim smo dobile posebno priznanje Turističke zajednice grada Zagreba, a već sljedeći tjedan su od nas naručili 50 komada za svoj dućan na zagrebačkom aerodromu. Rekli su nam tad da im izdamo račun, no smiješno je bilo što u to vrijeme mi nismo imale pojma kako se to radi”. Svega nekoliko godina kasnije, Mojati je jedan od najprepoznatljivijih hrvatskih brendova suvenira.

Karlo Jelić je završio preddiplomski studij dizajna (smjer industrijskog dizajna), nekoliko je godina mlađi od Jelke i njegovo je područje interesa stvaranje cjelokupnih projekata brendinga. Zaposlen je kao Head of Brand popularne pekarnice Boogie Lab, odnosno zadužen je za kreativno stvaralaštvo, dizajn prostora, pakiranja, društvenih mreža i uspješnih kampanja. Ove je godine zasluženo osvojio svoju prvu nagradu u kategoriji “Dizajn digitalnih komunikacija i dizajn interakcija” za kampanju Boogie oglasa za posao u sklopu Zagreb Design Weeka. No, uz taj cjelodnevni posao, s Jelkom stvara kreativne kampanje za brojne brendove.

Karlo Jelić

Sjedili smo nas troje u njihovom uredu u Vlaškoj i započeli razgovor o zajedničkom radu. Njih dvoje paradoksalno odjeveni u korporativne odjevne kombinacije, dok razgovaramo u prostoru koji odiše kreativnom energijom, papirima, fotoaparatima i bilježnicama, laptopima s interesantnim stickerima, dizajnerskim lampama, balonima u obliku cvjetića… Ono što me isprva zanimalo i što je zapravo bio povod našem razgovoru, bilo je kako su se upoznali i kako su krenuli u zajednički rad.

“Nakon što se zahuktala priča s Mojati, Ira i ja smo stavile oglas da tražimo nekoga za društvene mreže i tražile smo da kandidati pošalju svoj životopis ili portfolio da vidimo slažemo li se vizualno i grafički… I onda nam se javio Karlo, njegova prijava nam je bila daleko najbolja”.

“Sljedeći dan smo se našli s Karlom u Programu, ja sam klasično kasnila, jer sam taman taj dan položila važan ispit, a njih dvoje su sjeli u kafić i naručili što će piti. Karlo je vjerojatno pio vodu, Ira Coca-Colu, a ja sam naručila pjenušac. Ira me onda zezala da sam odmah na prvom sastanku naručila alkohol, no bilo je simpatično, doslovno smo se odmah upoznali takvi kakvi jesmo – od tad se družimo i radimo zajedno”, s osmijehom Jelka objašnjava te sudbonosne prve susrete.

Njihova je priča tako počela s Mojati, kad je Karlo bio zadužen za društvene mreže. Sve do danas, kad Jelka i Karlo rade kao kreativni direktori brojnih klijenata i brendova.

“Klijentima nudimo cjelokupno brending, stvaranje vizualnog identiteta, pa sve do fotografije, snimanje sadržaja, pa i razvoja proizvoda”, ponosno zaključuje Karlo.

Njih dvoje o svim svojim dosadašnjim uspjesima govore iznimno skromno. Na njihovim društvenim mrežama nećete pronaći projekte na kojima su radili, tek ako ih pratite, zamijetit ćete koji Instagram Story koji su nenametljivo podijelili. Od najdražih projekata izdvajaju mnoge i ne mogu se zapravo složiti koji su oni u kojima su najviše uživali, no spominju Dubrovnik Charter, JouJou Botanicals, Kandit, Badel… Puno je brendova čije su kampanje osmislili sa svojim istančanim ukusom i rekla bih, snažnim karakterom. Klijenti im se sami javljaju, nakon čega odabiru hoće li na tom projektu raditi zajedno ili odvojeno.

“Zajednički projekti rezervirani su za one najkreativnije kampanje, kad nas klijenti angažiraju jer poznaju našu osobnost i kako radimo u tandemu”, govori mi Karlo i nastavlja, “ponekad ne mogu odraditi neki dio samostalno bez nje, a jednako tako ona ne može bez mene”.

Dok mi zadovoljno govore o svemu što rade (dok odgovaraju na pitanja ponekad pogledaju jedan u drugoga), mene iznimno zanima kako izgleda kreativni proces i kako pristupaju projektu. “U većini slučajeva svatko krene samostalno raditi svoj moodboard i onda jedno drugome predstavimo ono što smo napravili i smjer u kojem želimo pokrenuti taj projekt. Sreća je što su naši smjerovi uvijek doista slični, a zatim se kasnije u produkciji podijelimo. Primjerice, ako dizajniramo to radimo skupa, ako fotkamo ja fotkam, Jelka je model, hand model, set dizajner… “, objašnjava mi Karlo taj proces. Kasnije zajedno odabiru i obrađuju fotografije te svatko unese neki svoj osoban touch, složili su se.

U svemu tome, Jelka je i dalje arhitektica, Karlo je i dalje Head of Brand Boogie Laba i nemaju klasičan radni dan. “Naš dan ne mora biti takav da sjedimo ovdje u uredu. Možda ćemo jedan dan otići do Ljubljane po uzorke, skrenuti do krojačice pogledati kako je nešto sašila, pogledati kako je ispao tisak, otići na gradilište ili u radionu…”, govori mi Jelka. Karlo se, pritom, nadovezuje da je njegov dan možda malo fiksniji zbog angažmana u Boogie Labu. Taj mu posao oduzima većinu dana govori mi, no meni u mislima ostaje rečenica koju spominje kao da se radi o kakvom nezapaženom uspjehu: “Nedavno sam dizajnirao izlog za pekarnicu za Boogie Lab u New Yorku!”

Naš razgovor ide dalje, njih dvoje sjede nasuprot meni i savršeno se nadopunjuju u svakom odgovoru. Sljedeće što sam htjela doznati je zbog čega uživaju u radu jedno s drugim. Karlo mi prvi odgovara: “Koliko god možda to može neprofesionalno zvučati, svaki je naš projekt uvijek zabavna i lijepa uspomena, a mislim da ni Jelka ni ja ne shvaćamo to preozbiljno, a znamo da će rezultat biti dobar. Na kraju sve ispadne i tisuću puta bolje nego što smo zamislili, no meni je drag taj osjećaj sigurnosti da je Jelka uvijek pored mene i da će uskočiti ako nešto krene po krivu.” Karlo zadovoljno završava rečenicu i prepušta riječ Jelki: “Da, tako bih i ja to opisala… No, osim svega toga, mislim da stvari vidimo na isti način.

“Jako je teško pronaći ljude s kojima vidiš sve u istom smjeru. Primjerice, možeš pripremiti najbolji moodboard i doslovno nacrtati iz kojeg smjera želiš da ide kamera, ali ako ta osoba ne vidi ono što si ti zamislio, na kraju to neće ispasti dobro”.

Meni je upravo to najveće uživanje u našem radu, znam da Karlo vidi ono što vidim i ja”.

Kad sam ih upitala koji bi bio njihov projekt iz snova, Jelka je odmah odgovorila: “Od nerealnih bih možda htjela da radimo nešto za Rimac, jer mislim da bi to super odradili, a od realnijih (koliko god to možda pripada nerealnoj kategoriji), mislim da bi s brendom IKEA mogli napraviti čudesne projekte, već imam neke ideje koje mi se vrte po glavi. Karlo pritom razmišlja i nadodaje: “Mislim da bi bili dobri u visokoj modi, jer je to dosta konceptualno”.

Naravno, na Karlovom sam odgovoru (kao zaljubljenica u modu) zastala i upitala ih: “Zanima vas moda?” Karlo se nadovezuje da ga interesira konceptualni aspekt te industrije poput onoga što rade brendovi Loewe i Jacquemus, dok se Jelka, kako kaže, voli poigravati modom. “Odijevanje doživljavam kao svakodnevno kostimiranje… Baš mi je prijatelj nedavno rekao da sam poput modnog kameleona, jer svaki put dođem odjevena kao neka druga persona!” Nadovezuje se da joj je taj komentar bio jako drag, jer da je život prekratak da bi se, kako kaže, dosadno odijevala jer uvijek možeš pokazati mali dio osobnosti kroz to. “Kao što osobnost mogu pokazati i kroz svaku svoju kreativnu kampanju”, zaključuje.

Naš se razgovor bliži kraju, jutro završava i svatko od njih mora krenuti u dan u različitim smjerovima, no kasnije u danu opet će zajedno sjesti uz neki novi projekt. U konačnici, ovaj tekst želim završiti onako kako je i počeo. Postoje pojedinci koji vole ono što rade, koji su optimistični, puni ideja i na kraju dana ispunjeni. Jedni od tih ljudi su Jelka i Karlo, za čiji ćete rad, ako do sad niste, definitivno čuti i primijetiti ga.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Vigor Klaić