Latica Martinis 23.04.2024.

Među prvima donosimo pogled na novi ured agencije Bruketa&Žinić&Grey koji izgleda genijalno. U izlogu imaju galeriju, a ružičasta soba pun je pogodak

Dok obavljate shopping u Centru Kaptol, u jednom od njegovih izloga možete naići na ekipu koja možda upravo smišlja poruke, dizajn ili oglase za neki vama omiljen proizvod. Ili možete nešto naučiti o umjetničkom djelu koje se također u tom trenutku nalazi u izlogu. Riječ je o novom uredskom prostoru od 800 četvornih metara naše najnagrađivanije kreativne agencije za tržišne komunikacije – Bruketa&Žinić&Grey u koji vas danas vodimo.

 

Prostor industrijskog stila nalazi se u centru Zagreba u zgradi koja je originalno bila tvornica cipela Astra, a kasnije je integrirana u spomenuti Centar Kaptol. Osim što je pozicija u trgovačkom centru prigodna, s obzirom na njezine usluge, ona agenciju istovremeno otvara prema okolini, zahvaljujući izlozima.

Ured je projektirala agencija Brigada koja je nedavno uvrštena među top 100 svjetskih arhitektonskih ureda, a osmislili su ga zajedno. U proces su se kroz radionice uključili i ljudi iz agencije, a cilj je bio stvoriti ured koji podržava kvalitete važne za kreativnost, kao što su otvorenost, komunikacija, suradnja i fleksibilnost. O novom uredu porazgovarali smo i s njezinim osnivačima, Davorom Bruketom i Nikolom Žinićem, kao i projektantom, Damjanom Geberom iz Brigade.

“Prije ovog ureda skoro 20 godina agencija je bila u Poslovnom centru Zavrtnica u zgradi u kojoj je nekad bila tvornica toaletnog papira. Željeli smo da novi ured bude povezaniji s gradom, u centru, a da je sličnog industrijskog stila. Budući da se bavimo tržišnim komunikacijama, ispalo je prigodno što smo u trgovačkom centru. Dodatno, mogućnost da napravimo i izlog kao svojevrsnu galeriju, uklopila se u želju boljeg povezivanja s gradom kroz izložbe i samu činjenicu da ljudi izvana mogu vidjeti unutra” objasnio nam je na početku razgovora Nikola Žinić.

Kako doznajemo, Brigada je svojim rješenjima u ovom prostoru među prvima primijenila apsolutni princip activity based workspace gdje se raspored sjedenja formira projektno, prema trenutnim zadacima. Zato gotovo svi ljudi sjede u jednoj velikoj prostoriji dijeleći dugačke stolove za kojima mogu sjediti kako žele. Svi kolege su unutar ovog ureda ravnopravni jer ne postoji hijerarhija kao u sličnim pokušajima implementacije ABW koncepta, koji se u pravilu odnosi samo na zaposlenike koji dijele open-space radna mjesta, a više pozicionirani članovi tima imaju svoje urede ili izdvojene prostore.

No, u agenciji Bruketa&Žinić&Grey svjesni su i kako ovakav koncept nije za svaki tip rada ili za svakoga, ali zato postoje i odvojene manje i mirnije zone, kao i opcija rada izvan ureda, ako to nekome odgovara. Ujedno, ovakvom organizacijom prostora ukidaju se prepreke za dijalog između različitih razina hijerarhije jer svi zaposlenici od direktora do juniora imaju svoje mjesto za istim stolom. No, vratimo se na temu projektiranja ovog zbilja sjajnog radnog prostora.

“Nismo se vodili trendovima, već potrebama ljudi i organizacije. Svaki naš projekt je jedinstven jer su i svi ljudi ili kompanijske kulture jedinstveni pa kroz bihevioralne analize, radionice i stručno znanje koje gradimo preko 15 godina stvaramo prostore primjerene upravo tim ljudima koji će u njima boraviti. Možda je jedini ‘trend’ kojim se vodimo praktički od početaka Brigade zapravo održivi dizajn. To znači prije svega da već u početnim fazama projekta razmišljamo o materijalima koje koristimo, kako ih koristimo i koliko je najmanje potrebno intervenirati u prostor kako bi dobili željeni rezultat” daje do znanja Geber te ističe kako su koristili puno manje materijala nego što je uobičajeno za urede, a za materijale koje su koristili nastojali su da budu reciklabilni, poput aluminija, stakla i drva.

“Svjesni smo jako da sve što srušimo u zatečenom, kao i sve što će se srušiti nakon što je naš projekt završio svoj život postaje otpad koji se samo djelomično može reciklirati. Tako smo i u ovom projektu zadržali maksimalne elemente prostora stare tvornice Astra koje smo zatekli te ih uz minimalno potrebne zahvate, kako bi realizirali željenu organizaciju ureda, uključili u samu estetiku i dizajn. Optimizirali smo i korištenje energije tako da su sustav za ventilaciju te grijanje i hlađenje isti, što nije uobičajeno za uredske prostore. Sustav upuhuje svježi zrak i kroz cijeli ga prostor distribuira putem platnenih cijevi koje se napuhavaju i ujedno griju i hlade. Takva distribucija troši manje energije nego standardni sustav. Osim toga, već nekoliko godina smo dio inicijative ‘Postani plastic-free tvrtka’ i nastojimo minimalizirati uporabu plastike u uredu, posebno jednokratne” govori nam dalje Geber koji naglašava kako je velika pažnja pridodana održivom dizajnu što je prvenstveno primijenjeno projektiranjem minimalno potrebnih građevinskih zahvata i izbjegavanjem bilo kakvih suvišnih dekoracija, završnih obloga ili dekoraterskih detalja koji bi nakon prestanka korištenja prostora stvorili velike količine otpada.

Na pitanje kako je zapravo izgledao cijeli proces od ideje do realizacije Žinić pak govori kako su već više godina povremeno znali razgledavati potencijalne nove uredske prostore jer su na Zavrtnici bili zaista dugo.

“Prostor u Centru Kaptol nam se najviše svidio i kada smo se odlučili za njega zapravo smo pitali naše ljude kakav prostor želimo i trebamo kroz radionice s Brigadom. Ono što nam je u startu bilo važno je da je prostor fleksibilan za reorganizaciju i da bude zanimljiv, jer se to na neki način od nas kao kreativne agencije i očekuje. Na radionicama smo definirali smjer za dalje. Ideja da svi sjedimo za jednim velikim stolom pala nam je na pamet puno ranije, prije možda 10 godina, kada smo razmatrali jedan mogući novi uredski prostor. Bila je riječ o velikoj prostoriji koja je baš pozivala na to. Vratili smo se toj ideji nakon što smo prvi put ugledali veliku halu u Centru Kaptol i to je bio naš prvi brief Brigadi. Prvotna je zamisao bila da u prolazu između dva velika stola imamo biblioteku, policu s nagradama, male telefonske govornice i bilje, ali smo od toga odustali u trenutku kada je stolar postavio stolove. Tada smo odlučili da prolaz ne zakrčimo, nego da ga ostavimo otvorenim za komunikaciju, druženja, prezentacije i tulume i da u njega stavimo samo nekoliko skulptura. Tako se otvorio i zanimljiv pogled izvana, kroz izlog i kroz staklene stijene koje dijele središte ureda od trgovačkog centra” dodaje.

Za razliku od prostora koji nije izravno izložen javnosti, potpuno monokromne zone koje su otvorene prema izlozima imaju više karaktera. Cilj je je bio postići nešto neočekivano za trgovački centar s high-end brendovima. Ružičasta soba služi kao glavna soba za sastanke i prezentacije te kao umjetnička galerija (stol i stolice potpisuje Nunc), dok soba obložena bijelim keramičkim pločicama služi kao recepcija i izlog agencijskih radova.

“Drugu soba s izlogom, u kojoj nam je recepcija, popločana je u keramičke pločice. Razlog je kao i kod ružičaste sobe da bude neočekivano za jedan izlog u trgovačkom centru s high-end brendovima. Sirovost bijelih keramičkih pločica u potpunom je kontrastu s estetikom ostalih izloga u okruženju, a inspiracija je bila starinska mesnica pa je Brigada nabavila starinske pločice 15 x 15 centimetara (danas su uglavnom prisutne pločice 20 x 20). Ideja je da ovdje osim recepcije izlažemo i naše najnovije radove” poručuje Bruketa koji duhovito dodaje i kako su od Brigade kao poklon za useljenje dobili dvije ogromne stolice kao za suce u tenisu, koje su bile zezancija na račun toga što Žinić i on u ovom formatu nemaju svoj zaseban ured, a u praksi služe kao super stalak za biljke.

Ono što ovaj ured čini dodatno posebnim jest i implementirana te realizirana umjetnička galerija “The One Piece Gallery”, a specifična je po tome što agencija u njoj namjerava izlagati samo po jedno djelo suvremene umjetnosti odjednom.

“Muzeji i galerije puni su umjetničkih djela i posjetitelja koji kroz njih prolaze bez da zaista uspiju razumjeti što vide. Izlaganjem samo jednog djela u našoj galeriji, promatraču želimo omogućiti fokus potreban da bi se razumio kontekst”, pojašnjavaju Bruketa i Žinić i dodaju kako se nadaju da će njihova galerija nadahnuti zaposlenike, promovirati kreativnost u široj zajednici i proširiti utjecaj agencije izvan tradicionalnih uloga.

No, umjetnost nije prisutna samo u izlogu, njome je ispunjen cijeli prostor, govore obojica. Skulptura Jelene Azinović s anoreksično mršavom i pretilom ženom upozorenje je što se događa ako stručnjaci za komunikacije zlorabe svoju ulogu. Tu su još i djela “Oblak” Mateja Vukovića, “Bunar” Magdalene Pederin i “Igranje br. 27” Stefana Hausa.

Pažnju privlači i jedno neuobičajeno rasvjetno tijelo koje su prenijeli iz starog ureda, a riječ je o Brigadinoj dizajnerskoj interpretaciji lustera, koji je napravljen od satelitskih antena. Neuobičajena za ured je i dinamična neonska rasvjeta koja služi kako bi se prostor mogao transformirati za događanja i zabave te tradicionalne vintage emajlirane viseće lampe koje su s kuhinjskim stolom isto tako prenesene iz starog ureda kako bi se duh tog srca agencije preselio i u novi prostor.

Kako zidovi u velikoj prostoriji ne bi ostali prazni, tipograf Borjan Pavlek napravio je tipografsku intervenciju na dva suprotstavljena zida na kojima piše pre*ebeno i za ku*ac. One podsjećaju na ekstremne ishode ideja koje mogu biti s jedne strane genijalno inovativne ili s druge dosadne i neučinkovite u rješavanju problema brendova, što su izazovi s kojima se agencija svakodnevno suočava.

Za kraj, pitamo obojicu koliko je danas važno (ili nije) imati reprezentativan uredski prostor s obzirom na posao koji rade i industriju iz koje dolaze, ali i kakav je trenutno feedback njihovih zaposlenika.

“Uspješne tvrtke shvaćaju važnost uredskog prostora kao odraza identiteta, kulture i vrijednosti tvrtke. To je posebno istaknuto u kreativnim industrijama kojima i sami pripadamo. Ured doživljavamo kao još jedno moguće komunikacijsko sredstvo kako sa zaposlenicima, tako i s kupcima/klijentima i posjetiteljima. Uređenje ureda je produžetak brenda u prostoru”, zaključuje Žinić, dok se Bruketa nadovezuje govoreći o feedbacku zaposlenika na novi ured.

“Kao i sa svime, nekima se sviđa, nekima se ne sviđa. Tako je bilo s prethodnim uredom i njegovim raznim verzijama. Ured je živa stvar, mijenja se i prilagođava potrebama, pa ćemo tako i mi ovaj mijenjati”, poručuje.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Domagoj Kunić