Očekuje li nas kraj ere shoppinga luksuznih komada online?

Posljednjih 20 godina potrošačke su se navike uvelike promijenile – i preselile u virtualan svijet. I dok smo nekoć pronalazili omiljene dizajnerske komade u obilasku butika, danas zahvaljujući nekim od najvećih online platformi omogućena nam je kupovina posljednjih noviteta u samo nekoliko klikova.

Osim što je kupovina modnih komada postala jednostavnija jer je obavljamo iz udobnosti vlastitog doma, online shopping destinacije poput platformi MatchesFashion, Net-a-Porter, LuisaViaRoma, MyTheresa i Farfech omogućile su klijentima pretraživanje tisuće komada najznačajnijih modnih kuća na jednom mjestu, što olakšava usporedbu i odabir modela. Utjecaj takvih platformi danas je nemjerljiv, no posljednjih mjeseci svjedočimo turbulentnim događajima. Naime, unatrag nekoliko dana objavljeno je da se MatchesFashion zatvara, a Farfetch se bori za opstanak na listi modnih obožavatelja. No, što se to točno događa i koja je budućnost omiljenih nam modnih online dućana?

Net-a-Porter

MatchesFashion bio je butik u Londonu koji je otvoren u osamdesetima, a nakon što je 2007. godine prešao i na online platformu, ubrzo je postao jedna od najpopularnijih destinacija za shopping na Internetu. Na toj se platformi može pronaći stotine značajnih luksuznih modnih brendova i uspjeh online trgovine označio je sudjelovanje u tada rastućem trenda u kojem su luksuzne marke dostupne na jednom mjestu.

Međutim, kao i neki konkurenti, borbu za opstanak na tržištu MatchesFashion vodi od početka pandemije. Posljedica toga bilo je povećanje troškova nabave luksuznih komada, ali i pritisak za primjenjivanjem popusta na artikle, kao i natjecanje s luksuznim brendovima koje su se umjesto toga odlučili uvesti online kupovinu na svojim službenim stranicama i revidirati suradnju s drugim platformama – koja za njih znači i manji profit.

Sve je to u konačnici rezultiralo viješću da će se MatchesFashion uskoro zatvoriti. Nakon što ga je u prosincu prošle godine američka kompanija Frasers Group kupila za 52 milijuna funti, ovih je dana u izjavi objavljenoj na londonskoj burzi rečeno da će se MatchesFashion uskoro zatvoriti nakon toga što neprestano nije ispunjavao ciljeve poslovnog plana i nakon što je stvarao velike materijalne gubitke.

U trenutku akvizicije, izvršni direktor grupe Frasers, Michael Murray, rekao je “da vjeruje da bi posao mogli ponovno učiniti profitabilnim”, međutim poslovanje se vrlo brzo pokazao neodrživim. Mnogima se podizanje te platforme iz pepela činilo nemogućom misijom, zbog loših brojki prodaje. Na početku pandemije 2021. godine gubici platforme povećali su se s 5,9 milijuna na 36,6 milijuna funti, 2022. godine ponovno su skočili na 39,8 milijuna, dok su prošle godine zabilježeni gubici od 70,9 milijuna funti.

Farfetch

Brzo ukidanje MatchesFashiona samo je jedan u nizu neuspjeha koji doživljavaju luksuzne online destinacije. U prosincu, neposredno prije ranije navedene akvizicije, platformu Farfetch preuzeo je južnokorejski div internetskih dućana Coupang. U međuvremenu je i osnivač Farfetcha, José Neves odstupio, što je također označilo kraj jedne era za mnogima omiljenu platformu za luksuzne dizajnerske komade. Coupang je, naime, zadnja slamka spasa koja Farfetch može održati “na životu”.

Net-a-Porter

Platforma, lansirana 2008. godine, 10 godina nakon poslovanja ponudila je svoje dionice za kupnju na burzi jer nisu bile postignute ambicije uz koje je započela poslovanje. Prema uvjetima novog sporazuma s kompanijom Coupang, Farfetch će poslovati kao privatna tvrtka s osnivačem i izvršnim direktorom do kraja razdoblja isključenja koje istječe 30. travnja ove godine. Onda će Farfetch postati podružnica Coupanga ili će u protivnom mora vratiti cijeli zajam, što zapravo, nije opcija.

Net-a-Porter

Osim Farfetcha i Matchesa kao glavni konkurenti zasigurno su Net-a-Porte i YOOX, koje su danas spojene u YNAP. Prošle je godine ta kompanije osigurala 2,8 milijarde eura prihoda, a izgubila 4 milijarde, čime se također postavlja pitanje kakva nas budućnost kupovine dizajnerskih komada očekuje u budućnosti. U konačnici, mnogi luksuzni brendovi shvaćaju da je prodaja online vrlo bezlična i previše transakcijska, a nedostaje luksuzno iskustvo shoppinga. Točnije, mali je broj dizajnerskih brendova koji žele vidjeti svoje komade u velikom tržišnom okruženju, uz visoka sniženja i bez priče te experiencea koji kupovinu čine pamtljivom.

Net-a-Porter

U modi vrijedi pravilo – “sve se vraća” i to je je jedino što je sigurno. A još je jednom potvrđeno ovim slučajevima koji poručuju da nas očekuje trend povratka kupovine u buticima i direktno od brendova koji te komade i kreiraju, bez posrednika. Baš kao što se modni trendovi vraćaju na it liste, tako ćemo vjerojatno i svjedočiti povratku shoppingu kakav je nekoć bio. Obilaženje butika u konačnici ipak je jedna od najljepših stvari u kojima modne entuzijastice mogu uživati. Imati u ormaru komad s pričom i prisjećati se u kojem smo ga trenutku života kupili i gdje, ono je što se izgubilo kroz posljednje desetljeće. Jasno je, stoga, da je luksuznim komadima potrebno vratiti značenje i smisao.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Instagram

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0