
MagMe Classics: Utrka 24 sata Le Mansa
Utrka 24 sata Le Mansa je najstarija i najprestižnija utrka izdržljivosti na svijetu. Održava se neprekidno od 1923. godine, a tijekom stoljeća je postala simbol tehničke izvrsnosti, izdržljivosti i strasti prema brzini. 24 sata Le Mansa je jedna od tri najcjenjenije utrke svjetskog motosporta, uz Monaco Grand Prix u Formuli 1 i američki Indy 500 te tri utrke zajedno čine legendarni “Triple Crown of Motorsport”.
Ova poznata utrka se održava svake godine u lipnju na stazi Circuit de la Sarthe u blizini grada Le Mans u Francuskoj. Kako i sam naziv govori, utrka traje 24 sata bez prekida i samim time predstavlja ultimativni test izdržljivosti kako za automobile, tako i za vozače i timove. Na stazi dugoj 13,6 kilometara, pobjednik se određuje po broju prijeđenih krugova u 24 sata.
Povijest utrke 24 sata Le Mansa
U dvadesetim godinama prošlog stoljeća, prvotni cilj Le Mansa bio je potaknuti razvoj učinkovitijih i izdržljivijih vozila. U doba kada su automobili bili nepouzdani i razvoj auto moto industrije kakvu danas poznajemo je u bio tek u povojima, ideja da se vozi 24 sata bez prestanka bila je revolucionarna. Utrka je tradicionalno započinjala takozvanim “Le Mans startom”, s automobilima poredanim duž zida bokseva, a za start su vozači trčali preko piste i uskakali u bolide, nakon čega su u najbržem mogućem roku palili motore svojih vozila i započinjali utrku.
Smatrajući da je takva vrsta startanja nesigurna, Jacky Ickx se kao debitant 1969. usprotivio toj praksi hodajući preko staze, polako sjedajući i vežući pojas, dok su ostali natjecatelji trčali. Bez obzira na sporiji start, Ickx je pobijedio u toj utrci.
Tradicionalni start promijenjen je godinu kasnije, 1970. Vozila su i dalje bila poredana duž zida bokseva, ali vozači su već bili u njima povezani, te bi na znak starta pokrenuli motore i započeli utrku. Ipak, ta metoda promijenjena je već 1971. uvođenjem letećeg starta, te od tada nije bilo izmjena.
Le Mans je kroz povijest bio poligon za razvoj i testiranje novih tehnologija, uključujući aerodinamiku, hibridne pogone i efikasnije sustave goriva. Mnoge inovacije koje su se pojavile u Le Mansu kasnije su pronašle put i do serijskih automobila te ih danas koristimo u svojim osobnim automobilima. Zanimljivo je promatrati kako je zahvaljujući ovoj utrci napravljen veliki skok u razvoju automobilske industrije, a to najbolje možemo vidjeti na primjeru Porschea.

Porsche 963 RSP, adaptacija trkaćeg auta
Porsche je jedini proizvođač automobila čije je ime gotovo postalo sinonim za Le Mans. Kultni proizvođač automobila iz Stuttgarta ima najbogatiju povijest i najveći broj ukupnih pobjeda u povijesti ove legendarne utrke, čak 19 pobjeda. Neke od svojih najpopularnijih modela automobila razvili su zahvaljujući modelima koje su razvijali za Le Mans. Kod Porschea je posebno zanimljivo promatrati kako je zahvaljujući ovoj utrci napravljen veliki skok u razvoju serijskih automobila.

Porsche 1951.
Od 1951. godine, od kada sudjeluje u Le Mans 24 utrci, Porsche je imao barem jedan automobil u svakoj utrci Le Mansa, što nijedan drugi proizvođač nije uspio. Neki od najpoznatijih trkaćih vozača kao što su Jacky Ickx, Hans-Joachim Stuck i Tom Kristensen, vozili su za Porsche.
Kako utrka funkcionira
Ove godine 13 konstruktorskih timova sudjeluje godine na Le Mansu, svaki tim ima većinom po dva automobila, a svaki automobil ima 3 vozača koji se izmjenjuju u periodu od 24 sata. Ukupno u utrci sudjeluje otprilike 62 automobila, oko 180 vozača i tisuće inženjera.
Utrka započinje u subotu u 16 sati i traje punih 24 sata, bez prekida. Tijekom tog vremena, automobili prijeđu i više od 5 tisuća kilometara, što je ekvivalent duljini puta iz Zagreba sve do sjevera Norveške.
Svaki od tri vozača se izmjenjuju u vožnji, obično svaka 2 do 4 sata, ovisno o strategiji i fizičkom stanju. Vozači se moraju nositi s umorom, promjenjivim vremenskim uvjetima, noćnim vožnjama pri brzinama od više od 300 kilometara na sat, kao i s ostalim sudionicima i nepredvidivim situacijama.
@g3zro 24 Hour Of Le Mans Edit #24hour #lemans #edit #car #hypercar #race #racing #fyp #foryoupage #fy
Utrka se nekad vozi i po kiši, magli, pa čak i po noći bez reflektora, gdje se oslanjanje na iskustvo i instinkt vozača doslovno spašava živote. Staza se kroz povijest mijenjala, najviše iz sigurnosnih razloga, te je sad dugačka 13,6 kilometara. Najpoznatiji dio staze je Mulsanne Straight, najduži pravac na kojem su automobili u prošlosti znali postizati i preko 400 km/h, sve dok 90-ih godina nisu uvedene šikane radi sigurnosti.
Kategorije automobila
U Le Mansu se danas istovremeno natječu vozila u 3 različite klase – Hypercar, LMP2 i LMGT3. Hypercar su naravno najnaprednija vozila s kombinacijom hibridnih i konvencionalnih pogona, a ovakva vozila imaju timovi kao što su Toyota, Ferrari, Porsche i Cadillac.
View this post on Instagram
Profesionalni prototipovi namijenjeni privatnim timovima su LMP2, dok su GT vozila ili LMGT3, temeljena na cestovnim sportskim automobilima, kao što su Porsche 911, Aston Martin Vantage, Ferrari 296 GT3 i drugi. Zbog različitih klasa na istoj stazi, utrka zahtjeva visoku razinu situacijske svijesti, jer brži automobili moraju konstantno pretjecati sporije, a sudari su česti.
Vozači na Le Mansu
Ova legendarna utrka iznjedrila je mnoge vozačke legende koje su se upisale u povijest. Najuspješniji vozač u povijesti Le Mansa je Tom Kristensen, poznat kao “Gospodin Le Mans”. Ovaj Danac je ostvario nevjerojatnih devet pobjeda između 1997. i 2013., većinom vozeći za Audi, te postao poznat po svojoj konzistentnosti i vožnji bez grešaka tijekom noćnih i kišnih uvjeta.
View this post on Instagram
Jacky Ickx, legendarni belgijski vozač, pobijedio je šest puta i ostao upamćen ne samo po vozačkom talentu već i po hrabrom potezu iz 1969. kada je namjerno hodao do svog automobila u znak prosvjeda protiv nesigurnog starta utrke, koju je na kraju i osvojio.

Jacky Ickx
Derek Bell je Britanac s pet pobjeda, koji je bio poznat po iznimnoj sposobnosti očuvanja automobila i ravnomjernoj vožnji, što ga je činilo savršenim partnerom u Porscheovim dominantnim godinama tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća. Sva trojica su ostavila dubok trag u povijesti utrke ne samo kroz brojke, već i kroz karakter, stil vožnje i ulogu u razvoju izdržljivosti kao elitne kategorije motosporta.
View this post on Instagram
Mnogi vozači iz Formule 1 okušali su se u Le Mansu, neki uspješno, neki malo manje, a svakako je potrebno istaknuti Grahama Hilla, jedinog vozača u povijesti koji je osvojio “Triple Crown” (F1 Monaco, Indy 500 i Le Mans), kao i Fernanda Alonsa, dvostrukog svjetskog prvaka Formule 1, koji i dalje vozi u Formuli 1, a dvostruki je pobjednik Le Mansa dvije godine zaredom, 2018. i 2019. godine.
Trenuci iz Le Mansa o kojima se priča
Kroz povijest, utrka je bila pozornica brojnih trenutaka o kojima se priča, i pozitivnih i negativnih, koji su ostali zapamćeni.
Jedna od godina koja je ostavila gorak trag na utrci je 1955., obilježena najtragičnijom nesrećom u povijesti autosporta, kad je automobil Pierrea Levegha izletio u publiku, pri čemu je poginulo više od 80 gledatelja. Takvo nešto se na sreću više nije ponovilo, a 11 godina kasnije, 1966. gledatelji su imali prilike pratiti legendarnu borbu između Forda i Ferrarija, prema kojoj su snimljeni filmovi “Le Mans ’66” i “Ford v Ferrari”. Ford je tada s modelom GT40 prekinuo Ferrarijevu dominaciju i osvojio prva tri mjesta.
2018. godine, nakon povlačenja sa Svjetskog prvenstva utrka izdržljivosti, Porsche je razvio drugu verziju svog pobjedničkog 919 Hybrida, koja nije imala nikakva ograničenja iz pravilnika. Model 919 Evo postavio je rekord Nürburgringa i pokazao da Le Mans prototip može biti brži od Formula 1 bolida, čime je potvrdio tehnološku superiornost endurance trkaćih strojeva.

Porsche 919 Hybrid Evo
Prije dvije godine, 2023., Ferrari se vratio na Le Mans u najjačoj klasi nakon više od 50 godina i pobijedio u stotoj obljetnici utrke, što je bio povijesni trijumf. 24 sata Le Mansa je zaista doživljaj koji svaki zaljubljenik u brzinu i utrkivanje treba zaokružiti na kalendaru, a ponosni smo što će ove godine i MagMe redakcija imati priliku prisustvovati ovoj legendarnoj utrci.
Uskoro iz prve ruke donosimo dojmove s piste!
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Instagram, @24heuresdumans, Pinterest, Porsche Newsroom