Svijet bruji o anonimnom umjetniku iza slike koja se nakon što je prodana, samo-uništila do pola. Riječ je o slici Balloon Girl, prodanoj na aukciji u Londonu za 1,4 milijuna funti ove godine u listopadu, a umjetnik iza nje je Banksy – politički aktivist i umjetnik, kritičar društva, poznat javnosti već godinama. Doduše, poznat je samo njegov pseudonim, dok pravi identitet nikada nije htio otkriti.

Priča o samo-uništavajućoj slici ide ovako. Nedugo nakon što je slika prodana, dok je još trajala aukcija, oglasio se alarm unutar okvira slike te se slika počela spuštati prema dnu okvira gdje je bio uništavač papira koji ju je do pola izrezao. Banksy je na svojem instagram profilu objavio taj video s komentarom „Going, going, gone…“. Ovaj događaj dobio je svjetsku pažnju, a nazvan je i moguće najvećom spačkom u svijetu umjetnosti.

Događanje je komentirao i sam Banksy, citirajući Picassa: „Poriv za uništenjem je također kreativni poriv“, uz video instaliranja uništavača papira, uz objašnjenje da je to dao napraviti prije nekoliko godina za slučaj da slika završi na nekoj aukciji. Umjetnik je također objavio i da je naum bio izrezati cijelu sliku, ne samo do pola, ali eto to mu ipak na sreću nije pošlo za rukom.

Ono što je posebno zanimljivo jest da je žena koja ju je prvotno kupila, svejedno odlučila isplatiti cijeli iznos, a kasnije je procijenjeno da je Banksy slici ovim uništavanjem dodao još 50% veću vrijednost. Tako je ovo postalo novonastalo djelo, nazvano Love is in the Bin.

Ovaj umjetnik kroz svoje ulične radove i grafite, ostavlja svoje političke i satirične poruke, često kritike društva u kojemu živimo. Riječ je o londonskom umjetniku (nagađa se s bristolske underground scene) s čijim je radom svijet već dobro upoznat.

Umjetnik, redatelj, aktivist pa i vandal – tako ga zove javnost, no može se reći da je on puno više od toga. Umjetnik je sa desecima izložbi iza sebe, redatelj dokumentarnog filma Exit Through the Gift Shop iz 2010. godine, s nominacijom za Oscara za najbolji dokumentarni film. 2014. godine proglašen je osobom godine na dodjeli nagrada Webby.

Ono što se zna o njemu jest da je počeo stvarati već s 14 godina, nedugo nakon bio je izbačen iz škole, a proveo je i neko vrijeme u zatvoru zbog nekog sitnog zločina.

Kroz godine, nekoliko je ljudi smatrano Banksyjem, no nikada nije potvrđeno tko je on zapravo. Najviše teorija otpada na Robina Gunninghama, također londonskog uličnog umjetnika. Neke špekulacije otpadaju i na Roberta Del Naju, frontmena grupe Massive Attack, za kojeg je Banksy izjavio da mu je bio inspiracija, no Del Naja je to opovrgnuo.

Banksy svoje radove stvara na javnim mjestima gdje će ih vidjeti velik broj ljudi, a s ciljem da izazovu kritičko mišljenje, ukažu na aktualne svjetske probleme, a često i probleme pred kojima se zatvaraju oči. Teme koje najviše kroz grafite i instalacije dotiče su kapitalizam, rat te globalna politika općenito.

Ustrajnost u anonimnosti svakako dodatno mistificira umjetnost koju stvara te joj na taj način daje još jednu dodanu vrijednost.

Najpoznatija djela

Better out than in

Ovo djelo referira se na poznati citat impresionista Paula Cezannea koji kaže da sva djela izrađena u studiju nikad neće biti dovoljno dobra kao ona izrađena vani. Upravo to misli i Banksy i kritizira činjenicu da se grafiterima brani da izraze svoju umjetnost na vanjskim površinama, njihovom pravom studiju.

Izraelski sigurnosni zid

2005. godine je oslikao 9 murala koji su prvi njegov rad koji je pivukao pažnju većeg broja medija. Nacrtao ih je na izraelskom sigurnosnom zidu, kojim se razgraničuje teritorij Izraela od Zapadne obale. Kroz satirični prikaz murali tematiziraju život s druge strane i koncept barijera. Radi ovih je murala navodno bio izložen velikim prijetnjama izraelskih sigurnosnih snaga.

Slon u prostoriji

Kada se 2006. odlučio predstaviti američkoj javnosti, mnoge je najviše zadivila instalacija šarenog slona, nazvana Slon u prostoriji. Otvorenje ove izložbe posjetio je i velik broj poznatih osoba i svi su se divili Banksyjevom radu. No malo tko je odmah uočio da se zaista radi o živom slonu premazanom dječjim bojama za lice. Ovaj rad tako je kritika društva koje vrlo lako ignorira stvari, a događaju im se pred nosom.

Tada je ulična umjetnost zapela i u oku elite, cijene ovakvih radova odjednom su počele skakati, a aukcijske kuće počele su prodavati i radove ulične umjetnosti. Banksyjevi radovi više nisu nazivani vandalističkima, već je on postao prihvaćeni svjetski umjetnik.

Keep it spotless

Ovo djelo je u ovom trenutku najskuplje Banksyjevo djelo, procijenjeno i prodano za više od 1,7 milijuna dolara. Izvorno se radi o djelu londonskog umjetnika Damiena Hearsta koje je Banksy izbrisao i promijenio. Bannksy je nacrtao spremačicu koja pod sliku gura Hearstov rad.

Happy shopper

Ovu skulpturu Banksy je u osnovi izradio kao vrlo klasičnu žensku skulpturu koju je onda pretvorio u mračan idol konzumerizma s podvijenom glavom od tereta cijena, prevelikih sunčanih naočala te hrpetine vrećica. Prodana je za više od pola milijuna dolara.

Dismaland

Banksy je osmislio svoju, postapokaliptičku verziju Disneylanda, u kojemu su prikazane zastrašujuće verzije Disney likova. Nakon što je završena izložba, instalacije iz Dismalanda prebačene su u gradić Calais u Francuskoj, koji je sada dom za oko 3.500 izbjeglica, te će tamo biti iskorištene za izgradnju skloništa u izbjegličkom kampu.

Kissing Coppers

Ovaj rad osvanuo je u engleskom Brightonu 2014. godine, a pokazuje dva policajca kako se ljube. Prije svega ovaj grafit iskaz je ljubavi, a onda ima još nekoliko značenja koja nisu potvrđena. S jedne strane, pokazuje prihvaćanje ljubavi prema istom spolu, s druge strane pokazuje i ljudsku stranu policije – oštrih i tvrdih glasova vlasti koji se inače protive ovakvom „vandalizmu“. Nakon što je grafit naslikan, mnogi su se policajci došli slikati ispred njega, što dovoljno govori o prihvaćanju poruke grafita.

Rage, the Flower Thrower

Grafit se pojavio u Jeruzalemu i spada među njegova bitnija djela. Na slici je prikazan buntovnik, onaj koji radi probleme, te je u stavu bacanja Molotovljevog koktela i izazivanja nereda. Jedina je razlika što on zapravo ne drži Molotovljev koktel već buket cvijeća, ujedno i jedini obojani dio grafita. Grafit je nastao u Jeruzalemu, na cesti prema Betlehemu. Poručuje da se trebamo orijentirati na mir, umjesto na rat, a poručuje to upravo na mjestu stalnih i intenzivnih sukoba.

Mona Lisa Bazooka

Da Vincijeva Mona Lisa spokojna je, otmjena i pasivna žena – koja je postala simbol njegova doba. Banksy joj je dao novo ruho – i pokazao kako bi izgledala da živi u današnjim okolnostima. Sklona sukobima, aktivna, moćna, ali i dalje sa svojim poznatim smiješkom. Upravo taj smiješak pokazuje koliko su ljudi današnjice navikli na oružje, ratovanja i nasilje.

Hammer Boy

Ovaj rad nastao je 2013. godine u New Yorku, a služi kao podsjetnik svima da umjetnost može biti sve, te da za nju ne treba puno – sve što vidimo može poslužiti za dobro umjetničko djelo. Vlasnik zgrade na kojem je naslikana silueta dječaka dao ju je prekriti pleksiglasom kako bi se ovaj rad zaštitio i ostao tamo što dulje.

 

Što god mislili o njegovim djelima, činjenica je da se radi o umjetniku koji je uspio popularizirati uličnu umjetnost, dovesti je u svjetske muzeje i nagnati cijeli svijet te medije da razgovaraju o tome. Cilj mu je borba protiv današnjeg društva iskrivljenih vrijednosti. No opet, mnogi ga kritiziraju jer se s jedne strane bori protiv konzumerizma, a s druge strane vrlo dobro zarađuje od svojih djela. Ali, koju god da stranu zauzmete, nije bitno, jer je činjenica da svijet sada s nestrpljenjem iščekuje sljedeće Banksyjevo djelo i poruku koju će ovog puta poslati.