MagMe Classics: Porsche 911
Porsche 911 sinonim je za luksuzne sportske automobile, a ove godine taj klasik će proslaviti 60. rođendan. Predstavljen je, naime, u jesen 1963. godine, a “starost” mu nije oduzela šarm, kvalitetu niti privlačnost. Porsche 911 možda je jedan od najprepoznatljivijih automobila na svijetu, a u tijeku šest desetljeća postojanja i slave, doživio je i brojne promjene, no i dalje ostao broj 1 kad je u pitanju luksuz u automobilskoj industriji.
Legenda je rođena na sajmu International Motor Show Germany (IAA) u Frankfurtu 12. rujna 1963. godine, a 911 popularno zvan i nine eleven, Neunelfer ili skraćeno Elfer, predstavljen je kao nasljednik modela 356 koji je prethodnih 15 godina dominirao tržištem sportskih automobila i kuću Porsche stavio “na mapu”.
Rani razvoj modela tada poznatog kao 901 kreiran je na temeljima slavne, ali trome Volkswagen Bube iz 1938. godine, remek djela Jozefa Ganza i Ferdinanda “Ferry” Porschea. Kao što je njegov otac ranije učinio za njega, Ferry je povjerio dizajn Porschea 901 svom najstarijem sinu, Ferdinandu Alexanderu “Butziju” Porscheu.
Porsche 911 imao je kapljičasti oblik karoserije, neovisan ovjes i 6-cilindarski, zračno hlađeni bokserski motor ugrađen uzdužno straga, iza osi stražnjih kotača. Početni model napravljen je sa 130 konjskih snaga i 2.0 litarskim motorom. S 5-stupanjskim mjenjačem je do stotke ubrazavao za 9,1 sekundu, a mogao je voziti i brže od 200 kilometara na sat.
Odluka o Ferdinandu Alexanderu kao glavnom dizajneru, stvorila je preokret unutar Porscheove organizacije. Pretpostavljalo se da će Erwin Komenda, koji je razvio dizajn tijela za Porsche 356 i do tog trenutka vodio odjel za dizajn tijela, biti odgovoran i za dizajn modela 901. No, iako nije dobio čast voditi dizajnerski tim, ipak je kasnije bio uključen u finalni dizajn. Kako se dizajn oblikovao, Ferry Porsche je odnio crteže svog sina susjednom proizvođaču šasije Reuter kako bi izradio prve prototipove dizajna automobila Porsche 901.
Legendarni model najprije je nosio radni naziv Porsche 901, no francuska kompanija Peugeot usprotivila se korištenju tog naziva s obzirom na to da su i oni označavali svoje modele s tri broja i nulom u sredini. Tako je nulu zamijenila jedinica, umjesto da Porsche u Francuskoj 911 prodaje pod drugim nazivom od onog na drugim tržištima.
Svi 901 modeli koji su već bili napravljeni, čak 82 modela, zadržani su za potrebe testiranja i izložbi te nikada nisu prodani privatnim kupcima.
Prvi 911 modeli izašli su iz tvornice u rujnu 1964. godine te su proizvodili do 1989. godine, a samo je 111.995 primjeraka “originala” izrađeno prije nego što je Porsche prestao s proizvodnjom ovog modela.
Kako je model 901 cjenovno bio puno skuplji od prethodnika 356, 1963. godine, čak i prije predstavljanja modela 911, Porsche je radio na modelu 912 koji je trebao biti prijelazni model između Porschea 356 i 911. On se proizvodio sve do 1965. godine, a te iste godine prestavljen je Porsche 912 coupe koji je odlično prihvaćen zbog dizajna, pouzdanosti i cijene, s obzirom da je naredne četiri godine bio najjeftiniji, entry-level model u Porscheu.
Porsche 911 je na početku bio teže prihvaćen zbog svoje visoke cijene naspram prethodnog modela 356. Cijena je 1964. godine iznosila 6,490 američkih dolara što bi prema sadašnjoj vrijednosti novca iznosilo oko 50 tisuća dolara. No, zahvaljujući dizajnu i performansama pronašao je svoju ciljnu skupinu. Iako se u svojim skromnim počecima Porsche usredotočio na razvoj automobila za europsko tržište, veliki fokus stavljen je na marketing 911 u Sjedinjenim Američkim Državama, u kojima su prvi modeli plasirani u veljači 1965. godine.
Iduće godine predstavljen je Porsche 911S, s naprednijim motorom i 160 konjskih snaga te su po prvi puta kupcu ponuđene Fuchs aluminijske felge s pet krakova. U kolovozu 1967., dodatno je unaprijeđen u 911A seriju koja je imala brojna unaprijeđenja na sustavu kočenja i kotačima.
Značajnije preinake pokazane su na seriji 911 Targa koji je do danas poznat kao jedan od najljepših modela s poluotkrivenim krovom, odnosno mogućnošču skidanja središnjeg dijela krova. Naziv “Targa”, na talijanskom jeziku znači tanjur ili ploča, a potekao je iz naziva utrke na cesti Targa Florio na Siciliji, u kojoj je Porsche postigao sedam pobjeda od 1956. godine.
Početkom sedamdesetih predstavljen je i novi 2.2 litarski motor sa 190 konjskih snaga čime je 911 postao još brži i okretniji, a već 1972. predstavljeni su modeli T i E s 2.4 litarskim motorom.
Godinu kasnije lansiran je novi 911 G serije s velikim, temeljnim promjenama. Mnoge su promjene uvedene zbog strožih sigurnosnih specifikacija na američkom tržištu koje je postalo bitan dio izvozne strategije. Fokus je stavljen na turbo motore i pocinčanu karoseriju, a stvorena je i kabrioletska izvedba inačice 911. U drugoj generaciji predstavljen je 911 Speedster, uz Targa model, te je čak 198.496 Porschea 911 G serije proizvedeno do 1989. godine.
Iste, 1973. godine, predstavljen je i 911 Carrera RS koji su i danas veoma cijenjeni i traženi od strane kolektora. RS je oznaka za Rennsport, što na njemačkim znači utrkivanje, a naziv Carrera ponovno je uveden iz modela 356 Carrera koji je i sam dobio ime po Porscheovim pobjedama na utrkama Carrera Panamericana u Meksiku 50-ih godina prošlog stoljeća.
Model RS je kreiran kako bi Porsche mogao sudjelovati na utrkama koje su kao jedan od zahtjeva imale određen broj serijski proizvedenih primjeraka. Već iduće godine predstavljen je 3.0 motor sa 230 konjskih snaga, kao i RSR Turbo model koji je završio drugi na utrci Le Mans 1974. godine.
Tijekom sedamdesetih, plan je bio zamijeniti 911 s novim 928, iako je zbog ogorčenosti zaposlenika i negativnih reakcija u javnosti, izvršni direktor Porschea odlučio zadržati 911 i nastaviti ga poboljšavati.
Od 1974. do 1989. godine proizvodnja se fokusirala na Porsche Turbo (Type 930) i to je definirajuća era za model 911. Oblik karoserije je osebujan, zahvaljujući širokim lukovima kotača za smještaj širokih guma i velikom stražnjem spojleru često poznatom kao “rep kita” na prvim automobilima i “pladanj za čaj” na kasnijim.
Počevši s motorom od 3,0 L s 260 konjskih snaga, porastao je na 3,3 L i 300 konjskih snaga 1978. Prvi automobili poznati su po uzbudljivom ubrzanju u kombinaciji s izazovnim karakteristikama upravljanja. Zbog strožih propisa o emisijama, Type 930 je bio zabranjen na tržištima SAD-a i Japana od 1981. do 1985. godine, a ponovno je uveden u SAD-u 1986. godine.
Porsche 911 su se mogli prodavati za ogromne iznose u odnosu na standardne modele, no nevoljkost kompanije da ulaže u istraživanje i razvoj cijele linije 911 u to se vrijeme pokazala gotovo kobnom odlukom ne samo za 911, već i za brend.
U posljednjoj godini proizvodnje, 930 je opremljen mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa, a već iduće godine je zamijenjen s verzijom 964 s istim motorom od 3,3 L. Pravi, ili klasični 911 se time prestao proizvoditi, no uslijedile su brojne inačice s ogromnim poboljšanjima a i danas se često nazivaju novim 911-icama iako je preko 90 posto karakteristika automobila potpuno drukčije.
Zanimljivo je da su tijekom svih godina, najpopularniji modeli Porschea 911 prodani u crvenoj i bijeloj boji, iako je bilo moguće prilikom narudžbe odabrati bilo koju boju vozila.
Porsche je na salonu automobila u Frankfurtu u rujnu 1993. godine, točno 30 godina nakon premijere Porschea 911, predstavio najnoviju verziju elfera interne oznake 993. U tom modelu je po posljednji puta ugrađen zrakom hlađeni boxer motor koji je 1997. izbačen iz proizvodnje na modelu 996. Kasniji modeli, odnosno oni koji pripadaju u tzv. “Porscheovu novu eru” podrazumijevaju vodom-hlađene motore i raznorazne varijacije na temu prednjih svjetala, no sam automobil je kroz generacije vukao istu bazu.
Iako je predstavljeno 16 različitih verzija modela 911, svi su proivedeni u tvornici lociranoj u Stuttgartu u Njemačkoj koja prosječno dnevno proizvede oko 110 automobila.
O značenju, karizmi i kvaliteti modela Porsche 911 kvaliteti govori i poznata uzrečica koja glasi da se Porsche 911 sanja u dvadesetima, kupuje u četrdesetima i vozi do smrti. Upravo zato, pri izradi novih verzija, nitko iz brenda nije ni pomislio izmijeniti osnovnu formu i koncept ovog legendarnog automobila kojem se tepa i da je “Rolex na kotačima”.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Porsche, Tumblr, Instagram