Tara Grbčić 11.07.2021.

MagMe Classics: Bugatti

Automobilska kuća Bugatti je sinonim za kvalitetu i luksuz u svijetu automobila, a najpoznatiji je po izvanrednim performansama, kvaliteti, dizajnu i pobjedama na utrkama.

Osnivač kompanije, Ettore Bugatti, rođen je 1881. godine u Milanu u Italiji kao sin nagrađivanog umjetnika i dizajnera namještaja. Gotovo cijela obitelj je bila orijentirana na umjetnost, a Ettore je svoju kreativnost usmjerio na izradu automobila.

Povijest Bugattija počinje u prvim godinama dvadesetog stoljeća. Mladi Bugatti 1901. predstavio je prvi automobil koji je imao motor s unutarnjim izgaranjem. Izradio ga je u suradnji s braćom Gulinelli. Prvim Bugattijem je osvojio nagrade u kategorijama dizajna i izgradnje na Međunarodnoj izložbi.

Iako je u početku izrađivao automobile uz braću Gulinelli, 1909. godine je uz potporu banke kupio veliko imanje u Molsheimu u Francuskoj. Prvi projekt kojem se posvetio u novoizgrađenoj tvornici bio je mali i lagani automobil koji je trebao biti pravi trkaći stroj i natjecati se na utrci u Le Mansu.

Za vrijeme prvog svjetskog rata, Bugatti je fokus preusmjerio na zrakoplovne motore koji su u to vrijeme bili najtraženiji. Čim je rat završio, krenuo je s izgradnjom revolucionarnog automobila kojeg će predstaviti 1922. godine.

Model Type 29/30 nazvan “cigarom” zbog svog oblika, sadržavao je hidraulične kočnice i prvi Bugatti osmocilindrični motor. Slijedili su Type 32 nazvan “spremnik” i Type 35 s kojim je Bugatti sudjelovao na Grand Prixu Francuske 1924. godine. Type 35 je osvojio čak dvije tisuće utrka te je zabilježen kao najuspješniji trkaći automobil svih vremena i njime je Bugatti stekao pravu slavu.

Ettore Bugatti ostvario je svoj san o stvaranju najboljeg automobila 1926. kada je predstavio Type 41 Royale. Iako je to bio njegov veliki projekt, prodan je samo u tri primjerka i pokazao se kao velika financijska prijetnja s obzirom na globalnu financijsku krizu koja je uslijedila.

Bugatti Type 41 Royale

Uslijed ekonomske krize, 1931. godine Bugatti je dobio financijsko pojačanje u obliku ugovora s francuskom vladom za izgradnji brzog vlaka. Tako je nastao Autorail, vlak s motorom automobila Type 41 Royale koji je držao rekord kao najbrže šinsko vozilo s motorom s unutrašnjim izgaranjem.

Posljednji veliki trenutak Bugattija u automobilskom sportu dogodio se 1939. kada je Type 57 pobijedio na čuvenoj utrci u Le Mansu. Vozači su bili Pierre Wimille i Pierre Veyron po kojem je nazvan jedan od najpopularnijih Bugattijevih modela 60 godina kasnije.

Bugatti Type 57

Smrt sina za vrijeme testne vožnje i drugi svjetski rat koji je uslijedio kroz samo nekoliko dana, stavili su Bugattijevu strast po strani. Iako je bilo pokušaja oživljavanja proizvodnje nakon rata, nije bilo značajnijih rezultata.

Ettore Bugatti umro je 1947. godine od upale pluća u Parizu, a kompanija je neko vrijeme postojala u neuspješnim suradnjama.

1963. godine, zrakoplovna kompanija Hispano Suiza kupuje Bugatti, zatim prava na ime Bugatti 1987. godine preuzima poduzetnik Romano Artioli. On je izgradio novu tvornicu u Campogallianu u Italiji i 1991. predstavio fantastičan novi model EB 110 u čast 110 obljetnice rođenja Ettorea Bugattija.

Bugatti EB 110 Super Sport

1998. godine njemački proizvođač automobila Volkswagen kupuje Bugatti koji je bio u postupku stečaja i započinje s revolucijom brenda.Pod Volkswagenom, Bugatti je postao najuspješnija automobilska kuća u Francuskoj.

Tvornica u Molsheimu, pod imenom Atelier, u potpunosti je obnovljena 2001. godine. Naziv nije simboličan, ova tvornica zaista jest atelije u kojem se stvara umjetnost. Proizvodnja automobila je većinom ručna, odnosno strojevi pomažu samo pri sklapanju ili za precizna mjerenja raznih vrijednosti. Svaki model je izrađen od najkvalitetnijih materijala s mogućnošću izrade jedinstvenih custom made rješenja. Ettore Bugatti je postavio temelje kvalitete koji su se zadržali kroz cijelo stoljeće, a prisutni su i danas. Upravo zato je ova tvornica ostala sjedište proizvodnje, a ostaje i nakon najnovije akvizicije Rimac Automobila.

Od kada je Volkswagen preuzeo Bugatti, predstavljeni su neki od najskupljih i najbržih automobila na svijetu. Početkom novog tisućljeća, na sajmu automobila u Frankfurtu predstavljen je Bugatti Veyron sa 16-cilindričnim motorom i 1000 konjskih snaga. 2005. godine započinje proizvodnja Veyrona 16. travnja, najskupljeg suvremenog serijskog automobila s prosječnom cijenom iznad 1,3 milijuna američkih dolara.

Veyron se i dalje proizvodi i prodaje, do danas je prodano preko 500 primjeraka. Zanimljivo je da je ovaj automobil toliko snažan i kvalitetan da bi svojim motorom mogao tijekom zime grijati desetak domova. Svaki primjerak je sastavljen u tri dijela, a sve dijelove drži samo 14 vijaka. Za ubrzanje do 100 kn/h potrebno mi je 2,8 sekundi, a za kočenje i manje.

 

Bugatti Veyron

Bugatti Chiron, luksuzni sportski dvosjed, predstavljen je 2016. godine. Chiron je savršena kombinacija sofisticiranog dizajna, inovativne tehnologije i tradicionalne izrade. Model koji je predstavljen prošle godine košta oko 2,5 milijuna eura, ima 1500 konjskih snaga i najbrži je automobil na svijetu. Postiže brzinu do 100 km na sat za samo 2,4 sekunde, a ostvario je rekord u brzini prešavši 490 km na sat.

 

Bugatti nije dostupan svima, i to jasno daju do znanja. Nekima je Bugatti zabranjen i to čini ovaj brend još dosljednijim.

Tom Cruise je na premijeri filma Nemoguća misija 2006. godine stigao Veyronom. Kada je izašao iz automobila i došao do suvozačkih vrata kako bi ih otvorio, tridesetak sekundi se mučio s otvaranjem vratiju Katie Holmes. Iz Bugattija su to protumačili kao rušenje ugleda pa Tom Cruise više nije poželjan kupac.

 

Bugatti ne smije imati ni poznati F1 vozač Jenson Button. Nakon završetka ugovora s Bugattijem prem kojem je trebao reklamirati automobil na društvenim mrežama, odlučio ga je prodati sa samo dvije i pol tisuće prijeđenih kilometara za nisku cijenu od 900 tisuća funti. Bugatti je nakon toga vozaču zauvijek zabranio kupnju njihovih automobila.

Bugatti je brend koji je iznimno popularan i tražen u kolekcionarskim krugovima, a vrijednost nekih modela automobila raste u nebesa. Model La Voiture Noire je najskuplji s vrijednosti od 12 milijuna eura. Vrijednost mu je porasla kada ga je kupio Cristiano Ronaldo za visokih 19 milijuna eura prije dvije godine.

Bugatti La Voiture Noire

Novo poglavlje u Bugattijevoj bogatoj povijesti piše se upravo sada kada kompaniju pod nazivom Bugatti Rimac preuzima Mate Rimac, hrvatski proizvođač električnih hiperautomobila. U zajedničkoj kompaniji Bugatti i Rimac nastavit će razvijati svoje brendove, pri čemu će Bugattijeva proizvodnja ostati u Francuskoj, a sva njegova istraživanja preselit će se u novo sjedište Rimca u Hrvatskoj. Zanimljivo je da bi titulu najbržeg automobila od Chirona sada mogla preuzeti Rimčeva Nevera, a najavljeno je da će Bugatti dugoročno gledano proizvoditi električne hiperautomobile. Povijest duža od sto godina sada se nastavlja s potpuno novim tehnologijama, ali jednakom posvećenosti kvaliteti i dizajnu da traje i idućih sto godina.

Fotografije: Bugatti