
MagMe Classics: Balenciaga
Modna industrija ove godine doživljava brojne promjene. Dizajneri su u igri glazbenih stolica i mijenjaju svoje pozicije kreativnih direktora iz jedne modne kuće u drugu. Posljednjih se dana ne govori niti o jednoj modnoj kući kao Balenciagi, a sve zato što se nakon godina avangardnog pristupa dizajnu, ovaj španjolski brend vraća klasičnim vrijednostima uz dizajnera Pierpaola Picciolija koji je imenovan novim kreativnim direktorom.

Cristóbal Balenciaga
Cristóbal Balenciaga, španjolski couturier je 1917. godine osnovao sebi istoimeni modni brend koji je od samih početaka predstavljao simbol inovacije i iznimne elegancije. Od skromnih početaka u San Sebastiánu pa sve do globalnog luksuznog brenda, Balenciaga je kroz desetljeća oblikovala modnu industriju, neprestano pomičući granice dizajna i estetike.
No, tko je u stvari, ovaj svestrani kreativac koji je oblikovao industriju ranijeg 20. stoljeća?
Cristóbal Balenciaga rođen je 1895. godine u Getariji, malom ribarskom mjestu u španjolskoj Baskiji. Već s 12 godina počeo je učiti krojački zanat, a do 20. je godine otvorio vlastitu modnu kuću u San Sebastiánu. Njegov talent brzo je ubrzo prepoznala i španjolska aristokracija, uključujući i kraljevsku obitelj. Ipak, zbog Španjolskog građanskog rata, 1937. godine preselio se u Pariz, gdje je otvorio atelje na Avenue George V.
Bio je to sudbonosni trenutak – njegove prve kolekcije, inspirirane španjolskom renesansom, odmah su osvojile parišku modnu scenu.
Izniman značaj ovog dizajnera očitavao se u njegovu revolucionarnom dizajnu i utjecaju. Balenciaga je bio poznat po arhitektonskom pristupu dizajnu i uživao je u stvaranju skulpturalnih silueta koje su redefinirale žensku modu. Njegovi se pojedini komadi smatraju vrhuncem inovacija, sve redom stvorenih sredinom prošlog stoljeća; linija “Tonneau” iz 1947. godine bila je značajna zbog kaputa, haljina “Sack” kreirana 1957. godine odbacila je tradicionalni struk, dok je “Baby-doll” haljina iz 1958. godine bila karakterističan odjevni komad zbog naglašenog volumena, što je često krasilo dizajnerov rad. Balenciaga je stvarao siluete kao nitko drugi, bio je hrabar i nije se bojao zadirati u dizajn koji je istovremeno bio elegantan, koliko i ekscentričan. Christian Dior opisao ga je kao “majstora među nama”, što potvrđuje i činjenica da je njegov utjecaj vidljiv i danas u radu mnogih dizajnera.
Kasnih šezdesetih godina, razočaran komercijalizacijom mode, Balenciaga je zatvorio svoju kuću i povukao se iz javnosti te je 1972. godine preminuo. Ostavio je iza sebe naslijeđe koje će inspirirati generacije dizajnera, dok je njegova kuća ponovno oživljena krajem 1980-ih godina. Prvotno je kreativno vodstvo preuzeo francuski dizajner Michel Goma koji je ostao na poziciji od 1987. do 1992 godine, a zatim i nizozemski Josephus Thimister koji je bio dizajner kuće do 1997. godine.
Ti su periodi postavili temelje za budući uspjeh brenda, no prava se modernizacija dogodila 1997. godine nakon što je Francuz Nicolas Ghesquière postao kreativni direktor kuće. Njegovi dizajni, poput motociklističke jakne ili nekoć sveprisutne torbe “Lariat”, postali su ikonični. Ghesquière je uspješno spojio futurističke elemente s tradicionalnim krojevima i time revitalizirao imidž brenda te u stvari, postavio nove temelje kuće koji su bili različiti od onih Balenciaginih.

Revija kuće po kreativnim vodstvom Nicolasa Ghesquièreja
Početkom milenija, točnije 2001. godine, luksuzni konglomerat preuzima Balenciagu, omogućujući globalno širenje i diversifikaciju proizvoda, uključujući muške odjevne komade i dodatke. Nakon Ghesquièreovog odlaska 2012. godine, Alexander Wang preuzima kreativno vodstvo. Njegov minimalistički i urbani pristup donosi novu dimenziju Balenciagi, približavajući je široj publici.

Baleciaga u vrijeme kreativne direkcije Alexandra Wanga
Demna Gvasalia preuzeo je kreativno vodstvo Balenciage 2015. godine, unoseći radikalnu transformaciju u ovu povijesnu španjolsku modnu kuću. Njegov pristup kombinirao je duboko poštovanje prema naslijeđu Cristóbala Balenciage s avangardnim estetskim izrazom, redefinirajući granice luksuzne mode.

Demna Gvasalia za Balenciagu
Gvasalia je poznat po uvođenju streetwear elemenata u visoku modu, čime je Balenciagu učinio relevantnom za novu generaciju. Njegove kolekcije karakteriziraju predimenzionirane siluete, dekonstrukcija klasičnih oblika i korištenje nekonvencionalnih materijala. Ipak, jedan od njegovih najznačajnijih doprinosa bio je povratak Balenciage u svijet visoke mode. Nakon više od pet desetljeća, Gvasalia je predstavio prvu haute couture kolekciju kuće od 1968. godine i nakon toga je izjavio da je couture “suština Balenciage” i da je njegova dužnost vratiti takvu formu izražavanja.
Gvasalia je također redefinirao poslovni model Balenciage, uvodeći “estetsku piramidu” s coutureom na vrhu, ispod kojeg su se nalazile linije poslovne odjeće i ready-to-wear kolekcije. Ova struktura omogućila je brendu da zadrži svoju ekskluzivnost dok se istovremeno obraća široj publici. U ožujku ove godine, Gvasalia je napustio Balenciagu kako bi preuzeo ulogu kreativnog direktora Guccija, ostavljajući iza sebe naslijeđe inovacije i hrabrosti. Njegov utjecaj na Balenciagu i širu modnu industriju ostaje neizbrisiv, postavljajući nove standarde za buduće generacije dizajnera.
Sve nas to dovodi do trenutka prije nekoliko tjedana, kad je Balenciaga imenovala Pierpaola Picciolija za novog kreativnog direktora. Piccioli, poznat po svojoj romantičnoj i inkluzivnoj estetici tijekom dugogodišnjeg rada u Valentino, službeno preuzima dužnost 10. srpnja 2025. godine, a svoju prvu kolekciju za Balenciagu predstavit će u listopadu na Pariškom tjednu mode za sezonu proljeće/ljeto 2026. godine. Njegovo imenovanje označava značajnu promjenu u kreativnom smjeru kuće, prelazeći s provokativnog i često kontroverznog izraza Demne na sofisticiraniji i emocionalno bogat pristup modi.
Dolazak Picciolija u Balenciagu predstavlja potencijalni povratak kuće njezinim temeljnim vrijednostima koje je postavio osnivač Cristóbal Balenciaga.
Njegovo duboko razumijevanje visoke mode i predanost inkluzivnosti mogli bi obnoviti fokus na eleganciju i ručnu izradu, istovremeno zadržavajući suvremeni duh brenda. S obzirom na izazove s kojima se suočava luksuzna modna industrija, uključujući pad prodaje i potrebu za etičnijim pristupom, Picciolijeva vizija može poslužiti kao stabilizirajući faktor i otvoriti novo poglavlje za Balenciagu koje spaja tradiciju s modernim izražajem.

Nekadašnja estetika Balenciage za koju se vjeruje da će se vratiti Picciolijevom vizijom
Balenciaga je kroz svoju bogatu povijest neprestano redefinirala modu, spajajući tradiciju s inovacijom. S dolaskom Pierpaola Picciolija, brend ulazi u novo poglavlje, obećavajući spoj klasične elegancije i suvremenog dizajna. A što tek slijedi za ovu kultnu španjolsku kuću, uskoro će se znati.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Balenciaga, Instagram