Kako freelanceri mogu upravljati vremenom?
Prijatelj, s deset godina više freelance iskustva od mene, mi je prije nekoliko godina dao savjet o upravljanju vremenom. Čekaonice su najbolje mjesto za razmišljanje o time managementu. Kad čekaš, otvaraju se nove perspektive koje životu mogu dati oštriji fokus. Slušajući njegove riječi i čekajući neke nove trenutke, shvatila sam da posjedujem najbitniju stvar na svijetu – vrijeme. Ostale “imovine” su zamjenjive ili sklone promjenama. Kako onda možemo pametno upravljati vremenom i kako se možemo boriti protiv “straha” od prolaznosti vremena?
Je li ovo bitno?
Hoće li vaša zakašnjela reakcija biti bitna u bližoj ili daljoj budućnosti i hoćete li svojim postupkom, na neki način, oštetiti drugu osobu? Svaka bi poslovna suradnja trebala rasti iz temelja razumijevanja, ali ponekad razumijevanje nije vidljivo, čak i kad je u pitanju razumijevanje „samoga sebe“. Pogreške se tada smatraju vlastitim porazom, a oporavljanje od “neuspjeha” traje nekoliko dana, pa čak i tjedana – umjesto da traje nekoliko minuta.
Kako postati zadovoljan?
Problem nezadovoljstva rješava se jasnom i transparentnom komunikacijom. Klijentima ili nezavisnim suradnicama pokušajte najaviti promjene u poslovnom procesu. Priznajte im da niste sigurni u svoje rezultate te da trebate nekoliko sati više za finaliziranje projekta. Istaknite im kad nešto ne razumijete i ono najvažnije – nemojte se bojati postavljati pitanja. Isto tako, bitno je da u procesu nezadovoljstva misli ne okupirate nevažnim stvarima poput – jeste li dovoljno dobri u onome što radite, jer vam za neke zadatke možda treba više vremena. Budite usredotočeni na stvari koje su korisne te na one koje na vas imaju najveći pozitivni utjecaj.
Različiti tipovi, različite odgovornosti?
Na radionici “Take Control of Your Time”, na kojoj sam sudjelovala u listopadu prošle godine, naučila sam da postoje dva tipa ljudi: oni koji planiraju i oni kod kojih je sve hitno. “Planeri” su organizirani, stvari drže pod kontrolom i strukturirani su, dok su “hitni” spontani, fleksibilni i uživaju u go with the flow energiji. Bez obzira na njihove karakteristike, oba tipa moraju prakticirati odgovornost.
Postavite svoj organizacijski sustav
Knjiga “The 7 Habits of Highly Effective People”, autora Stephena Coveyja, govori o proaktivnosti i prepoznavanju bitnih od nebitnih stvari. Kako to možemo prevesti u praksi? Ako paralelno radite na nekoliko projekata od jednom – to ne bi trebalo značiti da svi projekti imaju jednaku vrijednost. Najvažnije projekte stavite na prvu listu, a one najmanje važne na zadnju ili ih maknite s dnevnog reda.
Kad je najbolje vrijeme za raditi to-do listu?
Na radionici, koju je u organizaciji HURA-e vodila Tish Mousell, usvojila sam da je to-do liste najbolje sastavljati četvrtkom ili petkom, prije nego što zakoračimo u vikend. Isto tako, sugestija je da se ažuriranje lista radi svaku večer. Na taj se način smirujemo, rješavamo se misaonih briga, izbjegavamo krize i dajemo si prostora za delegiranje.
Što nas sprječava da posao obavljamo na vrijeme?
Motivacija se uči svakodnevno. Ako želite pravilno upravljati vremenom morate identificirati stvari koje vas čine ne produktivnima: od već spomenutog osjećaja krivnje do upravljanja očekivanjima klijenata. Tu je i vježbanje izgovaranja “ne”. Negaciji možete pristupiti promptno i osvještavanjem da je završavanje zadatka ne moguća misija u tako kratkom roku ili pak klijentu pružite opcije.
Što pomaže koncentraciji?
Ako želimo kvalitetno upravljati vremenom tada moramo biti u visokom stupnju koncentracije. Utvrdite kad ste najproduktivniji i tad radite prioritetne najteže zadatke. Kad želite odustati, a osjećate da imate još „malo“ energije – motivirajte se da ne odustanete te da sve što započnete završite. Koristite motivirajuće poruke ili jednostavno nađite mirno mjesto koje će vas inspirirati za rad. Ako vam niti to ne pomaže, prošećite ili slušajte smirujuću glazbu.
Upravljati vremenom može svatko. Pitanje je samo jesmo li uistinu svjesni da je vrijeme najdragocjeniji resurs kojeg imamo. Ako je vaš odgovor potvrdan, tada ste vi na pravom putu da postanete osoba koja će uživati u balansu poslovnog i privatnog života.
Tekst: Karla Andrić
Fotografija: Sanjin Kaštelan
Ilustracije Instagram: @ellieanddopal.co, @mr.brandindia21, @thelearningmom