Iza agencije “Pišemo” krije se troje novinara koji su pokrenuli uspješan biznis. Razgovarali smo sa osnivačicama
Živimo u vremenu kad je sve više hrabrih ljudi koji se odlučuju na izlazak iz sigurne zone ne bi li pokrenuli vlastiti projekt i zakoračili u nepoznato. Naravno, za takav je pothvat uvijek poželjno bogato iskustvo i rad u industriji u koju planirate zakoračiti. Da je tome istina, zna i troje novinara, Anja Mađarević Lučin, Marijana Galović i Vid Barić, koji su nakon bogate karijere pisanja i novinarskog posla odlučili otvoriti agenciju Pišemo. Radi se o projektu u kojem stvaraju originalni sadržaj za čitanje, a ne za scrollanje, kako sami kažu.
Ukratko, njima se možete obratiti ako tragate za uslugama pisanja novinarskih tekstova, blogova, objava na društvenim mrežama ili pak, bilo kakvog sadržaja za web. Samim prvim pogledom na njihovu internetsku stranicu i Instagram profil, bit će vam jasno da se radi o troje kreativaca koji uživaju u stvaranju kvalitetnog sadržaja. A kako biste ih pobliže upoznali, razgovarali smo s dvije osnivačice o bivšim karijerama, kreativnim idejama i planovima za Pišemo.
MagMe: Kako je krenula priča s Pišemo?
Anja Mađarević Lučin: Zanimljivo i – kako to obično biva, pomalo svemirski posloženo. Idejni začetnik agencije “Pišemo” je Vid Barić s kojim smo obje godinama radile u velikoj medijskoj kući. Taman u vrijeme kad je Vid odlučio napustiti tadašnji posao i pokrenuti svoju agenciju u mom se svijetu odvijala drama oko ideje o povratku na posao nakon dugog porodiljnog dopusta. Naime, rodila sam dvoje djece u kratkom vremenskom razdoblju pa sam kod kuće provela tri godine. Vid me pozvao na kavu, ponudio suradnju, i, moram priznati, nije mi bilo teško prevagnuti u odluci hoću li nastaviti s njim ili se vratiti na radno mjesto koje više nije ispunjavalo moje potrebe i očekivanja. S dvije malene djevojčice i vrtićkim veseljima (svi će roditelji znati o čemu govorim) nisam se mogla obvezati na puno radno vrijeme i sjetila sam se svoje bolje poslovne polovice – kolegice i prijateljice Marijane Galović koja je također nekako u to vrijeme bila u potrazi za novim poslovnim prilikama. Mare i ja fantastično funkcioniramo, oduvijek je bilo tako i znala sam će naše partnerstvo biti jedno divno, zabavno i produktivno poslovno, ali i životno putovanje.
MagMe: Znamo da ste ranije svi iz ekipe radili kao novinari. U kojim ste listovima i rubrikama pisali i što vam je to donijelo za ovaj posao?
AML: Vid je pravi pisac. Likom i djelom. Iza njega su dva romana, treći u nastajanju i mnoge, mnoge reportaže, bezbrojni izlasci na teren, putovanja… Maher je za kulturu, dugo je radio kao urednik kulturnih rubrika… I dalje je u tome, ne da se iz redakcije, to je dio njega.
Marijana i ja smo se upoznale tijekom rada u magazinu “Dom i dizajn” Jutarnjeg lista, no ja sam šetala godinama po tim katovima i prošla sam razne redakcije. Recimo samo da u svojoj memoriji imam mnogo raznovrsnih (ne)bitnih informacija. (smijeh) To “šetanje” iz redakcije u redakciju i samim time prikupljanje raznih iskustava, načina rada, u konačnici i pisanja raznih novinarskih formi donijelo mi je iskustvo koje mi pomaže da lako procijenim na koji način pristupiti kojem klijentu i što mu ponuditi kao najbolje rješenje za predstavljanje njegovog rada, posla, proizvoda ili nečeg četvrtog o čemu je riječ.
Marijana Galović: Snalažljivost i širinu. Kao novinar moraš biti spreman za pola sata popuniti “rupu” u izdanju koja je nastala jer je netko, primjerice, odustao od oglasa. S druge strane, ponekad radiš na opsežnom istraživačkom tekstu danima. Ponekad pišeš tekstove za koje misliš da su korisni i inspirativni čitateljima, a nekad samo popunjavaš forme. Ako je potrebno, i ako urednik to zatraži, moraš napisati tekst o razmnožavanju morževa. Istražiti temu, pronaći sugovornika koji je najveći autoritet za morževe, javiti mu se, i – ono najvažnije – postaviti prava pitanja. Svaki novinar zna da su promišljena i kvalitetna pitanja pola posla. Zato ponekad i u ovom poslu jako puno vremena provodimo u smišljanju pravih pitanja za klijente i sugovornike. Osim toga, kad radiš kao novinar, ubrzo stekneš feeling za tekst: smisleni tekst na neki način postane automatizam, rutina.
MagMe: U Hrvatskoj se na copywritere većinom gledalo kao na kreativce koji će nam isporučiti neki dobar slogan za billboard ili šalicu za kavu. No, je li to sve?
MG: Apsolutno ne. Copywriterski posao počinje od upoznavanja klijenta, njegovih želja, ideja, potreba, pretumbavanja po tim istim idejama…. Neki klijenti sasvim su sigurni što i kako žele i tu se copywriterski posao odrađuje poprilično rutinski – “samo” moraš znati lijepo, pametno i u prilagođenoj formi na papir prenijeti nečiju ideju ili poruku. S druge strane, često nailazimo na klijente koji ne znaju puno o tome što žele – njihova je ideja da se žele predstaviti javnosti, klijentima ili suradnicima na način koji će im donijeti veću vidljivost, simpatije, nove poslovne uspjehe i bolje rezultate.
AML: Da, i ovdje nastupa to naše znanje pri procjenjivanju najbolje usluge koju u tom slučaju možemo pružiti i velika količina kreativnosti za koju sa sigurnošću mogu reći da je Marijanina specijalnost. Još ako je je klijent spreman na humor u svojoj kampanji i/ili blog postovima, copyjima, ma čemu god – ne tražite dalje od Mare!
MagMe: Tko su vaši klijenti i što za njih odrađujete?
AML: Sad, nakon nešto više od godine dana ozbiljnog rada, možemo se pohvaliti da imamo raznolike klijente. Od malih poduzetnika koji svoj posao žele podići na ljestvicu iznad, IT start-upova kojima pisanje koda ide znatno bolje od pisanja teksta, preko jakih domaćih agencija s kojima surađujemo na opsežnim projektima i agencija za nekretnine te njihovih potreba za blog postovima, pa do domaćih kompanija kojima odrađujemo cjelokupne kampanje za pojedini proizvod. Nemamo strah zagrabiti u veće stvari jer se pokazalo da ih kvalitetno odrađujemo na obostrano zadovoljstvo.
MagMe: Budući da ste obje supruge, mame, vodite posao… Kako kombinirate sve što vas u danu čeka?
AML: Vjerujem kao i sve žene koje su u poslovnom odnosu i pritom imaju obitelj – ponekad odlično, ponekad teško. No, ne volim na roditeljstvo gledati kao na obvezu – bila sam svjesna što roditeljstvo donosi i da neće biti sasvim lako održavati jednak tempo poslovnog i majčinskog života. Nažalost, u našem društvu i dalje najčešće žene moraju donositi odluke čemu se više posvetiti – djeci ili karijeri. Moram priznati da za mene ta odluka nije bila teška – znala sam da medijska vikend dežurstva i noćne smjene nisu život koji želim živjeti dok su mi djeca mala. Jer, one će odrasti i doći će vrijeme kad im neće biti toliko važna zajednička subotnja lijena jutra, mamin ručak i uspavljivanje. Sad je to cijeli njihov svijet, baš kao i meni. Vjerujem da posao uz dobru edukaciju i ideje može napredovati dok god smo radno sposobni. Odnos i uspomene s djecom se pak stvaraju od prvih dana i kod mene ovdje nije bilo kompromisa – zato sam i odlučila posao prilagoditi privatnom životu, a ne obrnuto.
MG: Kombiniramo, kombiniramo… Jer smo dvije! (smijeh) Nekako se uvijek posloži da su nam klinci u dječjim bolestima u različitim terminima, pa jedna pokriva posao. Osim toga, sve je jednostavnije kad možeš birati radno vrijeme, i kad su ti suradnici prijatelji, pa i privatne obaveze usklađujemo s poslovnima bez puno muke. Zanimljivo je i da Anja često radi navečer kad uspava djecu, a ja sa svojima legnem rano pa ustajem u zoru. U jednom deadlineu je Anja pisala do 2 ujutro, a ja sam preuzela u 5 ujutro, pa nas je Vid zezao da radimo kao McDonald’s.
MagMe: Pišemo ima sjajan vizualni identitet, od same web stranice, preko vaših reklama na Facebooku pa sve do vizitki koje ste mi dale. Koja je priča iza toga?
AML: Ovdje moramo zahvaliti našem suradniku, dizajneru Leu Kirinčiću, koji je osmislio web stranicu s kojom smo krenuli kad smo se lansirali u medijske vode. Sve što je uslijedilo rezultat je Leovog znanja i naše ideje o nama samima – mi smo i dalje true novinari, retro ekipa, najradije bismo koristili telefon sa žicom i pisali na pisaćoj mašini. Mnoge naše “fore”, pa i prve naše zajedničke profesionalne fotke koje je snimio Domagoj Kunić (hvala mu što nas je vidio kako se i mi vidimo) bazirane su upravo na tom nekom retro, ali jednostavnom izričaju… Zato je i naše ime vrlo bazično – Pišemo. Zaista pišemo i oni smo ljudi koji bi bili u ozbiljnom problemu da izgube THE bilježnicu. Sve što radimo, počne s kemijskom i bilježnicom.
MagMe: Na koji način klijenti mogu doći do vas, kako odlučujete koji ćete posao prihvatiti?
MG: Zanimljivo, jedan od naših najvećih klijenata i ujedno prvi javio nam se doslovno pola sata nakon lansiranja web stranice i prve objave na društvenim mrežama. Čovjeku se svidjelo kako smo se vizualno i sadržajno predstavili i dao nam je potpuno povjerenje praktički naslijepo, što je preraslo u super suradnju koja se proširila i još traje. Ljudi se javljaju i po preporukama.
AML: Da, većina klijenata javila se jer im se sviđaju naši postovi na mrežama. Vjerujemo da u njima vide našu kreativnost i neki samo naš izričaj koji se ističe. U prvo vrijeme prihvaćali smo sve suradnje jer smo željeli maksimalno raznoliko iskustvo. S vremenom, dopuštamo si odbiti klijente čija je poslovna komunikacija neozbiljna, one koji dovoljno financijski ne cijene naš rad ili one kojima ne možemo ponuditi maksimalno kvalitetnu uslugu za potrebe koje imaju.
MagMe: Čuli smo da ste specijalisti za poslove u kratkom roku. Kako se nosite s kratkim deadlineovima?
AML: Novinari smo, deadline je u našem genomu. (smijeh) Kad čujemo da nešto treba biti gotovo “do sutra”, prvo se Mare i ja nazovemo kako bismo se brifirale oko toga koliko je od četvero djece taj dan u vrtiću i školi. Onda kreće brzinski brainstorm, procjena uloženog vremena, stresa, isplativosti… Kad se usuglasimo da prihvaćamo posao nema nazad i tada ideje i riječi kreću same od sebe. Ponosno možemo reći da (gotovo?) nikad nismo probili deadline. Vid je, naravno, naš as iz rukava koji gasi sve požare po potrebi, u njemu pronalazimo veliku sigurnost.
MagMe: Što vam se najviše sviđa u agencijskom poslu, pogotovo ako ga usporedimo s vašim ranijim zaposlenjem u novinarstvu?
AML: Puno veće mogućnosti u kreativnom smislu. Osjećaj da možeš dati baš sve od sebe, da nema pritisaka koji te usmjeravaju tamo gdje ne želiš biti. Većina klijenata vjeruje našoj procjeni i daje nam slobodu i to je ono što čini neki posao dobro obavljenim – povjerenje u znanje onih koji ti pružaju uslugu.
MG: Slažem se. Meni je odlazak iz novinarstva jako teško pao, ali sad vidim da se može pisati, raditi i živjeti i na drugačiji, meni bolji način. Naravno da je teže postići stabilnost i da je trud koji se treba uložiti veći, ali nagrada je neusporedivo veći osjećaj ispunjenosti.
MagMe: Kako vidite Pišemo za pet godina?
AML: Vidimo se s još nekoliko zaposlenika, u nekom super cool uredu! Šalu na stranu, vidimo da je naše poslovanje napredovalo, da smo cijenjeni zbog svog rada i da naše ime stoji u potpisu velikih kampanja. Vidimo i da smo se još dalje odmaknuli od same pisane riječi koja je naša specijalnost i zauvijek naša prva ljubav. Vidimo napredak, ukratko. I mislimo da će on spontano doći jer se naše znanje i mogućnosti šire iz dana u dan, istom brzinom kojom se mijenjaju i potrebe i trendovi u predstavljanju raznih klijenata. Uskočili smo u taj vlak i on se brzo kreće, a mi baš uživamo u tom putovanju.
MG: Ja nas isto vidim u uredu,s obzirom na to da imamo folder prepun ideja za isti. Iako je ured naša mala opsesija, cilj nam je ipak imati stabilno poslovanje i klijente s kojima smo na istoj valnoj duljini. Sloboda u kreativnom izražavanju je isto nešto što bi bio divan šlag na toj torti.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Pišemo