Iva Marušić 01.09.2025.

Evo što nas sve očekuje na najvećem Zagreb Design Weeku do sad

Dvanaesto izdanje Zagreb Design Weeka, koje nas od 9. do 21. rujna očekuje u prostorijama Jadran filma i na odabranim partner lokacijama u centru grada, donosi iznimno bogat izložbeni program. Prvih šest dana održavanja ZGDW-a, u Jadran filmu imate priliku razgledati čak petnaest izložbi iz Hrvatske, Španjolske, Slovenije, Njemačke, Švicarske, Italije i Meksika.

Nakon svečanog otvorenja, koje će se održati u utorak, 9. rujna u 18 h, u Jadran filmu, posjetitelji će do nedjelje 14. rujna moći obići čak 15 izložbi u Jadran filmu. Najveća izložba predstavlja 211 finalista jedine međunarodne nagrade za dizajn u Hrvatskoj ZGDW AWARD. Pobjednike u šest kategorija bira stručni, međunarodni, peteročlani, žiri: prof. Zlatko Kapetanović, Siniša Sudar, Adam Johnston, Wolfgang Natlacen i Katalina Silva. Proglašenje pobjednika i dodjela nagrada održat će se u sklopu otvorenja u utorak, 9. rujna.

 

Dvjema izložbama predstavlja se Katalonija, kao ZGDW regija u fokusu — “Disseny català“ izložba nastala posebno za ZGDW 2025 pregled je posljednjih stotinjak godina izzuetne katalonske kreativnosti. Rodne perspektive u modi izložba je studentske radionice modnog dizajna.

Povodom obilježavanja 1.100 obljetnice Hrvatskog Kraljevstva, Zagreb Design Week donosi izložbu Borisa Ljubičića „New Look Croatia“. Autor, poznat kao „otac kockica“, svojim radom propituje hrvatski identitet i vizualne simbole države. Izložba je nastala 2007. godine na narudžbu Ministarstva vanjskih poslova, a nakon što je obišla desetak europskih gradova, sada će prvi put biti predstavljena i domaćoj publici.

 

Izložba „Slo(w) moda“ predstavlja budućnost slovenskog modnog dizajna. Lan Krebs, Gašpar Marinič i Tanja Vidič troje mladih, modnih dizajnera koji već hrabro kroče globalnom modnom scenom, diplomanti su Univerze v Ljubljani, a školovanje su nastavili u Europi — Marinič u Parizu, a Krebs i Vidič u Švedskoj.

Očekuje nas i izložba organizirana u suradnji sa Zurich Design Weeks. „Poster Safari“ je grupna izložba koja spaja dizajn i javni prostor. Dvadeset odabranih vizualnih umjetnika i dizajnerskih studija tijekom Zurich Design Weeksa predstavilo je svoje radove na velikim plakatima raspoređenim diljem grada. Sada će ovi plakati biti izloženi na osam lokacija diljem Zagreba i u Jadran filmu. Zahvaljujući AR aplikaciji posjetitelji će moći uživo otkriti animacije povezane s plakatima.

 

 

Izložba „Totem i tabu“ predstavlja nogometni klub A.S. Velasca iz Milana, kojeg je FIFA prepoznala kao „najumjetničkiji nogometni klub na svijetu“. Osnovao ga je švicarski umjetnik i dizajner Wolfgang Natlacen. Projekt istražuje sjecište sporta, umjetnosti i društva, pretvarajući nogometnu igru u kolektivno umjetničko djelo. Svake sezone dresove redizajnira novi autor, a klub gradi vlastitu estetsku i duhovnu priču koja jednako uključuje igrače i navijače. Velasca pokazuje da nogomet može biti puno više od igre – može biti Gesamtkunstwerk, totalno umjetničko djelo. Natlacen je član ovogodišnjeg žirija ZGDW AWARD, a dolazi u Zagreb održati i predavanje.

Na ZGDW-u će predavanje održati i članica žirija ZGDW 2025 Katalina Silva, suosnivačica i kreativna direktorica, a predstavit će se i izložbom „Lotería Califerne, Razigrano istraživanje Baja Californije“. Izložba organizirana u suradnji s Tijuana Design Weekom multidisciplinarni je projekt koji tradicionalnu meksičku igru Lotería reinterpretira kao alat za dizajn i istraživanje identiteta Baja Californije, države na sjeverozapadu Meksika na granici sa SAD-om. Projekt je kreirao Enigma Creative u suradnji s panelom regionalnih stručnjaka, a spaja ilustraciju, pripovijedanje i kulturna istraživanja kako bi odrazio složenost i raznolikost ovog jedinstvenog područja. U središtu projekta nalazi se društvena igra s 54 ilustrirane karte, podijeljene u sedam tematskih kategorija: Arhitektura i urbani prostori, gastronomija, kulturna baština, flora i fauna, autohtoni narodi i kulture, avantura i krajolik.

 

„βIO−9∞LUDIC9“, izložba je food designea Ivana Jakarića i predstavit će spekulativni laboratorij fermentacije koji spaja hranu, igru i mikrobni svijet u interaktivno osjetilno iskustvo. Projekt poziva posjetitelje u „meku bakterijsku kuhinju“ gdje fermentacija postaje praksa njege, radoznalosti i transformacije. Umjesto sterilnih industrijskih modela prehrane, ovdje se slavi bioraznolikost, sporost i kreativni raspad. Kroz jestive prototipove, zvučne pejzaže mikroba i razigrane instalacije, Ivan Jakarić otvara prostor zajedničkog istraživanja budućnosti hrane – okupljajući dizajnere, znanstvenike, umjetnike i sanjare.

Ljubitelje dobrog dizajna, ali i filmske umjetnosti oduševit će izložba plakata Jadran filma koja otkriva dragocjene originale iz bunkera studija, među kojima se posebno ističe Picassov plakat za „Bitku na Neretvi“ iz 1970. godine. Riječ je o najtraženijem kolekcionarskom primjerku, od kojih je samo osam primjeraka s autorovim potpisom. Legenda kaže da Picasso nije tražio honorar, već sanduk domaćeg vina – a hrvatske je filmaše dočekao u donjem rublju. Uz ovakve anegdote, izložba pruža jedinstven pogled na povijest filma i dizajna plakata.

Kad bismo bolje razumjeli klimatske promjene i važnost očuvanja ugljikovih ponora, vjerojatno bismo nježnije postupali prema planetu. Upravo to je misija projekta terapija – edukativnog programa koji podiže svijest o klimatskoj krizi. Nakon „Klimatskog rječnika“ i kampanje „Glasaj za Zemlju!“, u izdanju terapije 3.0 fokus je na konzumerizmu i njegovom utjecaju na okoliš. Studenti Sveučilišta Sjever, studija medijskog dizajna osmislili su „antireklame za brzi svijet“ – radove koji kritički propituju brzu modu, hranu, putovanja, pa čak i instant znanje. Deset najboljih radova, koje je odabrao stručni žiri, poziva nas da zastanemo i upitamo se: moramo li baš sve odmah – ili možemo sporije, svjesnije i s više ljubavi prema Zemlji.

Na ZGDW-u imate i sjajnu priliku upoznati se s nasljeđem njemačkog dizajna koje je oblikovalo estetiku i funkcionalnost proizvoda diljem svijeta i to kroz izložbu „Das Braun Design: Istraživanje nasljeđa inovacije“. Ova izložba prvi puta u Hrvatsku donosi 63 arhivska predmeta iz tvorničke zbirke Braun koji otkrivaju filozofiju tvrtke – jednostavnost, red i sklad, kako ih je definirao Richard Moss. Izložba prati razvoj dizajna Brauna koji započinje 1950-ih kada tvrtku preuzimaju Erwin i Artur Braun, sinovi osnivača tvrtke.

ZGDW izložba fakulteta i škola jedinstvena je prilika za predstavljanje budućnosti hrvatskog dizajna. „Gen Z“, studenti i učenici jedanaest institucija predstavit će svoje radove. Ovaj izuzetno važan segment ZGDW-a prilika je mladima da, zajedno s mentorima, aktivno rade na konceptu svog izlaganja i da pokažu svoje radove široj javnosti, što ima veliku edukativnu vrijednost. Izložbom se predstavlja većina hrvatskih fakulteta sa studijima iz područja dizajna: Sveučilište u Zagrebu predstavlja Arhitektonski fakultet Studij dizajna, Grafički fakultet i Tekstilno-tehnološki fakultet; Sveučilište Sjever predstavlja Studij medijskog dizajna; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli predstavlja Studij dizajna i audiovizualne komunikacije. Izlažu i studenti Sveučilišta Vern, Tehničkog veleučilišta u Zagrebu, RIT-a Croatia, Poslovnog veleučilišta Zagreb. Izlažu i dvije srednje škole — Škola primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu i Škola za grafiku, dizajn i medijsku produkciju u Zagrebu

Dnevna ulaznica za program u Jadran filmu iznosi 2€.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: PR