Iva Marušić 22.10.2025.

Alberto Perazza otkrio nam je sve o filozofiji talijanske kompanije Magis i svevremenskoj Chair_One

Dvadeset godina nakon što je uzdrmala svijet dizajna, Chair_One ostaje jedan od najprepoznatljivijih i najutjecajnijih komada industrijskog dizajna našeg vremena. U povodu ove obljetnice, zagrebačka Themelia predstavila je posebno izdanje ove kultne stolice — simbol inovacije i hrabrosti koji je prije dva desetljeća promijenio način na koji promatramo namještaj. Novo izdanje, s aluminijskim sjedalom u zlatnom finišu postavljenim na jedinstvenu bazu od lave s Etne, predstavlja spoj prirode i tehnologije, umjetnosti i funkcionalnosti.

U središtu priče o Chair_One nalazi se Magis, talijanska kompanija koja već gotovo pola stoljeća definira standarde dizajnerske izvrsnosti, ostajući vjerna svom imenu – magis, što na latinskom znači “više”. Brend koji je osnovao vizionar Eugenio Perazza, danas vodi njegov sin Alberto Perazza, čuvajući filozofiju koja dizajn vidi ne kao formu, već kao način razmišljanja.

Tijekom svog posjeta Zagrebu, Perazza nam je u razgovoru otkrio kako je nastala Chair_One, što je čini svevremenskim komadom, te kako Magis nastavlja pomicati granice kroz inovaciju, suradnju i dosljednost ideji da dizajn može, ali i mora, stvarati bolji svijet.

Alberto Perazza

MagMe: Magis je već desetljećima sinonim za inovativni talijanski dizajn. Kako biste opisali Magisovu filozofiju danas, 50 godina nakon osnivanja?

Alberto Perazza: Magis je osnovan 1976. godine i od samog početka bio je tvrtka vođena dizajnom, u smislu da je svaki proizvod koji smo razvili od početka predstavljao izazov dizajna i materijala. Ono što je izvorno počelo kao ideja za proizvod, pretvorilo se u naš moto. Dakle, dizajn ne samo da pokreće razvoj proizvoda, već pokreće i kulturu tvrtke. Svaka odluka koju donosimo unutar Magisa vođena je dizajnom. A kad postavljamo izazove, moramo uzeti u obzir da ponekad možemo doživjeti neuspjeh jer pokušavamo pomaknuti granice tehnologije, a Chair_One je savršen primjer toga. S nekim našim proizvodima nismo uspjeli, pa smo doživjeli neuspjeh. Ali način na koji mi to vidimo je da ako i dođe do neuspjeha, to nije potpuni neuspjeh. Jer se može dogoditi da nakon nekoliko godina tehnologija evoluira, što znači da možete ponovno raditi na tom projektu i staviti ga u proizvodnju.

Ono što bismo voljeli da se dogodi u budućnosti jest da ljudi, kada vide proizvod, kažu: “Wow, to je Magis.”

Jer to znači da iza toga stoje snažne vrijednosti. Magis vjerojatno nikada neće biti rješenje za cijeli dom ili cijeli ured, ali vjerujem da doprinosi i da će u budućnosti još više doprinositi stvaranju boljeg okruženja u kojem živimo i radimo.

MagMe: Magis surađuje s nekim od najpoznatijih svjetskih dizajnera. Koje vrijednosti tražite kod dizajnera s kojima radite?

AP: Imamo odličan odnos s Konstantinom Grcicem, Ronanom Bouroullecom i Jasperom Morrisonom. To su dizajneri s kojima imamo najdužu povijest suradnje i s kojima gotovo svake godine razvijamo nešto novo. Magis je u prošlosti otkrio prilično mnogo talenata i još uvijek smo zainteresirani za pronalaženje novih dizajnera koji se pojavljuju. Zapravo, na Salone del Mobile prije nekoliko godina lansirali smo novi proizvod novih dizajnera jer volimo eksperimentirati i tražiti nove dizajnere koji dolaze.

Ono što je najvažnije jest kako se slažemo, jer vjerujemo da je dizajn timski rad. Dakle, dizajn ne stvaraju samo dizajneri, već je rezultat zajedničkog napora između tvrtke, Magisa, dizajnera i svih onih ljudi koji nisu vidljivi. U Magisu je vrlo važno predstaviti ideju za razvoj novog proizvoda dizajnerima za koje vjerujemo da su najprikladniji za razvoj te ideje. To radimo promatrajući što su sve razvili u prošlosti.

MagMe: Kako se vaš osobni pogled na dizajn i njegovu ulogu u svakodnevnom životu razvijao tijekom godina?

AP: Dizajn je danas zloupotrijebljen pojam. Sve se smatra dizajnom, ali ja u to ne vjerujem. Vjerujem da dizajn treba uključivati snažnu ideju. U Magisu ne stvaramo proizvode samo radi stvaranja novih proizvoda, već kreiramo novi proizvod ako vjerujemo da iza njega stoji ideja. U protivnom, to je stilska vježba, što je u redu, ali to nije način na koji mi radimo.

Dizajn za mene znači i rješavanje potrebe ili problema, doprinos tome da život bude ugodniji.

Naravno, dizajnom ne spašavate živote. Ali možete, i to je izazov dizajna danas; možete pomoći u stvaranju boljeg okruženja u kojem živite i radite, i to je vrlo važno za današnje društvo.

MagMe: Ove godine Chair_One obilježava 20. godišnjicu. Što ova prekretnica znači vama osobno i Magisu kao brendu?

AP: Chair_One je jedan od onih proizvoda koji se ne događaju svaki dan. To je bilo nešto što smo jako željeli jer je polazište bilo proučiti tehnologiju lijevanog aluminija. Tako smo počeli s Konstantinom Grcicem 2000. godine, a Chair_One izašao je 2003. godine. Proces je trajao prilično dugo jer se radilo o izazovnom projektu, a svi iz Magisa koji su vidjeli koncept bili su jako zadovoljni, iako su shvatili da se radi o pomalo ludoj ideji. Definitivno izvan okvira, potpuno izvan dizajnerske klasike tog vremena. Ali svi su se složili da je to nešto za čime bismo trebali krenuti. Ova prekretnica također puno znači i osobno.

Pridružio sam se Magisu 1996. godine, što znači da je ovo bio tek drugi projekt na kojem sam bio u potpunosti uključen od samog početka.

MagMe: Na neki način ste i odrasli zajedno s ovim projektom.

AP: Tako je. Magisu ovaj projekt znači nešto posebno jer je rezultat timskog rada. Dakle, to je potvrda da dizajn nije samo Magisov, već pripada svim ljudima koji su uključeni. To također znači da smo razvili stolicu za koju je trebalo neko vrijeme prije nego što je dobro zaživjela na tržištu jer je bila vrlo napredna i kontroverzna. Često se događa da što je veći stupanj inovacije, to je potrebno više vremena za osvajanje tržišta. No, zahvaljujući radu poznatih arhitekata, koji su je postavili na vrlo istaknuta mjesta, počela je dobivati zamah na tržištu koji traje i danas.

MagMe: Kako je nastala ideja za ovu legendarnu stolicu i kako je započela vaša suradnja s Konstantinom Grcicem?

AP: Bilo je to 1999. godine, prvi puta smo se sreli na Salone del Mobile u Milanu, ali tada nismo detaljno razgovarali o tome što želimo od njega. Trebalo je dosta vremena da ga uvjerimo da radi s Magisom. Vjerojatno je razlog tome što je Magis u to vrijeme bio vrlo povezan s proizvodima od plastike, posebno s dodacima izrađenima od plastike. Konstantin je do 2000. godine kreirao prilično mnogo proizvoda od plastike i počeo se pomalo umarati od rada s plastikom. Na ljeto 2000. godine posjetili smo ga u njegovom studiju u Münchenu, gdje smo počeli razmišljati o projektu s lijevanim aluminijem.

Budući da je lijevani aluminij potpuno drugačiji materijal od plastike, Konstantin je popustio i pristao biti dio ovog projekta, jer je shvatio da bi rad s ovim materijalom i ovom tehnologijom mogao pružiti mogućnost da se istakne, da se drži na distanci od onoga što su drugi dizajneri razvili za Magis u prošlosti. Bilo je puno razgovora i izova između Magisa i dizajnera te je izrađeno mnogo prototipova i modela.

MagMe: A za model povodom 20. godišnjice?

AP: Chair_One pomalo podsjeća na raketu, jer je Konstantin imao ideju za ovaj model da izgleda kao da dolazi s drugog planeta, stoga je htio napraviti nešto u tom duhu. Kamen lave koji čini bazu stolice najviše podsjeća na nešto što dolazi iz svemira te smo otišli na Siciliju, u kamenolom u podnožju Etne i proizveli smo 16 stolica. Nismo mogli proizvesti 20 komada, jer smo htjeli zadržati oblik kamena onakvim kakvog ga je stvorila priroda, a uspjeli smo pronaći samo 16 kamena dovoljno stabilnih da mogu biti baza za stolicu. Sjedalo je industrijski dio, sjedalo od lijevanog aluminija, obojeno vrlo posebnom zlatnom bojom koja je veoma svjetlucava, jer nam se svidio kontrast prirodno nastalog kamena lave. Svaki je drugačiji od drugog.

MagMe: Po vašem mišljenju, koja je tajna iza trajnog uspjeha modela Chair_One? Radili se o dizajnu, materijalu, konceptu ili kombinaciji svega toga?

AP: Između toga troje, rekao bih da dizajn vjerojatno igra najvažniju ulogu jer je upravo to čini tako posebnim, prepoznatljivim i legendarnim komadom, kao i činjenica da nakon 20 godina ne pokazuje nikakve znakove zastarjelosti. Naprotiv, vrlo je suvremena i vjerujem da će postati klasik.

Kad je izašla, mnogo ljudi reklo je da je čudna i da više nalikuje na galerijski komad.

Ali onda su arhitekti i dizajneri interijera, koji su je postavili u prestižne instalacije, odigrali važnu ulogu u tome da postane klasičan komad. Odgovara različitim okruženjima, prostorima, sobama i stilovima.

MagMe: Kako vidite budućnost Magisa u kontekstu održivosti i novih tehnologija u dizajnu namještaja?

AP: Održivi smo već dugi niz godina, čak i prije nego što se počelo govoriti o održivosti. Danas koristimo puno reciklirane plastike i bioplastike za izradu novih proizvoda. Također, ono što je najvažnije, održivost znači trajnost i proizvodnja proizvoda koji traju dugo. Osim toga, uvijek smo u potrazi za novim tehnologijama. Magis je od samog početka uvijek bio usmjeren na tehnologiju, a ono što volimo jest donositi tehnologiju iz drugih industrija u izradu dizajna namještaja.

Air Chair, iz 2000. godine, bila je prva stolica izrađena tehnologijom zračnog oblikovanja koja je u to vrijeme postojala, ali smo mi bili prvi koji su je primijenili u izradi dizajna stolice. I to je doista bila velika stvar jer nam je pomoglo da napravimo održivu stolicu s manje materijala, kraćim proizvodnim ciklusom i manje energije. Dakle, nova tehnologija je dobra ako pridonosi boljem svijetu. To je izazov na kojem radimo i koji bismo voljeli nastaviti razvijati.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Borna Meter