Screenshot Louis Vuitton kampanje

Petra Biberica 23.02.2023.

Louis Vuitton u kampanji iskoristio radove umjetnice Joan Mitchell bez pristanka

Ovog tjedna javnost je iznenadilo pismo Zaklade Joan Mitchell, u kojem su prozvali modnu kuću Louis Vuitton da u kampanji za torbe koristi umjetnička djela pokojne američke umjetnice bez njihova pristanka. Da stvar bude bolja, prema riječima predstavnika Zaklade, Louis Vuitton je zatražio pristanak od Zaklade, i to minimalno dvaput, ali su pisanim putem odbijeni i to uz vrlo jednoznačno obrazloženje – da nije dopušteno rad ove umjetnice koristiti u komercijalne svrhe, već samo i isključivo u obrazovne svrhe.

No, čini se da to brendu Louis Vuitton, odnosno luksuznom konglomeratu LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, koji je prošle godine ostvario rekordan prihod od 86 milijardi američkih dolara, a u čijem je vlasništvu francuska kuća, nije značilo mnogo. Naime, u kampanji su ipak iskorištena minimalno tri rada cijenjene umjetnice, ispred kojih je glumica Léa Seydoux pozirala s najnovijim torbicama brenda. Čini nam se kako ovakvih slučajeva, u kojima renomirane modne kuće s velikim prihodima, krše prava manjih brendova i umjetnika, misleći da se neće dogoditi ništa. I to najčešće biva tako, prolaze bez ikakvih ili, barem, rigoroznih posljedica, a ako i stigne tužba na njihovu adresu, trude se situaciju držati podalje od medija i nagoditi se na sudu. Jer novac im definitivno nije problem.

Screenshot Louis Vuitton kampanje

Mitchell, koja je umrla 1992., smatra se jednom od većih apstraktnih umjetnica poslijeratnog razdoblja, a njezina djela redovito se prodaju za više od milijun dolara na aukcijama. Prema pisanju The New York Timesa, u pismu Zaklade stoji da je Louis Vuitton prekršio autorska prava umjetnice i zahtijeva da luksuzni modni brend povuče svoju marketinšku kampanju u roku od tri dana ili će se suočiti s pravnim posljedicama.

Na službenoj stranici Zaklade izdano je priopćenje u kojem poručuju da je za njih veliko razočaranje da Louis Vuitton toliko ne poštuje prava umjetnice i da bi iskorištavao njezin rad za financijsku dobrobit te da nikada nisu licencirali rad umjetnice za korištenje u komercijalnim kampanjama.

Iako nije rijetkost, ovaj slučaj bi trebao poslužiti i ostalim brendovima i kompanijama da ozbiljnije shvate da je povreda autorskih prava ozbiljna te da se više nitko ne može provući bez da javnost sazna – bez obzira na količinu utjecaja i novca.

Louis Vuitton se nije oglasio po ovom pitanju, a bit će zanimljivo pratiti koje će objašnjenje PR tim ove modne kuće ponuditi. Ovakvi slučajevi sve češće izlaze u javnost, no i njihov se broj povećava, a čini se kako je Zaklada Joan Mitchell odlučila tome stati na kraj i napraviti buru u medijima koja se neće tako lako zaboraviti, pa će idući put prije ovakvog poteza kreativni i vodeći timovi velikih brendova razmisliti dvaput. Barem se tome nadamo.

Fotografije: Screenshoti kampanje LV