MagMe Classics: Elitna regata America’s Cup
Kada se kaže najcjenjenija jedriličarska regata, automatski se misli na America’s Cup. Uz to, svakako je najpoznatija jedriličarska utrka i medijski napraćeniji jedriličarski događaj. Ta titula samim time nosi i zainteresiranost svjetskih korporacija poput BMW-a, Oraclea, Emiratesa, Prade, Pirellija ili Airbusa, koji sponzoriraju timove koji se natječu za osvajanje ove prestižne nagrade. Na ovu igru mogu pristati samo oni koji su spremni okupiti vrhunski jedriličarski tim, ali i imaju pozamašna financijska sredstva potrebna za izgradnju skupih i tehnički najmodernijih jedrilica za natjecanje.
Sve je počelo 1851. godine kada je američki brod prigodnog naziva America, član New York Yacht Cluba, pozvan na sudjelovanje u Nacional Cupu kojeg je dodjeljivala engleska kraljica. Odazvali su se, prejedrili Atlantik, no na koncu im ipak nije dozvoljeno sudjelovanje na regati jer je ona bila predviđena samo za nacionalne jedrilice. Engleski domaćin je zbog toga organizirao posebnu regatu oko otoka Wight u kojoj je “America” pobijedila 17 engleskih jedrilica, te tako daje ime najstarijem međunarodnom sportskom trofeju America’s Cup. Do danas ih je održano 35.
Danas posljedično, ovako prestižna regata, privlači i mogule iz modnog svijeta koji u njoj vide priliku za jačanje svog brenda. Tako, veliku sponzorsku ulogu igraju modne marke poput Louis Vuittona. Od 1983. do 2017. Louis Vuitton je glavni sponzor serije ragata pod nazivom Louis Vuitton Cup koje su se jedrile u periodu od dvije godine uoči America’s Cupa. Na njima se razni timovi bore za poziciju izazivača, koji se onda finalno natječe na prestižnom America’s Cupu protiv pobjednika iz prethodnog izdanja America’s Cupa.
Prema pravilima America’s Cupa, svako iduće natjecanje organiziraju pobjednik i prvi izazivač, dogovarajući i usklađujući stajališta o izmjenama America’s Cup protokola koji određuje pravila igre idućeg natjecanja. Tu je bitno da prvi izazivač obvezno zastupa i brani interese svih izazivača. Tu poziciju najčešće dobiva najugledniji ili najstariji klub među izazivačima ili klub čiji tim ima najveće šanse za pobjedu među izazivačima.
Posljednji pobjednik America’s Cupa je Team New Zeland koji je za predstavnika izazivača postavio team Luna rosa, čiji je vlasnik Patrizio Bertelli, glavni izvršni direktor talijanskog modnog giganta Prada grupe.
Iz tog razloga, izazivači se od ove godine umjesto na dosadašnjem Louis Vuitton cupu, bore na Prada cupu.
Tko će pobijediti na Prada cupu i ući u prestižni America’s Cup tek ćemo vidjeti u 2020. godini, a već ove godine možemo uživati u prezentacijama novih jedrilica klase AC75 koje izgledaju više kao letjelice nego jedrilice. Novi AC75 tehnološki je najnaprednija jedrilica na svijetu na kojoj su dizajneri foling sisteme (sistema uzgonskih krilaca) doveli na sasvim novu razinu – napravili su Twin canting T-Foil sisteme, što je u simulacijskim prezentacijama od prije nekoliko mjeseci izgledalo više kao znanstvena fantastika nego realnost da će ploviti kroz par mjeseci.
Što se tiče izazivača, prva jedrilica “American magic” predstavljena je početkom prošlog tjedna od strane New York Yacht Cluba, a na odgovor Novozelanđana nismo trebali dugo čekati jer je prezentacija jedrilice “Te Ahie” bila svega nekoliko dana iza američke. Petpostavljamo da je na redu prezentacija jedrilice Luna Rosa teama Prada.
U svakom slučaju, pred nama je uzbudljiva godina u elitnom jedrenju, čak i za laike.