MagMe Classics: Missoni
Pletivo jarkih nijansi s prepoznatljivim zig-zag uzorkom ono je po čemu je upečatljiv jedan legendarni talijanski modni brend. Radi se o kući Missoni čiji su modni komadi nerijetko opisivani kao svojevrsna nosiva umjetnička djela, i tako već više od 70 godina. Priča koja je zapravo započela 1953. godine, kao mala i nenametljiva suradnja dvaju supružnika, Ottavija i Rosite Missoni, nedugo zatim pretvorila se u globalni lifestyle fenomen, brend koji danas ima više od 40 trgovina diljem svijeta i procijenjeni promet od 70 milijuna eura. No, ne radi se tu u brojkama koje Missoni čine jednim od dominantnih, već dosljednost jednom stilu i tradiciji.
Missoni je zapravo, stvorio athleisure stil, a sve je to započelo zbog toga što je njegovom osnivaču Ottaviju, sport bio najveća ljubav. Ottavio Missoni rođen je u Dubrovniku i njegova je majka, Teresa de Vidovich bila grofica Rogoznice i Capocesta, a njegov otac Vittorio Missoni bio je kapetan iz Furlanije. Mladi se Ottavio školovao u Zadru, Trstu, da bi u konačnici završio u Milanu, gradu koji mu je kasnije donio toliko toga. Naime, već je od rane dobi imao visoki afinitet za sport i kao šesnaestogodišnjak bio je član talijanske nacionalne atletske reprezentacije. Štoviše, natjecao se na Olimpijskim igrama 1948. godine i gradio karijeru kao trkač. U to je vrijeme upoznao i Rositu s kojom se nedugo zatim i oženio. Osim strasti prema sportu i odanosti prema obitelji i supruzi Rositi, Ottavio Missoni imao je još jednu veliku ljubav – ljubav prema modi.
Njegova modna priča započela je nakon Drugog svjetskog rata kad je s prijateljem u Trstu osmislio kolekciju activewear odjeće pod nazivom “Venjulia tracksuits”. Bile su to tad kreacije originalne izrade koje su polučile veliki uspjeh među sportašima i nedugo zatim bile su smatrane najboljima za slobodno i olakšano kretanje tijekom bavljenja sportom. Sve do toga da se radilo o komadima koji su se nosili na Olimpijskim igrama 1948. godine, istim onim na kojima je nastupao i sam osnivač brenda.
Pet godina kasnije, Ottavio i Rosita, otvorili su radionicu strojne izrade pletiva, Maglifico Jolly, u gradu Gallarate. Njihovo tadašnje eksperimentiranje izradama pletiva bilo je od velike koristi u industriji izrade prekrivača i šalova. Dizajni su to koji su ubrzo bili distribuirani u brojnim robnim kućama, a najveći je uspjeh bio milanski La Rinascente. Uz to, bračni je par predstavio i liniju odjevnih predmeta, šarenih košulja i pletiva jarkih nijansi. I to je bio početak cijele priče.
Svoju prvu kolekciju pod nazivom Missoni predstavili su u Milanu 1958. godine. Njihov je posao vrlo brzo napredovao, uz potporu modne urednice Anne Piaggi, koje je tada bila glavna urednica časopisa Arianna. Piaggi je konstantno promovirala rad Missonija i pridonijela je uspjehu brenda tako što je o kući često kasnije pisala i za talijanski Vogue. Drugi razlog koji je označio tu raniju popularnost brenda bila je suradnja sa stilisticom Emmanuelle Khanh 1965. godine. Ubrzo je uslijedio još jedan veliki poziv, i obitelj Missoni svoj je rad prikazala u Firenci u Palazzo Pitti, no tad je doživjela veliki skandal jer su modeli pistom prošetali bez grudnjaka, a prozirni Missoni komadi nisu izazvali pozitivne reakcije kod publike.
No, takav kratki neuspjeh na van, nije toliko dugo trajao. Naime, od toga da je kuća nedugo zatim otvorila novu tvornicu u Sumiragu, pa sve do toga da se o ovom klasičnom talijanskom brendu “Made in Italy”, počelo pričati i preko bare. Najpoznatija modna urednica prošlog stoljeća, koja je radila za američko izdanje Voguea, Diana Vreeland, podupirala je brend kroz svoj rad i ubrzo je otvoren i butik Missoni u robnoj kući Bloomingdale’s. Bile su to “lude sedamdesete”, a kuća je vrhunac uspjeha i utjecaja u modnom svijetu doživjela upravo tad. Osnivač kuće se tad, doduše, počeo više interesirati za druge projekte. Kreirao je naime, kostime za milansku operu La Scala, kao i tepihe i tapiseriju.
U svojoj neprobojnoj eleganciji, svevremenskom svojstvenom hippy izgledu i uzdizanju nekad skromne pletenine u glamur, Missoni je dokazao svoju dominaciju u talijanskoj modnoj industriji. DNA brenda sastoji se od mješavine umijeća izrade i visoke tehnologije. Specijaliziran za spajanje složenih boja, tekstura i prepoznatljivog uzorka, Missonijev motiv koji se iznova ponavlja, zig-zag u jarkim bojama nešto je što je prepoznatljivo i onima koji o modnoj industriji ne znaju mnogo. Svojesvrstan forte brenda je definitivno taj što su iskoristili do tad neistraženi dio industrije i od pletenine stvorili glamurozne komade.
Bračni je par 1997. godine godine odlučio cijelo poslovanje prepustiti svojoj djeci: Angela Missoni postala je kreativna direktorica, Vittorio Missoni bio je voditelj prodaje, dok je Luca Missoni bio zadužen za marketing. Unatoč iznimnom širenju poslovanja, Missoni je kroz godine nastavio naglašavati vrijednosti obitelji i obrtništva poznatijeg kao “Made in Italy”. Povodom 50. godišnjice brenda održana je epska revija s više od 100 arhivskih komada, a Archivio Missoni i dalje je referentna točka ne samo za poznavanje povijest brenda već i za realizaciju umjetničkih projekata.
Od 2018. godine brend je dio Talijanskog strateškog fonda, a od 2022. godine novi kreativni direktor je Filippo Grazioli, i za muške i ženske kolekcije. No, Missoni je davno izašao iz okvira modnog brenda. Naime, Rosita se, nakon što je svoj posao prepustila drugoj generaciji, okrenula Missoni Homeu, podbrendu koji izrađuje luksuzan namještaj i komade za dom, kao i loungewear, koji također krase prepoznatljivi uzorci modne kuće.
Sve je to do 2013. godine pod budnim okom gledao osnivač Ottavio Missoni. Umro je u 92. godini života i za sobom ostavio neizbrisiv trag u modnoj industriji. Stvorio je brend koji se oduvijek isticao izvrsnosti materijala i pletiva jedinstvenih uzoraka. U svoje je vrijeme bio simbol modernizma, dok je danas smatran ikonom povijesti mode. Pamtimo ga i ostat će zapamćen kao čovjek koja nas je naučio kako odijevati boje, a njegov će brend takvu priču nastaviti i njegovati kroz neke nove generacije.
Missoni je kuća čiji komadi nikad neće izaći iz mode te je pravi primjer toga kako kvalitetu, posvećenost i tradiciju ne mogu okrznuti prolazni modni trendovi. Iako je kroz povijest možda bio nekad manje, a nekad više u fokusu, Missoni je uvijek bio tu, modni klasik koji je uspješno odolijevao zubu vremena.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Missoni, Instagram