Iva Marušić 19.08.2024.

Što je dupe kultura i kako je promijenila način na koji kupujemo?

Nedvojbeno je da ste posljednjih godina čuli za riječ dupe. Riječ koja označava kraticu za duplikat doslovno predstavlja proizvode pristupačnijih cijena koji su inspirirani onim skupljima dizajnerskih i luksuznih brendova. No, jesu li to zapravo samo puke kopije i isplati li se uopće kupovati dupe nekog proizvoda? Dupes su se toliko ustalili u modnoj i beauty industriji posljednjih godina da su promijenili način na koji biramo proizvode i održavamo lojalnost prema dizajnerskim brendovima. Ovim tekstom istražujemo kako takozvani duplikati utječu na današnju potrošačku kulturu i zašto se stvorila tolika pompa oko nečega što je zapravo, kopija originalne ideje.

Danas dupes postoje u gotovo svim industrijama; od parfema, makeup proizvoda, odjevnih komada i dodataka, pa tako i komada za uređenje interijera koji su potpis slavnih dizajnera. S tolikim brojem različitih opcija koje nam ova brzorastuća tržišta predlažu, nerijetko je teško jasno ustvrditi radi li se o originalu ili kopiji. Ipak, jasno je da je original original, nečija ideja i kreativnost, a u konačnici i kvaliteta. Jer osim što su dupes kopije, ujedno su to i komadi izrađeni od manje kvalitetnih materijala.

The Row Margaux dupe (Reformation)

I mi često pišemo o dupe proizvodima kao onima koji neodoljivo podsjećaju na dizajnerske komade. I iza toga stojimo. Vjerujemo da su brojni luksuzni i dizajnerski proizvodi današnjice toliko skupi da nerijetko čak i ne vrijedi u njih uložiti, a činjenica je da je mnogima u takve komade i teško uložiti. Dakako, u takvim se primjerima najčešće se radi o high street modnim komadima koji su nerijetko inspirirani eminentnim dizajnerskim kućama.

Jacquemus dupe (Zara)

No, to ujedno i znači da se brojni brendovi današnjice muče s problemom dupesa. Zamislite da osmislite svoj proizvod i nedugo zatim na Internetu zamijetite onaj koji izgleda gotovo jednako. S tim se problemom prije par mjeseci susrela i Mathilde Djerf, kreatorica koja stoji iza vlastitog brenda Djerf Avenue, zbog čega je ubrzo bila oštro kritizirana na TikToku. Naime, nekoliko manjih kreatora je tvrdilo da su njihovi videi uklonjeni zato što ih je brend Djerf Avenue prijavio zbog kršenja autorskih prava. Zašto? Zato što su promovirali komplete pidžama s Amazona koji nalikuju onima njezinog brenda. Brend je time htio zaštititi svoj dizajn i reklamiranje tuđih proizvoda na temelju njihovog prepoznatljivog dizajna, koji očito, nisu uspjeli službeno zaštititi.

Khaite dupe (H&M)

Da ovu temu proširimo kroz tekst, nagnao nas je i pronalazak internetske stranice Get Ur Dupe, koji posluje pod frazom “prekrasan dom ne bi trebao razbiti vaš novčanik”. Naime, na stranici smo pronašli komade za uređenje interijera i dodatke za dom, od koji su svi duplikat onih s potpisom nekih od najuspješnijih produkt dizajnera. Najbolji primjer koji to dokazuje je činjenica da je na stranici za kupnju dostupna sofa koja nalikuje na ultrapopularnu sofu Camaleonda koju je 1970. godine dizajnirao jedan od najpamtljivijih talijanskih dizajnera, Mario Bellini. I dok ćete za original morati izdvojiti oko 25 tisuća američkih dolara, ovaj dupe koji se doista doima identično, za kupnju je dostupan po cijeni od svega nešto više od tisuću američkih dolara.

Mario Bellini dupe (Get Ur Dupe)

Stoga, trebamo li uopće podržavati one koji kreiraju duplikate? Nedvojbeno je da se radi o izvrsnoj opciji za one koji žele osjećaj luksuza bez da to zapravo moraju platiti. No, ono što je zasigurno bitna stavka prilikom kupovine dupesa jest istražiti brendove koji ih izrađuju (osobito ako se radi o kakvom kozmezičkom proizvodu) prije nego li se odlučite na kupovinu takvih stvari pristupačnijih cijena.

Christian Louboutin dupe (Zara)

U konačnici, teško je odabrati što je dobro, a što je loše. Naravno da je podržavanje originala nužno ako želimo zadržati standard cijele kreativne industrije kakav je nekad bio, no jednako tako, nerijetko je izazovno ulagati u takve komade. Na kraju, kad je riječ o modnim komadima, dodacima i kozmetičkim proizvodima, dupes su odlična opcija sve dok dolaze od pouzdanih brendova. Dupes nisu isto što i krivotvoreni predmeti, a jednako tako nisu ni “lažni” predmeti luksuznih marki, oni su jednostavno omaž njima. U tome nema prevare i ničeg nedopuštenog.

* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.

Fotografije: Instagram, Get Ur Dupe, Zara, H&M