Što je Black Friday i kako je postao shopping fenomen
Već s prvim danima jeseni odsvuda nas počinju bombardirati najave za Black Friday ili Crni petak – dan u godini kada brojne proizvode raznoraznih kategorija možemo pronaći po cijenama nižima i do 90 posto. Pada na posljednji petak u studenom, odnosno dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti.
U Sjedinjenim Američkim Državama, Black Friday je neslužbeni početak blagdanske sezone, odnosno vrijeme početka kupovine za Božić! To je danas najzauzetiji dan za kupovinu u godini, a čak 30 posto sve prodaje u dućanima dogodi se upravo u periodu od Black Fridaya do Božića.
Iako je danas sinonim za kupovinu, popuste i trošenje, povijest ovog dana imala je puno negativnije značenje. Riječ black u nekom izrazu uglavnom označava negativnu konotaciju, a zato su i Black Friday i Black Monday su izrazi koji označavaju loše dane, odnosno financijske slomove.
24. rujna 1869. smatra se pravim Crnim petkom. Dva financijaša, Jay Gould i Jim Fisk, ujedinili su se kako bi otkupili što je moguće više nacionalnog zlata, nadajući se kako će znatno podići cijenu zlata i zaraditi. Urota je završila padom burze i bankrotom većine, od bogatih brokera do farmera.
Iako je izraz prvi put upotrijebljen za slom burze zlata na Wall Streetu 1869. godine, u današnjem kontekstu se krenuo koristiti pedesetih godina prošlog stoljeća u Philadelphiji. Trgovci su primijetili da nakon cijele godine poslovanja “u crvenom”, nakon Dana zahvalnosti, kada počinje sezona popusta, njihova zarada raste i krenu “u crno”, odnosno počinju sa zaradom profita.
Policija u Philadelphiji koristila je taj izraz u pedesetim i šezdesetim godinama dvadesetog stoljeća kako bi opisali gužve u prometu i trgovinama koje nastaju nakon Dana zahvalnosti.
“Crni petak” naziv je koji je policijska uprava Philadelphia dala petku nakon Dana zahvalnosti. To nije izraz ljubavi. “Crni petak” službeno otvara božićnu sezonu kupovine u gradu i obično donosi velike gužve u prometu i prenatrpane pločnike dok se trgovine u centru mobingiraju od otvaranja do zatvaranja. – stoji u oglas u magazinu The American Philatelist 1966. godine.
Trgovcima se nije svidjela povezanost izraza s negativnim konotacijama iz prošlosti te su od samog izraza uspješno napravili pozitivan spin. Kroz vrijeme je Black Friday u potpunosti promijenio značenje. Još početkom šezdesetih godina, u Public Relation Newsu jasno je objavljeno da je pokušano s promjenom naziva Black Friday u Big Friday, no ime se nije zadržalo.
Danas trgovci nemaju nikakvog problema s korištenjem izraza Black Friday, dapače novim generacijama taj izraz je sinonim za kupovinu s popustom.
Iako trgovci pune svoje blagajne, Black Friday svake godine donosi ozbiljne posljedice, pogotovo u SAD-u, gdje ljudi podliježu nasilju i ozljedama u natjecanju da ugrabe željeni artikl s popustom. Posljednjih godina i online prodaja sve je jači kanal prodaje, a brojke prodanih proizvoda i zarade za Black Friday penju se u nebesa.
Samo prošle godine preko 93 milijuna ljudi kupovalo je online na Black Friday sa zaradom od 7,4 milijarde dolara. Čak 40 posto kupovine na taj dana otpadalo je na online kanale, a posjeti prodajnim mjestima pali su za samo 6,2 posto.
Prosječna ušteda koju kupac ostvari je 37 posto, a najveći fokus trenutačno je na elektroničkim uređajima i gadgetima. Naime, najveći broj kupaca pripada millennial generaciji, koji troše upravo na uređaje, dok generacija Z fokus stavlja na putovanja.
Iako primarno američki fenomen, i u Hrvatskoj je Black Friday svake godine sve prisutniji, planovi za kupovinu većih stvari se ravnaju prema kraju studenog i vjerujemo da će i ove godine online trendovi kupovine biti još izraženiji s obzirom na ograničenost kretanja i vrlo poželjno izbjegavanje gužvi.