Rodni stereotipi u Božićnim kampanjama
Studija koju je ove godine provela kampanja “Let Toys be Toys” došla je do zaključka da su Božićni katalozi daleko od izbjegavanja rodnih stereotipa.
“Let Toys be Toys traže industriju igrački i izdavačke industrije da prestanu ograničavati interese djece promicanjem nekih igračaka i knjiga prikladnih samo za djevojčice, a drugih samo za dječake.”- Let Toys be Toys
Nakon obrade kataloga igračaka brendova kao što su Argos, Toys R Us, Smyths Toys, Early Learng Centre i Tesco, studija je pokazala da su djevojčice dvostruko češće zastupljene u prezentaciji igračaka koje imaju veze s brigom i kuhanjem, a čak 12 puta više zastupljene u prezentaciji lutaka.
Dječaci su očekivano češće prikazani kako se igraju autićima, a čak zastupljeni su u čak 97% slučajeva i ako pričamo o igračkama koje se povezuju s oružjem. U totalu je samo jedan dječak prikazan kako se igra lutkom.
“Ako 85% mladih djevojaka u dobi od 11 do 21 godinu smatra da bi reklamna industrija trebala prestati koristiti rodne stereotipe za prodaju igračaka, tada proizvođači igračaka hitno trebaju ažurirati istraživanja o kupovnim navikama mladih žena koje kupuju igračke za nove generacije”- Jess Day, Let Toys Be Toys
Ako učimo djecu od malih nogu da postoje “muške” i “ženske” stvari time potičemo takav način podjele i razmišljanja i tijekom razvoja ličnosti. Prema istraživanjima Young Women’s Trusta, mlađe žene imaju usađenu veću količinu stereotipa prema tipu posla koji bi žena trebala raditi nego što ih imaju starije žene. Pa kako je to moguće?
Stereotipi koje naučimo u djetinjstvu jako se teško otklanjaju, a činjenica je da su novije generacije izloženije utjecaju medija, kampanja i kataloga, a samim time i stereotipima koje nam nameću. Postoje neki manji pomaci- npr. u 2016. godini 11% djece prikazane u reklamama autića bile su djevojčice, dok je u ovoj godini taj postotak narastao na 19%.
Nitko ne smatra da bi se uz svaku lutku u katalogu trebao pojaviti dječak, kao ni da bi uz svaki autić trebala stajati djevojčica. Živimo u svijetu u kojemu se više ne izjašnjavamo u samo dva spola, a pravila oko toga tko što radi u kućanstvu ostala su u prošlom stoljeću. Vrijeme je da i našu djecu naučimo da je u redu prihvaćati ono što nam se sviđa bez da razmišljamo o tome je li to društveno prihvatljivo. Jer zapravo, pravila ne postoje, mi smo ih sami stvorili.