Dina, Tihana i Maja udružene su u inicijativu GLANZ i čine Zagreb ljepšim mjestom!
Glancanje je izraz dobro poznat svim Zagrepčanima, a ovog proljeća dobio je i svoje utjelovljenje u incijativi GLANZ – Građanska Lokalna Aktivacija Našeg Zagreba, koju su osnovale Dina Mehulić, Tihana Veljačić i Maja Grakalić u želji da glavni grad učine ljepšim.
Svoj je prvi event inicijativa GLANZ imala na Trgu Marka Marulića, a odaziv građana i oduševljenje zajedničkim djelovanjem za ljepši, čišći i uredniji grad, dala je vjetar u leđa osnivačicama da organiziraju još akcija te potaknu sve više ljudi da učine isto. Zbog toga smo u sklopu naše rubrike MAGnificent Women odlučili porazgovarati s njima, a što su nam otkrile i kako se i vi sami možete “izglancati” svoj kvart, saznajte u nastavku.
MagMe: Što točno znači akronim GLANZ?
Tihana Veljačić: Akronim GLANZ znači Građanska Lokalna Aktivacija Našeg Zagreba. Osim toga glanz je riječ koja asocira na čišćenje i često se koristi, a ta riječ odgovara našoj želji da Zagreb učinimo ljepšim, čišćim, ugodnijim i tolerantnijim mjestom za život.
MagMe: Tko sve stoji iza GLANZ-a i zašto ste se odlučile na pokretanje inicijative?
Dina Mehulić: Jedna od članica inicijative je Tihana Veljačić, poznata akterica na sceni promocije održivog razvoja i pokretačica inicijative Ditch Plastic Croatia koja se bavi promoviranjem low waste načina života, a od 2020. godine djeluje i kao suosnivačica platforme The Green Hub usmjerene pružanju podrške tvrtkama koje žele prijeći na održiv način poslovanja.
Dizajnerica, istraživačica i futuristica s 15 godina iskustva Maja Grakalić, koja je karijeru započela na Novoj TV, a 2011. godine se preselila u London na studij Kritičkog Dizajna na Goldsmith University. Daljnje iskustvo stekla je kao dizajnerica i edukatorica za BBC, Vladu Ujedinjenog Kraljevstva, Central Saint Martins i Service Design Campus, te se specijalizirala za dizajn javnih usluge koje u fokus stavljaju ljudske i građanske potrebe, te istraživanje usluga i potreba budućnosti. Trenutačno radi kao konzultantica i edukatorica s bazom u Zagrebu, a smatra da dizajn može biti alat za osnaživanje građana oko brige za društvo i okolinu.
Treća članica sam ja, Dina Mehulić, brend strateg s više od 10 godina iskustva u oglašivačkoj i kreativnoj industriji. Od 2011. do 2019. godine sam živjela i radila u Beču te studirala digitalni menadžment na Hyper Islandu u Londonu, a u to vrijeme identificirala sam sve veću potrebu za uključivanjem krajnjih korisnika u kreaciju inovativnih poslovnih rješenja. Prije tri godine osnovala sam agenciju Design Works s fokusom na digitalnu transformaciju i održivi poslovni razvoj koristeći humancentered pristup u svemu.
MagMe: Često mnogi od nas vide probleme u svom okruženju i htjeli bi nešto poduzeti, ali ne znaju kako napraviti prvi korak. Kako je to kod vas izgledalo i kako ste uspjele pokrenuti zajednicu?
TV: Krenulo je spontano, pričom kako bismo željele da Zagreb bude ljepši, inkluzivniji, ugodniji i zeleniji te kako to uspijeva gradovima poput Beča u kojem je živjela Dina i Londona u kojem je živjela Maja ili, pak, Ljubljane koja je udaljena svega sat i pol vožnje od Zagreba. Zato smo odlučile nešto napraviti, a ne samo pričati o željenim promjenama. Organizacija i uključivanje zajednice je išlo prilično lako jer ljudi žele biti dio pozitivnih promjena i dati svoj doprinos te poboljšati svoj životnu okolinu, bolje upoznati i poboljšati svoje odnose s drugim ljudima.
MagMe: Na prvi dan proljeća organizirale ste prvu u nizu akciju aktivacije lokalne zajednice pod nazivom “GLANZanje Marulića”. Čišćenje parka i druženje sa susjedima uz kavu i krafne nama zvuči odlično, kakvi su dojmovi građana?
TV: Akcija “GLANZanje Marulića” je održana na prvi dan proljeća na koju se odazvao veliki broj susjeda, zainteresiranih sugrađana, prijatelja i simpatizera, ali i predstavnika Mjesnih odbora Donjeg grada. Uz podršku našeg lokalnog kafića Botaničara, njihovu limunadu i veganske krafne od Janjolinke, sa susjedima smo pričale o problemima s kojima se susreću na dnevnoj bazi. Reakcije su bile odlične jer ljudi rijetko krenu u rješavanje problema koji ih smetaju. Posebno nam je drago bilo što su se odazvali naši stariji sugrađani koji su s nama podijelili priče o Zagrebu kakav je bio u njihovoj mladosti i koliko su se neke stvari promijenile.
MagMe: Kakve su vaše reakcije na odaziv, je li inicijativa nadmašila vaša očekivanja?
Maja Grakalić: Jako smo zadovoljne velikim odazivom, a reakcije sudionika i susjedstva su jako pozitivne. Ideja iza GLANZ inicijative je malo dublja osim samog čišćenja urbanih javnih površina – to nam je bio poticaj da se angažiramo te pokrenemo sebe i svoje sugrađane. Ideja nam je uzeti zajednički javni prostor kao polazišnu točku i adresirati tri problema s kojima se želimo uhvatiti u koštac, želimo podizati ekološku svijest kod sugrađana i utjecati na intenzivnije ozelenjavanje urbanih površina, poticati socijalnu koheziju među sugrađanima kao i utjecati na poboljšanje mentalnog zdravlja urbanih stanovnika grada Zagreba.
MagMe: Kakve još akcije planirate organizirati?
DM: S obzirom na ranije spomenute teme s kojima se želimo baviti, planiramo cijeli niz različitih aktivnosti poput radionica, predavanja, suradnji s različitim suradnicima te oformiti interdisciplinarnu radnu skupinu kako bismo uključili različite skupine ljudi koji rade, žive, studiraju ili samo provode svoje slobodno vrijeme na Marulićevom trgu. Svatko od tih skupina ima svoju predodžbu javnog prostora, a da bismo stvorili inkluzivnu, tolerantnu i ljepšu budućnost potrebna je zajednička međusobna suradnja i razumijevanje. Svaku promjenu želimo testirati i isprobati na Marulićevom trgu, a nakon uspješne implementacije proširiti na druge zagrebačke trgove, ulice i kvartove.
MagMe: Kakvi su planovi za budućnost GLANZ-a, planirate li se fokusirati i na još neke gradove uz Zagreb?
MG: Kada smo počele s organizacijom “GLANZanje Marulića”, javilo nam se jako puno sugrađana koji žele da povedemo slične akcije u njihovim kvartovima, ali je naša intencija da se GLANZ mreža entuzijasta – GLANZera, proširi po Zagrebu, a nakon toga tko zna, nadamo se da će se GLANZ mreža proširiti po cijeloj Hrvatskoj! Želimo potaknuti ljude da neke specifične probleme mogu riješiti s alatima koji su im dostupni, a možda nisu upoznati s istima. Također, za naše buduće GLANZere pripremile smo toolkit sa svim resursima potrebnim za organizaciju vlastitog GLANZ događaja u svojoj ulici ili kvartu. Tako želimo potaknuti ljude na akciju i rješavanje problema koji ih muče umjesto pasivnog promatranja.
MagMe: Kako možemo sami organizirati GLANZanje?
DM: Sve informacije nalaze se u našem toolkitu – tamo ćete pronaći plakate za GLANZanje u vašem kvartu, letke s check listom za organiziranje akcije čišćenja, naljepnica i još mnogo toga. Plakati služe za promociju i poziv susjeda i lokalnih radnji na akciju, letke možete koristiti nakon akcije kao poziv susjedima da održe ulicu čistom dok naljepnice možete printati na samoljepljivom papiru na kućnom printeru te ih podjeliti sudionicima akcije kao suvenir. Nadamo se da će ti materijali olakšati okupljanje i potaknuti što više ljudi na akciju GLANZanja!
MagMe: Što smatrate najvrjednijom lekcijom iz procesa pokretanja inicijative i okupljanja zajednice?
TV: Prekrasno je koliko brzo se može pokrenuti zajednica kada se radi o pozitivnoj inicijativi – ljudi žele sudjelovati u aktivnostima. Najbolji dio je bio što su se odazvali najrazličitiji profili ljudi i družili se, iako to inače možda ne bi bio slučaj.
* Ako vas zanimaju teme slične ovoj predbilježite se na MagMe newsletter! Svoju email adresu možete upisati u predviđeno mjesto niže na stranici.
Fotografije: Andrea Mulder