Rujan u nešto drugačijem izdanju: Kako ove godine izgleda najvažniji mjesec u svijetu mode?
Da je 2020. godina “standardna” na kioscima bi se već rasprodali rujanski brojevi svih renomiranih glossy magazina, urednici, novinari, stilisti, buyeri i influenceri već bi kovčege pakirali za posjet Londonu, New Yorku, Milanu i Parizu, u kojem bi se održalo grand finale modnog mjeseca, a dizajneri i manekenke ove bi dane provodili na fittinzima i castinzima ususret modnim revijama. Iako se početkom godine naveliko pričalo o otkazivanju svih Tjedana mode, čini se kako do toga ipak neće doći. Show must go on – ali, naravno, uz pridržavanje pravila koja idu uz “novu normalu”.
No, što to sve skupa zapravo znači i ima li netko koga uopće, za vrijeme vladavine zdravstvene krize svjetskih razmjera, zanima moda? Industrija je to kao i svaka druga, u kojoj je zaposleno stotine tisuća ljudi diljem planete, pa bez obzira na to što nosi auru glamura i ekskluzivnosti, ona nikako ne može prestati postojati. Ali ono što mora napraviti je – resetirati se.
I dok se sredinom godine činilo kako sve ide u tom smjeru – ne samo da su se razmišljanje o shoppingu i navike kupaca promijenile, brojni su dizajneri najavili kako više neće poštivati modni raspored koji ih je tjerao na proizvodnju možda i više kolekcija koje su željeli, predstavljanje istih na skupim revijama te da će sve funkcionirati u digitalnom formatu, ako će uopće službenog predstavljanja biti. Jer, koga briga – život nam je usporio, pa tako može i svijet mode.
Međutim, suprotno svim najavama čak više od 30 modnih dizajnera svoju će reviju održati u sklopu Tjedna mode u Londonu. Doista, bit će to jedan sasvim drugačiji modni tjedan s obzirom na to da je riječ o prvom genderless predstavljanju kolekcija te da se neće prikazivati odjeća rezervirana samo za jednu sezonu. I bez obzira na to što je britanski premijer Boris Johnson prije nekoliko dana objavio kako se privremeno zabranjuje okupljanje u grupama većima od šest osoba, nema zaustavljanja londonskog modnog tjedna, barem zasad. Što dovoljno govori o činjenici koliko su ovakvi eventi bili važni za ekonomiju svakog od gradova u kojima su se održavali.
Revije u Milanu i Parizu, gradovima koji su neko vrijeme imali rekordan broj zaraženih koronavirusom u Europi, održavaju se. U francuskoj prijestolnici, maske su obavezne u javnim prostorima, otkako je krajem kolovoza došlo do povećanja broja slučajeva zaraze. Kuće Louis Vuitton i Chanel – dvije najvažnije francuske modne institucije – još uvijek nisu prebacile svoj show u digitalni oblik, bez obzira na novonastalu situaciju. Održat će se, u manjem obujmu ili bez publike, ali opet uživo, iako je dio predstavljanja na tim događanjima najavljen i u digitalnom obliku.
Uz strogo pridržavanje pravila i njujorški gradonačelnik Andrew Cuomo dopustio je održavanje eventa koji je gradsku blagajnu prijašnjih godina punio s milijunima. Brojni brendovi žele pokazati da možemo funkcionirati i s virusom, ali je li iza toga zaista tako plemenit potez ili je to samo zbog toga što su rezultati pokazali da je, kada se revija održava live i na njoj se nalazi influenceri i drugi posjetitelji koji je u realnom vremenu dijele na društvenim mrežama, engagement u online svijetu puno veći nego kad se taj isti show odvija upravo online?
I dok se većina i dalje pita koja je uopće poanta trendova ove godine, kad smo većinom doma; zašto se izbacuju nove kolekcije, kada nema kupaca; je li nam potrebna nova odjeća, dizajnerska torbice ili čizme, kada nam nad glavom visi kriza – uvijek se u drugi plan stavljaju ekonomski benefiti ove industrije, koji djeluju i na druge grane.
S time na umu, jasno je zašto se “nepotrebne” modne revije ipak održavaju, a ono što je bitno za napomenuti ove godine je da publika nikad nije bila oštrija. Svaka, pa i svakodnevna kupnja se propitkuje, a dizajneri će se vraški morati potruditi da opravdaju svoje djelovanje. Ovo će biti make it or break it sezona. A u njoj su već zakazali brojni urednici modnih magazina.
Rujansko izdanje glossy magazina, baš kao i čitav rujan u modnom svijetu, najbitnije je. Biraju se samo najjača celebrity lica koja krase naslovnice, riječ je o najsadržajnijem broju godine, a ujedno i najprodavanijem i najskupljem – kad je oglasni prostor u pitanju. Brojevi su to koji se arhiviraju, modni editorijali koji se prelistavaju u potrazi za inspiracijom, a naslovnice koje se pamte. Sve do 2020. godine.
Jeste li uopće svjesni da su rujanska izdanja na kioscima trenutačno? Ne? Ni mi. Jedino tiskovno izdanje koje je, koliko toliko, podiglo prašinu bilo je ono talijanskog Voguea, s čak 100 različitih naslovnica. Ali ni to se ne može mjeriti s potpuno bijelom naslovnicom koju je taj magazin predstavio u jeku pandemije virusa Covid-19, za travanj 2020 godine.
I dok se modne revije bore za opstanak, jesu li i rujanska izdanja postala potpuno irelevantna? Pitanje koje se ne može izbjeći je i ono – je li to samo zato što ove godine nema budžeta od brojnih klijenata koji bi inače napunili blagajne izdavačkih kuća ili je i to postao zastarjeli format kojeg smo se zasitili? Iako su brojni magazini, u svjetlu svih događanja, odlučili svojim naslovnicama zauzeti stav vezan uz krizu uzrokovanu koronavirusom ili, pak, podržati pokret Black Lives Matter, sve to i dalje nekako u razblaženoj varijanti. Naslovnice Vanity Faira i O Magazinea krasi ilustracija tragično preminule Breonne Taylor, dok je slika umjetnika Jordana Casteela, portret vlasnice brenda Brother Vellies i aktivistica Aurora James, na naslovnici Voguea. No, ponovimo, čitatelji su postali puno zahtjevniji i to što (napokon) Afroamerikanke, koje nisu Beyoncé ili profesionalni modeli, krase naslovnicu, neće biti dovoljno, ako čitav sadržaj nije usklađen s vrijednostima koje oni smatraju bitnima.
Pa mogu li glossy magazini i modne revije preživjeti promjene u svijetu uzrokovane pandemijom? I magazinima i revijama je uvijek bila svrha prodati proizvod. Međutim, kako su se marketinški budžeti svih velikih igrača smanjili i brendovi su se okrenuli direct-to-consumer modelu poslovanja, koja je poanta modnih revija i časopisa? Ako se u prvim redovima ne nalaze kupci, s kojima brendovi odnedavno direktno komuniciraju, više neće moći opstati. Ozbiljne promjene u načinu funkcioniranja modnog svijeta tek slijede, ovo je samo prva sezona.
Fotografije: Instagram